Takaisin Suomalaista makua Osakan maailmannäyttelyssä: Nordic Food Day nosti pohjoismaisen ruoan valokeilaan

Uutinen – Kansainvälinen toiminta

Suomalaista makua Osakan maailmannäyttelyssä: Nordic Food Day nosti pohjoismaisen ruoan valokeilaan

10.09.2025

2.9.2025 järjestetty Nordic Food Day esitteli suomalaisen ruokakulttuurin helmiä Japanin sydämessä

Syyskuun toisena päivänä 2025 Osakan maailmannäyttelyssä vietettiin Nordic Food Day -tapahtumaa, jossa pohjoismainen ruokakulttuuri nousi näyttävästi esiin tuhansien kansainvälisten vieraiden edessä. Tapahtuma kokosi yhteen Pohjoismaat – Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti – tarjoamaan kattauksen hienoja makuja, innovaatioita ja ruokaperinteitä. Erityisesti suomalaiset elintarvikkeet nousivat päivän mittaan esille niin paneelikeskusteluissa, esittelypisteissä kuin maistiaisissa, joissa Japanin ja muun maailman vieraat pääsivät tutustumaan vastuullisesti tuotettuihin suomalaisiin makuihin.




Suomen osastolla vierailijat saivat kokea monipuolisen makumatkan, jossa oli tarjolla niin perinteisiä pohjoisia raaka-aineita kuin moderneja elintarvikeinnovaatioita. Esillä oli muun muassa suomalaisia kaura-, maito-, liha-, vihannes- ja leipomotuotteita.




Tapahtuman aikana suomalaiset elintarvikevalmistajat ja -vientiyritykset esittelivät vastuullisia tuotantomenetelmiä ja korostivat muun muassa puhtaan luonnon, ilmastoystävällisten ratkaisujen sekä kiertotalouden merkitystä suomalaisessa ruokaketjussa. Nordic Food Dayn ansiosta Suomi onnistui vakuuttamaan Osakan maailmannäyttelyn vieraat siitä, että suomalaiset elintarvikkeet ovat paitsi maukkaita, myös kestävällä tavalla tuotettuja ja tulevaisuuden kansainvälisiä ruokasuosikkeja.



Suomalaisen kauran vienti nousi uudelle tasolle Japanissa, kun Nordic Oats -menekinedistämiskampanja lanseerattiin näyttävästi Osakan maailmannäyttelyssä suomalaisten ja ruotsalaisten tuottajajärjestöjen, yritysten ja valtionjohdon yhteistyössä. Esiin nousi erityisesti suomalaisen kauran laatu, ravintoarvo ja monipuolisuus, jotka herättivät kiinnostusta paikallisten asiakkaiden ja jakelijoiden parissa. Nordic Oats toi esiin paitsi korkealaatuiset raaka-aineet myös suomalaisen ruokaketjun pitkät perinteet, vastuullisuuden ja innovatiivisuuden, ja kampanjan käynnistys loi hyvän pohjan suomalaisen kauran kasvavalle suosiolle Japanin vaativilla elintarvikemarkkinoilla.



Thimjos Ninios

johtaja, kansainvälinen kauppa

+358 45 264 7131

aiheet: ruokavienti, mtk mobiili, osaka, maailmannäyttely