null MTK:n Marttila: Kuluttajien ympäristötietoisuus mahdollistaa maaseutumatkailun kasvun

Uutinen – Kansainvälinen toiminta

MTK:n Marttila: Kuluttajien ympäristötietoisuus mahdollistaa maaseutumatkailun kasvun

7.10.2021

MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila näkee maaseutumatkailussa valtavasti potentiaalia. Kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle ja digitalisaatio mahdollistaa myös pienten toimijoiden kasvun. Marttila puhui eurooppalaisille maaseudun matkailun ammattilaisille, jotka olivat koolla 6.–8.10.2021 Suomessa, Asikkalassa. Paikalla oli viitisenkymmentä maaseudun matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatioiden edustajaa, sidosryhmäläisiä ja maaseutumatkailuyrittäjiä Euroopan eri maista.  

Lapin matkailu on kehittynyt laajaksi liiketoiminnaksi. Kaikki perustuu luontoon. Uniikki Lappi sijaitsee hiljaisuuden vyöhykkeellä, ja se on ainoa paikka tällä vyöhykkeellä, jossa on toimiva infrastruktuuri, muistuttaa Marttila.

Suomi on paljon enemmän kuin vain Lappi. Se on järviä, metsiä, saaristoa, hiljaisuutta, luontoa ja palveluita. Elävä maaseutu tarvitsee matkailua ja toisinpäin. Maaseudun eri toimialat tukevat toinen toisiaan. 

-    Lähiruoka on välttämätöntä myös matkailulle. Hyvä metsänhoito tukee matkailua tarjoten runsaasti mahdollisuuksia luontoaktiviteetteihin.  Maaseudun elinkeinojen runsas kirjo tarjoaa mahdollisuuden kehittää maaseutumatkailua.  Metsänhoito ja maatalous mahdollistavat sen, että Suomen upeat luontokohteet ovat matkailijoiden saavutettavissa, sanoo Marttila.   

Marttila näkee maaseutumatkailussa paljon tulevaisuuden potentiaalia ja on vakuuttunut siitä, että kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus tuo paljon kilpailuetua maaseutumatkailulle.

-    Onnistunut matkailukokemus tarvitsee hyvää ja vastuullista ruokaa, ja ruuan juuret ovat maaseudulla. Ruoan ja matkailun suhde on symbioottinen. Ne tukevat toisiaan.

Digitalisaatio on upea mahdollisuus maaseutumatkailulle. Markkinoinnissa ja mainonnassa pienimuotoisten toimijoiden mahdollisuudet ovat kehittyneet valtavasti. Marttila uskoo yhteistyön voimaan. 

-    Kansainvälisillä markkinoilla meidän on panostettava kolmeen pääbrändiin: Lappiin, Järvi-Suomeen ja Saaristoon - maaseutumatkailun pääsegmentteihin. 

Lue lisää MTK:n tiedotteesta: Eurooppalainen 7. maaseutumatkailun kongressi Suomessa, Asikkalassa 6.-8.10.2021 
 



Juha Marttila

johtokunnan 1. puheenjohtaja, maanviljelijä, maatalous- ja metsätieteiden tohtori

(yhteydenotto- ja tapaamispyynnöt ks. johdon assistentti Mirja Perttu)

+35820 413 2340

+35850 341 3167

aiheet: maaseutu, yrittäminen, matkailu, maaseutumatkailu, maaseutuyrittäjä, korona, maaseutuyritys, maaseutuyrittäminen, maaseudun matkailu, matkailuyrittäminen, yritys, kehittyvä maaseutumatkailuyritys, maaseutumatkailuyritys, turismi

Suositellut artikkelit

Matkailu on avautumassa koronan jälkeen – miten maaseudun matkailu kehittyy lähivuosina ja miten tulevaisuuden haasteisiin ja kasvavaan kysyntään vastataan maaseudun matkailukohteissa ja matkailuyrityksissä...

Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut Nielu metsäravintolan Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2021.  Kilpailuun osallistui 77 monipuolista ja...

Kilpailuun haettiin yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä ja tarjoavat matkailijoille ruokaan liittyviä elämyksiä. Tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen...