Takaisin Suomalaiselle maidolle suunta vuoteen 2035 – maitoedunvalvonta sai yhteisen strategian

Uutinen – Maatalous ja suomalainen ruoka

Suomalaiselle maidolle suunta vuoteen 2035 – maitoedunvalvonta sai yhteisen strategian

18.12.2025

MTK:n ja SLC:n johtokunnat ovat hyväksyneet uuden maitoedunvalvonnan strategian Maito 2035 – maailman parasta, Suomesta. Strategia linjaa suomalaisen maidontuotannon kehitystä vuosille 2026–2035 ja antaa koko alalle yhteisen suunnan kohti kasvua, kannattavuutta ja vastuullisuuden kärkeä kansainvälisesti.

Strategia on koottu laajassa yhteistyössä Maitovaltuuskunnan, MTK:n maitovaliokunnan, MTK-keskusliiton ja SLC:n kanssa. Valmistelussa kuultiin laajasti sidosryhmiä, ja työssä hyödynnettiin muun muassa Suomen ruokaviennin strategiaa, maa- ja metsätalousministeriön ruokastrategiaa, MTK:n omia linjauksia, lihasektorin Nautastrategiaa sekä Luken tulevaisuusskenaarioita.

Yhteinen tahtotila on kirkas: suomalainen maidontuotanto halutaan koko ruokajärjestelmän kestävän kehityksen veturiksi.

Selkeä visio ja konkreettiset etapit

Strategian visiona on, että suomalainen maidontuotanto toimii vuoteen 2035 mennessä kilpailukykyisen ja kestävän ruokajärjestelmän suunnannäyttäjänä. Missio on vahvistaa maidontuotannon kilpailukykyä ja pitkäjänteistä kehitystä.

Tavoitteet on asetettu viiden, kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden aikajänteille. Lähivuosina keskitytään investointeihin, yrittäjyyden kannattavuuteen sekä alan vetovoiman vahvistamiseen.

Haluamme pitää alan kasvuhakuisena ja houkuttelevana sekä nuorille että uusille yrittäjille. Ilman uusia tekijöitä ja rohkeutta investoida maidontuotannolla ei ole tulevaisuutta. Ja juuri siksi strategian toimet kohdistuvat vahvasti tilojen elinvoiman tukemiseen, sanoo MTK:n maitoasiantuntija Marjukka Mattio.

Seuraavassa vaiheessa painopiste siirtyy viennin ja jalostuksen kasvuun sekä uusien arvonluonnin mahdollisuuksien rakentamiseen. Pitkällä aikavälillä suomalaiset maitotuotteet halutaan nähdä haluttuna vientituotteena ja suomalainen maidontuotanto globaalina vastuullisuuden esikuvana.

Strategian vahvuus on siinä, että koko ala puhuu nyt yhdellä äänellä. Näin pystymme viemään suomalaista maidontuotantoa kohti tulevaisuutta, jossa kilpailukyky, kannattavuus ja kestävyys kulkevat aidosti käsi kädessä, sanoo MTK:n avustava asiantuntija Saralotta Engblom.

Kolme kivijalkaa: vaikuttaminen, markkinat ja yhteistyö

Strategian toimeenpanoa ohjaa kolme keskeistä kokonaisuutta:

  1. Vaikuttamistyö
    Ennakoitava sääntely, investointeja mahdollistava toimintaympäristö, alueellisen tasapainon turvaava tukipolitiikka sekä maidon roolin vahvistaminen ruokaturvassa ja elintarvikealan kasvussa.
  2. Menestyminen markkinoilla
    Lisäarvon luominen kotimaassa ja viennissä, alan imagon ja osaamisen kehittäminen sekä kestävyyden hyödyntäminen kilpailuetuna.
  3. Yhteistyö yli ketjurajojen
    Riskien hallinta yhdessä, strategian jalkauttaminen koko maitoketjussa sekä maidontuotannon tunnetuksi tekeminen kuluttajille, päättäjille ja tulevaisuuden tekijöille.

Toteutus käyntiin heti vuoden alussa

Strategian jalkautus käynnistyy tammikuussa 2026. Tavoitteena on varmistaa, että suomalainen maito on vuonna 2035 ja sen jälkeen maailman parasta sekä kilpailukykyisen, omavaraisen ja elinvoimaisen maaseudun kivijalka.



Saralotta Engblom

avustava asiantuntija

maito

+358 20 413 2095

+358 50 347 8154

Marjukka Mattio

asiantuntija, maitoasiamies

maito, maitovaliokunnan sihteeri, maitovaltuuskunnan asiamies

+358 50 533 8924

Kaija Stormbom

viestinnän asiantuntija

maatalous, elinkeinopolitiikka, maaseutuyrittäjyys, elintarvikkeet ja suomalainen ruoka

+358 20 413 2385

+358 40 848 9559

aiheet: maito, edunvalvonta, maidontuotanto, suomalainenruoka, maitoedunvalvonta