Toimintopainikkeet

« Blogiarkisto

Farmarit Forumissa

24.9.2018

Maalaistentalossa Helsingissä on keskellä kiihkeää kaupallisuutta ja kaupungin elämänrytmiä valvottu suomalaisen farmarin etua näköalapaikalta pitkään, aina vuodesta 1921 alkaen. Täällä Forumin kauppakeskuksen vieressä minäkin olen tehnyt töitä vimmatun lailla suomalaisen ruuan eteen jo yhdeksättä vuotta. Työni on innostavaa ja mielenkiintoista, vastuita ja tekemistä on paljon. Joskus saattaa käydä niin, että työasiat pukkaavat uniin. Tässä männä viikolla näin unen, jonka nimeksi annoin Farmarit Forumissa.

Maalaistentalolla syyskausi todella helteisen ja kuivan kesän jälkeen on alkanut vauhdikkaasti. Sääoloiltaan hyvin haastavan kesän jäljiltä suomalaisen ruoantuotannon kannattavuus keskusteluttaa. Tilastot näyttävät aina vaan surkeampaa tilannetta, eikä kannattavuutta näytetä saavan kuntoon. Kuivuuden aiheuttamat sadon menetykset ovat iso huoli, niin toiminnallisesti kuin taloudellisesti tiloilla. Miten selvitä talven yli? Riittääkö rehu? Saadaanko laskut maksettua? Edunvalvonnassa työn alla on mm. tulevan EU-kauden maatalouspolitiikan valmistelua, elintarvikelainsäädännön kokonaisuudistusta, tammikuun Grüne Woche -messuihin valmistautumista, elintarvikeviennin kehittämistä ja paljon yrittäjiemme arkeen liittyvää selvitystyötä. Pakko tunnustaa, että välillä olo on kuin putoushahmolla, ”soijaa pukkaa”!

Forumin kulmilta moitimme välillä ruokakauppiaita oikein urakalla: tilastot kun osoittavat, että kaupan osuus ruokakorin hinnasta on kasvanut juuri samalla kun maanviljelijän saama osuus on pienentynyt. Epäreiluja tapoja kaupankäynnissä on selvitelty, eikä niihinkään ihan avoimesti pystytä tarttumaan. Mikä neuvoksi kun ratkaisua ei näy vaikka sitä etsitään aina EU-tasolla asti lainsäädäntöä kehittämällä?

BLOGI_kainuunjuusto_net.jpg
Minimeijerin yrittäjä Raija Kauppisen kyyttöjuustoja ihastelemassa Maa- ja kotitalousnaisten järjestöpäällikkö Helena Velin K-Citymarket Helsinki Eastonissa syksyllä 2017.

Yksi työkalu maatalouden kannattavuuden parantamiseen on kuluttajatyö. Nykykuluttaja on kovin vieraantunut ruoan alkuperästä: tuotantoa ja tuotantotapoja ei enää tunneta. Yhä harvemmalla kuluttajalla on aito kontakti maatiloilla tapahtuvaan tekemiseen. Kuluttajatyössä eri keinoin avaamme ruuan reittiä pellolta pöytään, hangosta haarukkaan ja teemme maataloutta ja ruoan alkuperää tunnetuksi. Tutkittu on, että kun me kuluttajat tiedämme, mistä ruoka tulee ja millä keinoin se on tuotettu, osaamme arvostaa ruokaa enemmän. Arvostus taas lisää mm. sitä, että harkitsemme ruokaostoksia tarkemmin, panostamme ruoan alkuperään ja laatuun ja heitämme ruokaa vähemmän roskiin. Arvostuksen kyllä soisi näkyvän myös ruoan hinnassa – ja ainakin siinä osuudessa, joka hinnasta jää ruoantuottajalle.

MTK:n oma kuluttajatyötä on tehty pitkään. Keskusliitto tekee kuluttajatyötä paljon viestinnän keinoin ja osallistuen ruuan reitin avaamiseen ja alkuperätietoisuuden lisäämiseen mm. erilaisten yhteistyökampanjoiden ja materiaalien avulla monenlaisille kohderyhmille. MTK:n liitto- ja yhdistystasolla taas osallistutaan paljon erilaisin tapahtumiin ja messuille, ja järjestetään vierailuja maatiloille. Avoimet maatilat, ostatilalta-päivä, kummimaatilat koululaisille ja kansanedustajille, yhdessä ja erikseen tehdään paljon ja paljon tapahtuu. Vuosittain MTK:sta tavoitamme  satojatuhansia kuluttajia!  

BLOGI_Puurinkanala.jpg
Puurin kanalan yrittäjä Ari Puuri Elimäen lähiruokamessuilla 2018.

Tekemisen määrästä huolimatta meitä edunvalvojia vaivaa usein riittämättömyyden tunne. Mitä vielä pitäisi tehdä, että saamme suomalaisen ruoan ja sen tuottajan arvostusta nostettua? Miten saamme ruoalle arvon, joka näkyy myös tuottajan osuudessa? Hektisen työviikon jälkeen, eräänä lauantaiaamuna, heräsin unesta ajatukseen ”Farmarit Forumiin!”. Unessani EU-komissio oli tehnyt MTK:lle kuluttajatyön tarkastuksen ja todennut, että kuluttajatyötä ei ole tehty tarpeeksi, eikä riittävän vaikuttavasti. Uneni komissio oli päättänyt, että kuluttajatyön kuntoonlaittamiseksi MTK:n on pikaisesti tuotava ”Farmarit Forumiin”. Ja tämä määrättiin tehtäväksi näkyvästi! Unikomission ohje oli laittaa kaikkialle kauppakeskukseen upeita, isoja värikuvia suomalaisista tuottajista, myös hisseihin ja ulko-oviin. Lisäksi MTK määrättiin tuomaan kymmeniä farmareita helsinkiläisten kuluttajien luo kertomaan tarinoita omasta tuotannostaan viikonlopuksi.

Kun unen aiheuttama sydämen tykytys vaimeni ja tajusin nähneeni unta, totesin, että Farmarit Forumiin olisi oikeasti hyvä idea toteutettavaksi. Traktorimarssista on jo kulunut aikaa! Saattaa olla, että on oikeasti aika ottaa ”Farmarit Forumiin” työn alle. Farmarit ovat päivittäin Forumissa, vaikka se ei aina näy. Forumin kulmilla tehdään töitä farmarin eteen koko Maalaistentalon voimin. Tämän syksyn yksi ponnistus on MTK:n kuluttajatyön päivitysprojekti Kuluttajatyö 2.0. Viemme uudistusta eteenpäin yhteistyössä ottaen mukaan tekemiseen koko kentän ja verkostot – ja myös kuluttajat

Iloa syksyysi, ja erityisesti ruokailoa! Muista tsekata ruokasi alkuperä! #läheltäparempaa #mistäruokasionkotoisin


Kommentteja: 0


Kommentoi blogia
Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua.

(Voit käyttää omaa nimeä tai nimimerkkiä)
(ei tule näkyviin)

Kirjoita luku viisi numerona*

* merkityt kentät ovat pakollisia
Tulosta Sähköposti Facebook Twitter Google+ Lisää
Sivu päivitetty: 24.9.2018