Takaisin Metsänomistajat entistä tyytyväisempiä metsänhoitoyhdistyksiin

Metsänomistajat entistä tyytyväisempiä metsänhoitoyhdistyksiin

19.09.2017

Tuoreen Metsätutka -kyselyn mukaan metsänomistajat ovat aikaisempaa tyytyväisempiä metsänhoitoyhdistysten toimintaan ja palveluihin.

Erityisen paljon kiitosta yhdistykset saivat metsänomistajalähtöisyydestä, asiantuntevuudesta ja luotettavuudesta. Myös yhdistysten toimihenkilöiden tavoitettavuudesta annettiin edellisvuosia parempia arvosanoja. Huonoimman arvosanan sai aktiivinen yhteydenpito metsänomistajiin (3,2 / 5).

Myös niiden metsänomistajien osuus, jotka ovat saaneet tietoa puun hinnasta puukauppansa perustaksi metsänhoitoyhdistyksiltä, on noussut viime vuodesta hieman.

Saamaansa palveluun tyytyväisiä oli yli 90 % vastaajista. Vain 7 % vastanneista ei suosittelisi metsänhoitoyhdistyksen puukaupallisia palveluita toisille metsänomistajille. Aikaisemmissa kyselyissä saamaansa palveluun tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä on ollut noin 80 %.

Metsätutka -kyselyssä kysyttiin myös metsänomistajien aikomuksista myydä puuta ensi vuonna. Noin 40% vastanneista oli myymässä puuta varmasti tai melko varmasti. Tämän on pari prosenttia viimevuotta vähemmän. Tärkeimmäksi puunmyyntihalukkuuteen vaikuttavaksi tekijäksi mainittiin metsänhoidollinen tarve.

MTK:n Metsätutka -kyselyn toteutti Kantar TNS Agri Oy. Kyselyssä haastateltiin puhelimitse 552 metsänomistajaa.

Lisätietoja: Tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK, puh. 040 351 7978