Takaisin Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena

Tiedote – Maatalous ja suomalainen ruoka

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena

29.01.2019

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Pääjärjestäjä MTK selvitti saksalaiskuluttajien näkemyksiä kumppanimaahankkeesta ja Suomen messuosastosta. Suomen hallissa tehtyyn kyselyyn vastanneista 70 prosenttia sanoi, että Suomen messuosasto ja näkyvyys messujen pääkumppanimaana on herättänyt heissä joko hyvin paljon tai paljon mielenkiintoa suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan. Vastanneista 60 prosenttia sanoi kokeilleensa suomalaisia tuotteita messuilla, mutta vain 7 prosentilla oli aiempaa kokemusta suomalaisista elintarvikkeista. Reilu puolet vastanneista sanoi kumppanimaanäkyvyyden lisänneen mielenkiintoa Suomeen matkustamista kohtaan.

Peräti 81 prosenttia kyselyyn vastanneista piti Suomen messuosastoa hyvänä tai erittäin hyvänä. Suomen kumppanimaaslogania: ”Aus der Wildnis” (villistä luonnosta) pidettiin myös varsin onnistuneena. Vastanneista 59 prosenttia piti sitä joko erittäin hyvänä tai hyvänä. Kyselyyn vastanneista 84 prosenttia tiesi jo messuille tullessaan, että Suomi on ruokamessujen kumppanimaa.

Kysely toteutettiin Suomen hallissa messuvieraiden haastatteluina kolmen messupäivän aikana. Kyselyyn vastasi 128 satunnaisesti valittua eri-ikäistä messuvierasta. Vastaajista 54 prosenttia oli Berliinin-Brandenburgin alueelta, 38 prosenttia muualta Saksasta ja 8 prosenttia muusta maasta kuin Saksasta. Vastanneista 64 prosenttia oli naisia. Kyselyn toteuttivat Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK:n restonomiopiskelijat.

Grüne Woche -messuille osallistui yli 80 suomalaisyritystä. Suomen maaosaston ja kumppanimaahankkeen pääjärjestäjä oli Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK. Hanke toteutettiin yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi sekä useat yritysyhteistyökumppanit. Viestinnän ja ohjelman tukena oli myös Suomen Saksan suurlähetystö. Hankkeen kokonaisbudjetti oli 3 miljoonaa euroa, josta MTK:n osuus oli noin 2 miljoonaa euroa. Grüne Woche -messuilla vieraili kymmenen messupäivän aikana noin 400 000 ihmistä.

Suomalainen arktinen ruoka ja juoma esittäytyvät saksalaisille messujen lisäksi myös erillisessä Business Finlandin järjestämässä sisäänostajatapahtumassa sekä kauppaketjukampanjoissa.

Messuosallistumisen tuloksia arvioidaan tarkemmin lähiviikkoina valmistuvan näytteilleasettajakyselyn sekä myöhemmin keväällä valmistuvan media-analyysin kautta.

Lisätietoja:
Klaus Hartikainen, Suomen IGW-kumppanimaahankkeen projektijohtaja, viestintäjohtaja, MTK, 040 169 2060
Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167

Suomen kumppanimaahankkeen verkkosivut: www.ausderwildnis.fi
Messe Berlinin yhteenveto messuista: https://www.gruenewoche.de/en/PressService/PressReleases/News_60740.html?referrer=/en/PressService/PressReleases/#news-en-60740
Kuvia Suomen messuosastolta (vapaa käyttöoikeus toimitukselliseen käyttöön): https://www.gruenewoche.de/en/PressService/PressPhotos/


Kuva: Andreas Nesslinger


aiheet: grüne woche