Takaisin Kesägrillissä tirisee kotimainen liha – lihankulutus kasvoi viime vuonna

Kesägrillissä tirisee kotimainen liha – lihankulutus kasvoi viime vuonna

24.05.2017

Grillaaminen ja herkullisesta ruuasta nauttiminen on hyvä tapa nauttia Suomen suvesta. Suomalaisista kuluttajista 93 % syö lihaa, eikä tässä ole tapahtunut muutoksia viime vuosien aikana. Lihan kulutus on kasvanut pitkään, viime vuonna kasvua oli 3 %. Suomalainen liha on vastuullinen valinta. Suomessa eläinten hyvinvointi ja terveys ovat tutkitusti parempaa tasoa kuin esimerkiksi maissa, joista tuodaan Suomeen lihaa. Antibioottien käyttö eläinlääkinnässä on Suomessa vähäistä. Antibiootteja käytetään esimerkiksi Saksassa seitsemän ja Espanjassa yhdeksäntoista kertaa enemmän kiloa kohti kuin Suomessa.

Suomessa ei koskaan käytetä antibiootteja ennalta ehkäisevästi, vaan ainoastaan sairauksien hoitoon ja eläinlääkärin määräyksestä. Hyvinvoiva eläin on perusedellytys lihaketjun vastuulliselle, tuottavalle ja kannattavalle toiminnalle. Suomalainen liha tuotetaan valvotuissa, läpinäkyvissä ja jäljitettävissä oloissa.

Suomalaisista 88 % grillaa. Kotimaisen lihan osuus grillisesonkina on noin 90 %. Suurin osa grillituotteista on sian- ja naudanlihaa, mutta viime vuosina myös broilerinliha on yleistynyt grilliruokana. Makkara jyrää edelleen. Suomessa syödään kesäkuukausina lähes 12 miljoonaa kiloa makkaroita. Jokainen suomalainen syö siis viisi pakettia grillimakkaraa kesän aikana.

Kotimaista lihaa kesägrilliin – se on vastuullinen valinta, muistuttaa kotieläinasiamies Jukka Rantala.

Kuusi syytä, miksi grilliin kannattaa valita kotimaista:

1. Kotimainen ruoka työllistää
Ruokaketju Suomessa työllistää 300 000 suomalaista.

2. Kotimainen ruoka on vastuullista
Ihmisten, eläinten ja luonnon hyvinvointi ovat kotimaisen tuotannon arvoja

3. Kotimainen ruoka on lähellä tuotettua
Kun valitset lautasellesi lähellä tuotettua, tiedät mitä syöt. Lähellä tuotetut elintarvikkeet on helppo jäljittää.

4. Kotimainen ruoka kasvaa sovussa ympäristön kanssa

Kotimaisen ruuan tuottaminen sitoo hiiltä Suomessa. Suomessa riittää vettä yllin kyllin ruuan tuotantoon.

5. Kotimainen ruoka on maukasta
Lyhyt, valoisa kesä kasvattaa ruokaan oman arominsa. Suomessa kasvaa pohjoisen erikoiskasveja rukiista mesimarjaan.

6. Kotimainen ruoka on turvallista
Suomalainen elintarvikevalvonta ja -tarkastus takaavat turvalliset tuotteet. Lannoitteita ja kasvinsuojeluaineita käytetään Suomessa monia muita maita vähemmän. Maaperä, ilma ja vesi ovat puhtaita.

Lisätietoja: kotieläinasiamies Jukka Rantala, 040 715 8710

Lähteet:
Antibioottien käyttö: EMA:n eli European Medicines Agency:

Lihan kulutus: Suomen Gallup Elintarviketieto Oy