null Nielu metsäravintola on Suomen paras ruokamatkailutuote 2021

Tiedote – Kotimainen ruoka

Nielu metsäravintola on Suomen paras ruokamatkailutuote 2021

16.9.2021

Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun arviointiraati on valinnut Nielu metsäravintolan Suomen parhaaksi ruokamatkailutuotteeksi 2021. 

Kilpailuun osallistui 77 monipuolista ja tasokasta tuotetta. Tänä vuonna erityistavoite oli saada mukaan uusia tuotteita, joilla noustaan korona-ajasta. Kilpailuun osallistuneista ruokamatkailutuotteista 33 ovat kehittämisvaiheessa. Palkinnon jakoivat maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä ja Senior Director Travel Kristiina Hietasaari, Business Finland Oy/ Visit Finland.

Valtteri Sinkkonen, metsäravintola Nielu
Valtteri Sinkkonen, metsäravintola Nielu

Nielu metsäravintola (Bites&Bubbles Oy) on upeasti suunniteltu kokonaisuus, jossa todellinen fine dining tuodaan keskelle suomalaista metsää. Tuote on kuitenkin helposti saavutettavissa ja ostettavissa. Vastuullisuus ja ekologiset ulottuvuudet on huomioitu. Metsänsuojelu ja yhteiskuljetukset tukevat hienosti ympäristönäkökulmaa ja asiakas kokee tekevänsä samalla hyvää ostaessaan tuotteen.

Kotimaiset raaka-aineet, ja villiyrttien käyttö on onnistunutta. Illallinen on jo lähtökohtaisesti suunniteltu innovatiivisesti sopimaan moneen ruokavalioon. Pienin muutoksin se sopii kasvissyöjille ja jopa täysin vegaaneillekin. Mielenkiintoinen juomapaketti, myös alkoholiton, on suunniteltu vastuullisuusajattelun mukaisesti. Nettisivut ovat houkuttelevat ja koko palvelupolku toimii.  Elämyksellisyys, uudenlainen ajattelu erottuu.  Tyylikkäästi erilainen – arviointiraati toteaa.


Lisäksi palkittiin kolme merkittävää ruokamatkailutekoa:
•    Illallispaketti, Kyrö Distillery 
•    Menu Nokka, Ravintola Nokka 
•    Taste of Slow Häme, Taste of Häme -verkosto: Hahkialan Kartano, Pekkolan tila, Iloranta ja Tiirinkoski 

Arviointiraati antoi myös viisi kunniamainintaa:
•    Gastrojuna/Gastrotrain, GreenEscape Oy
•    Hotelliaamiainen, Lapland Hotels Oy
•    Pohjois-Savon tarjonta kokonaisuutena: SATOA Kuopio Food Festival, SATOA Goes WILD – villiruokafestivaali ja European Region of Gastronomy, juhlavuosikokonaisuus, Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset/ProAgria
•    Päivä muikunkalastajan mukana, Activity Maker ja Ovaskala Oy
•    Wine in the Woods, Finland Naturally Experiences

Kilpailun arvioinnissa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisyyteen, elämyksellisyyteen sisältäen paikallisuuden, lähiruoan ja tarinoiden hyödyntämisen, vastuullisuuteen, liiketoiminnallisuuteen, verkostoihin ja yhteistyökumppaneihin, monipuolisuuteen myynti- ja markkinointikanavien käytössä sekä ruokamatkailutuotteeseen kokonaisuutena.

Kilpailulla rohkaistiin ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään vastuullisuuteen ja paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailuun haettiin yrityksiä ja yhteisöjä, jotka ovat innovatiivisia ruokamatkailun edelläkävijöitä ja tarjoavat matkailijoille ruokaan liittyviä elämyksiä. Kilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista Suomessa, etsiä ruokamatkailun kärkituotteita ja vahvistaa aitoa yhteistyötä. Vuoden 2021 kilpailu on järjestyksessä neljäs, edelliset kilpailut olivat vuosina 2015, 2017 ja 2019.

Hungry for Finland (H4F) Ruokamatkailukilpailua 2021 ja ruokamatkailun kansallista kehittämistä koordinoi Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. 

Mitä ruokamatkailu on?

Ruokamatkailutarjonta on matkailijoiden kohtaama paikallisuuteen ja tarinoihin perustuva maukas ravintolaruokailu, kotiruokailu, katuruoka, suomalaisen ruoan tekeminen ohjatusti, luonnonantimiin ja keräilyyn liittyvät ruokamatkailutuotteet, luonnossa ja kulttuuriympäristössä tapahtuva ruokailu, erilaiset ruokamatkailuun liittyvät reitit ja tapahtumat, torit, kauppahallit, erikoismyymälät kuten juustolat, viinitilat, tislaamot sekä pienpanimot ja niiden ympärille rakennettu ohjelma. Ruokamatkailuun liittyvät tarinat, paikallisuus ja puhtaus. Parhaimmillaan ruokamatkailutuote on osallistamista ja tekemistä, josta matkailija oppi jotain uutta ja tekee matkailutuotteen elämykselliseksi.

Lisätietoja, arviointiraadin jäsenet ja kilpailun rahoittajat:

•    Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK / Lomalaidun ry, Anne Mikkola, ruokamatkailun koordinaattori, anne.mikkola@lomalaidun.fi, puh. 040 576 8982
•    Maa- ja metsätalousministeriö, Kirsi Viljanen, erityisasiantuntija, kilpailuraadin puheenjohtaja, kirsi.viljanen@gov.fi, puh. 040 509 8986
•    Business Finland/Visit Finland, Terhi Hook, Development Manager, terhi.hook@businessfinland.fi, puh. 050 597 0999
•    Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, Marita Suontausta, kehityspäällikkö, marita.suontausta@maajakotitalousnaiset.fi, puh. 040 526 4619 
•    D.O. Saimaa / Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Miia Korja, projektipäällikkö, miia.korja@mikseimikkeli.fi, puh. 050 516 1481
•    Suomen Keittiömestarit ry, Ulla Liukkonen, puheenjohtaja, ulla.liukkonen@ullaliukkonen.fi,  
puh. 050 352 9006
•    Helsingin kaupunki, Jukka-Pekka Tolvanen, yritysluotsi, ravintola-ala, jukka-pekka.tolvanen@hel.fi, puh. 040 547 8345
•    Ruokamatkailun projektipäällikkö Kristiina Havas, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, kristiina.havas@haaga-helia.fi, puh. 0500 688 332,  www.hungryforfinland.fi
•    Ruokamatkailun asiantuntija Kristiina Adamsson, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, kristiina.adamsson@haaga-helia.fi puh. 040 488 7595,  www.hungryforfinland.fi


----------------------- 

Paras ruokamatkailutuote, voittaja: 

Nielu metsäravintola (yrittäjä Valtteri Sinkkonen, Bites&Bubbles Oy)

Luonto avaa suuren potentiaalin elämyksellisiin toteutuksiin. Illallinen metsässä Nuuksion kansallismaisemassa on ylistys ruokamatkailua ja -kulttuuria kohtaan. Metsäisiä elementtejä ei tuoda vain lautaselle, vaan koko ravintola on viety metsään. Metsäravintola Nielun illallinen rakentuu keittiömestari Valtteri Sinkkosen keräämien villiyrttien ja kotimaisten kauden raaka-aineiden ympärille. Jokaista Nielun tarjoilemaa annosta kohden suojellaan neliö suomalaista hakkuu-uhan alla olevaa ikimetsää. Harkitut yksityiskohdat, laadukas palvelu, ruoka ja miljöö luovat yhdessä mieleenpainuvan kokemuksen.

Upeasti suunniteltu kokonaisuus, jossa todellinen fine dining tuodaan keskelle suomalaista metsää. Tuote on kuitenkin helposti saavutettavissa ja ostettavissa. Vastuullisuus ja ekologiset kysymykset huomioitu, metsänsuojelu ja yhteiskuljetukset tukevat hienosti ympäristönäkökulmaa ja asiakas kokee tekevänsä samalla hyvää ostaessaan tuotteen.

Kotimaiset raaka-aineet, ja villiyrttien käyttö onnistunutta. Illallinen on jo lähtökohtaisesti suunniteltu innovatiivisesti sopimaan moneen ruokavalioon. Pienin muutoksin se sopii kasvissyöjille ja jopa täysin vegaaneillekin. Mielenkiintoinen juomapaketti, myös alkoholiton, on tehty vastuullisuusajattelun mukaisesti. Nettisivut ovat houkuttelevat ja koko palvelupolku toimii. Elämyksellisyys, uudenlainen ajattelu erottuu.  Tyylikkäästi erilainen.

Kolme merkittävää ruokamatkailutekoa


Illallispaketti, Kyrö Distillery (Tony Sivula, toimitusjohtaja)

Illallisen aikana asiakas pääsee seikkailemaan rukiisten tarinoiden, juomien ja makujen äärelle. Kyrön illallispaketti sisältää lähiruokaillallisen lisäksi tislaamokierroksen sekä tastingin. Raaka-aineet ovat lähialueelta ja niiden tuottajat tuodaan vierailijoille tutuksi tarinoiden kautta. Illallismenu päivittyy mukaillen sesonkeja.
Tuote on elämyksellinen kokonaisuus, jossa ytimessä on Kyrön tislaamoon ja sen tuotteisiin tutustuminen yhdistettynä sesonginmukaisiin lähiruokatuotteisiin ja tarinoihin. Hienoa, että menestynyt juomabrändi on lisännyt tuotevalikoimaansa myös ruokaa, ja etenkin lähialueen makuja yhdistellen. 

Menu Nokka, Ravintola Nokka (Ari Ruoho, keittiömestari)

Katajanokan Kanavarannassa sijaitseva Nokka tarjoaa innovatiivista ruokaa sesongin parhaista raaka-aineista. Menussa kiteytyy Nokan ruokafilosofia: sesongin mukaan villinä kasvanutta kalaa, riistaa, yrttejä ja marjoja yhdistettynä vastuullisesti kasvatettuihin pientuottajien raaka-aineisiin. 

Ravintola Nokan nimikkomenu kokoaa yhteen ruokamatkailun kulmakivet, jossa laadukas, paikallisuuteen, luonnonantimiin ja sesonkeihin pohjautuva ruoka on juomien, miljöön, palvelun ja tarinoiden kera koottu yhtenäiseksi, elämykselliseksi kokonaisuudeksi. Tuote on takuuvarmaa Nokan tyyliä, aina hyvä, laadukas, ja siinä näkyy Ari Ruohon pitkäjänteinen työ kulinarististen elämysten luojana. Ruuan alkuperä on mainiosti esillä. 

Taste of Slow Häme, Taste of Häme -verkosto (Hahkialan Kartano Anna Pekkanen, Iloranta Samu Lescenius, Pekkolan tila Siri Taalas, Tiirinkoski Nina Toivonen) 

Neljän yrityksen yhdistelmätuote tarjoaa läpileikkauksen hämäläisten kartanoiden, perinteisten maatilojen, kiireettömän elämäntavan ja paikallisten ruokaelämysten maailmaan. Reitti on kolmepäiväinen, sen aikana ehditään mm.:
•    Nauttia Hahkialan Kartanon vieraanvaraisuudesta ja ylellisestä hitaasta aamiaisesta
•    Pekkolan maatilakierrokselle sekä maistamaan lampaanmaidosta tehtyä jäätelöä eli Bäätelöä
•    Ilorantaan kalareissulle ja kuulemaan tarinoita hämäläisistä ruokaperinteistä
•    Herkutella härkäpapuvohveleilla Tiirinkosken tehdaskahvilassa ja ihailla länsiylämäänkarjaa

Tuote täyttää erinomaisesti Suomen ruokamatkailustrategian tavoitteet ruokamatkailureittien kehittämisestä ja yhteistyöverkostojen rakentamisesta laadukkaiden tuotteiden tarjonnan lisäämiseksi. Tuote nojautuu vahvasti maaseutuun ja paitsi sen ruokaperinteisiin, mutta myös innovatiivisiin uusiin ruokatuotteisiin. 

Reitti pyrkii lisäämään alueen yritysten yhteistyötä ja yhteismarkkinointia. Tuote tuo hyvin esille hämäläistä ruokakulttuuria ja perinteitä, nykyaikaista vivahdetta unohtamatta. Tämä ruokamatkailun yhdistelmätuote tarjoaa sopivan erilaisia kohteita samassa paketissa. 

 

Viisi kunniamainintaa


Gastrojuna/Gastrotrain, GreenEscape Oy (kehitteillä oleva tuote, Parvathy Venugopal)

Gastrojuna on kehitteillä oleva tuote, jonka ensimmäinen reittisuunnitelma kilpailutuotteessa oli Helsingistä Kuopioon. Höyryjunassa viihdyttävät ruokakulttuurin ja kulttuurin taitajat. Paikalliset keittiömestarit tuottavat junaan farm-to-train -maistelumenuita ja -juomatuotteita. Junasta voi ostaa myös paikallisia ruokalahjatuotteita.

Kyseessä on mielenkiintoinen kehittämissuunnitelma, jossa yhdistyvät kulinaristiset, lähiruokaa ja sen tekijöitä esiintuovat menut sekä kulttuurinautinnot paketoituna elämykselliseen junamatkaan. Hyvää yhteistyötä yli toimialojen.

Hotelliaamiainen, Lapland Hotels Oy (Tero Mäntykangas, keittiöpäällikkö)

Lapland Hotelsin aamiainen nojaa aitoihin pohjoisen makuihin ja puhtaisiin raaka-aineisiin. Pohjoisen merkityksellisiin ja kauniisiin aamuihin kuuluu rauhassa nautittu aamiainen, herätään sitten kesäiseen aurinkoon tai talven kaamokseen, samaa tunnetta haetaan tällä aamiaistuotteella. Aamiaisella tarjotaan mm. rieskaa, pohjoisen kaloja ja ylellisiä arktisia makuja. 

Lapland Hotelsin aamiainen on hieno konsepti, joka erottuu edukseen muista hotelliaamiaisista. 
Siinä on tuotu hienosti esiin kotimaiset etenkin pohjoiset maut ja myös teemaan sopivaan esillelaittoon on panostettu. Hinta-laatusuhde on hyvä, ja aamiainen on saatavana myös pöytiin tarjoiltuna. Aamiainen tukee pohjoisen brändäystä ja koko hotellikonseptia erittäin onnistuneesti. Aamiaistuote ottaa huomioon myös vastuullisuuden. Tarvitsemme riittävän erilaistettuja, paikallisuutta korostavia ruokatuotteita ja Lapland Hotelsin esimerkki antaa toivottavasti muillekin hotelliketjuille sysäystä kehittää omia ja omaleimaisia aamiais- ja muita ruokatuotteitaan.

Pohjois-Savon tarjonta kokonaisuutena: SATOA Kuopio Food Festival, SATOA Goes WILD – villiruokafestivaali ja European Region of Gastronomy, juhlavuosikokonaisuus, Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset/ProAgria, Pohjois-Savo (Niina Vänttinen ja Marja Niskanen)

Kuopion alue, Pohjois-Savon maakunta, on saa¬nut ensimmäisenä alueena Suomessa European Region of Gastronomy -tunnustuksen, jota juhlitaan vuosina 2020-2021. Pohjois-Savon tarjontaan kuuluvat myös herkulliset SATOA Kuopio Food Festival ja villiruokatapahtumat. Kokonaisuuteen kuuluvat jo olemassa olevien tuotteiden ja tapahtumien lisäksi yksilö- ja ryhmämatkailijoille sopivaa tekemistä sekä monipuolista tapahtumatarjontaa.

Pohjois-Savon lähiruokatoimijat ovat jo pitkään tehneet systemaattista yhteistyötä lähiruuan esille nostamiseksi. Yhteistyö on konkretisoitunut hienoiksi tapahtumiksi Euroopan ns. gastronomisen pääkaupungin statuksella vuosina 2020-21.

Tapahtumakokonaisuus on hyvin ja ammattimaisesti rakennettu, tuoteperhe kehittää alueen toimijoiden yhteistyötä ja luo tunnettuutta koko alueelle. Pohjois-Savon aarreaitta tarjoaa aitoa savolaista gastronomiaa, uudenlaisia elämyksiä ja ruoan ympärille kietoutuvia monipuolisia tapahtumia juhlavuosina 2020-21. Toiminnassa on myös selkeä jatkumo, festivaalit ja ruokamatkailutuotteet jatkavat juhlavuoden jälkeenkin, toistuvat useampana vuonna.

Päivä muikunkalastajan mukana, Activity Maker ja Ovaskala Oy (kehitteillä oleva tuote, Jari Naukkarinen)

Talvituotteessa asiakkaat kuljetetaan reki- ja kelkkakyydein jäälle, jossa osallistujat pääsevät näkemään kalastuksen kohokohdan eli nuotanvedon. Kalastuksen jälkeen tutustutaan satamaan ja tarinoidaan nuotiotulen äärellä maistellen paikallisia muikkuruokia. Kehitteillä on myös kesätuote.

Suomen ruokamatkailustrategia 2020-2028 korostaa yhdessä tekemistä, ohjelmallisuutta ja uuden oppimista. Tässä muikunkalastukseen tutustumisessa nämä yhdistyvät, on esimerkillistä, että ruokaelämyksessä suomalainen järvikala on keskiössä. Tuotetta edelleen kehittämällä ei olla riippuvaisia vain talvisesongista. 

Wine in the Woods, Finland Naturally Experiences (Antti Huttunen, toimitusjohtaja)

Wine in The Woods – tasting-elämys yhdistää viinin suomalaisen luontoon. Viinit ovat tarkoin valittuja ja jokaiseen Wine in the Woods – tasting-elämykseen on mietitty erityinen paikka metsässä. Wine in The Woods vie ruokamatkailijat opastetulle aistikävelylle luonnossa ja erä-sommelierin vetämälle maistelukierrokselle. Konsepti on laajentunut Nuuksion kansallispuistosta nyt myös Punkaharjulle ja on skaalattavissa muuallekin. Tuotetta jatkokehitetään niin, että valikoimaan lisätään korkealuokkaisia suomalaisia marjaviinejä.

Luonto on Suomeen suuntautuvan matkailun tärkein vetovoimatekijä. Tuotteessa on hienosti ja nykyaikaisesti osattu yhdistää suomalainen luonto viinin makumaailmaan, joka vahvistaa maistelutuotteen moniaistista kokemusta. Tuote on online-ostettavissa netissä ja varaaminen on tehty asiakkaalle helpoksi. Tuotetta on onnistuneesti jatkojalostettu myös uusiin makuelämyksiin kuten kotimaisiin pienpanimo-oluisiin. 


Kuvia palkittavista: kristiina.marttinen@haaga-helia.fi