Takaisin Ruokaa Meiltä Meille -kampanja tavoitti hyvin kohdeyleisönsä – Tuottajien tarinat kiinnostivat

Tiedote

Ruokaa Meiltä Meille -kampanja tavoitti hyvin kohdeyleisönsä – Tuottajien tarinat kiinnostivat

21.12.2022

Ruokaa Meiltä Meille -kampanja marraskuussa juhlisti kotimaista ruuantuotantoa ja lähiruokaa nostaen esiin ruuantuottajien tarinoita sika-, maito- ja viljatilalta. Kampanja näkyi MTK:n omissa sosiaalisen median kanavissa ja verkkosivuilla sekä eri kanavilla sosiaalisen median mainonnassa. Lisäksi kampanja näkyi mukaan valittujen TikTok- ja Instagram-vaikuttajien (Meri-Tuuli Väntsi, Petra Frank, Melanie Reze ja kotiruoka.fi) omissa kanavissa reseptisisältöjen kautta. Ruokiin käytettiin kotimaisia raaka-aineita.  

Kampanjalla tavoiteltiin suurta yleisöä, 20–50-vuotiaita Suomessa asuvia, kotimaisesta ruuasta ja ruuantuotannosta kiinnostuneita. Kampanjalla pyrittiin tavoittamaan tämä kohderyhmä mahdollisimman tehokkaasti sekä saamaan kampanjasisällöille mahdollisimman laajaa näkyvyyttä.

Kampanja ei herättänyt juurikaan negatiivista huomiota tai keskustelua, minkä uskomme johtuvan sisältöjen keskittymisestä ihmisläheisiin tarinoihin sekä ruokaan ja reseptiikkaan. Lisäksi ruuantuottajien tarinoita oli eri tuotantosuunnilta ja -tiloilta: sika-, maito- ja kasvinviljelytilalta. 

Yhteensä kampanjan mainossisällöt saivat eri kanavissa yli 4,5 miljoonaa näyttöä. Yksittäisiä kampanjan sisältöjen tavoittamia henkilöitä oli yli 2 miljoonaa. Vaikuttajien toteuttamat sisällöt saavuttivat yli miljoona näyttökertaa, 3 444 kommenttia ja 10 574 tykkäystä. Vaikuttajien avulla kampanjalla onnistuttiin myös tavoittamaan nuorempaa kohderyhmää erityisesti TikTokissa.  
Facebookissa ja Instagramissa kampanja saavutti yhteensä 2 207 298 mainosnäyttöä. Eniten näyttöjä keräsi video Ville Lammin kasvinviljelytilalta 1 238 000 näytöllä. 

YouTubessa sisällöt keräsivät yhteensä 1 546 565 mainosnäyttöä ja keskimääräinen katseluaika per sisältö oli 9,8 sekuntia. YouTubessa video Mila ja Eetu Jääskelän maitotilalta keräsi eniten katseluita ja video Lotta Iso-Tuiskun sikatilalta sai puolestaan parhaan katseluprosentin. 

TikTokissa kampanjan mainossisällöt keräsivät yhteensä 842 356 näyttökertaa ja videoiden keskimääräinen katseluaika oli siellä 3,01 sekuntia. 

Kampanjan suunnitteli MTK yhdessä markkinointi- ja mainostoimisto SEK:n kanssa. Mukana kampanjassa olivat Atria, HKScan, Naapurin Maalaiskana, Snellman, Valio ja Maitovaltuuskunta.


Kaija Stormbom

viestinnän asiantuntija

maatalous, elinkeinopolitiikka, maaseutuyrittäjyys, elintarvikkeet ja suomalainen ruoka

+358 20 413 2385

+358 40 848 9559

Marjukka Mattio

asiantuntija, maitoasiamies

maito, maitovaliokunnan sihteeri, maitovaltuuskunnan asiamies

+358 50 533 8924

Saara Patama

asiantuntija, liha

perhevapaalla

+358 44 0539 285

Mari Lukkariniemi

asiantuntija, liha

lihavaliokunnan, sika-, siipikarjanliha- ja kananmunaverkoston sihteeri, maataloustuotemarkkinoiden edunvalvonta

+358 40 171 9070


Saatat olla kiinnostunut myös näistä