Suomalaiselle maidolle suunta vuoteen 2035 – maitoedunvalvonta sai yhteisen strategian
Uutinen – Maatalous ja suomalainen ruoka
Suomalaiselle maidolle suunta vuoteen 2035 – maitoedunvalvonta sai yhteisen strategian
18.12.2025
MTK:n ja SLC:n johtokunnat ovat hyväksyneet uuden maitoedunvalvonnan strategian Maito 2035 – maailman parasta, Suomesta. Strategia linjaa suomalaisen maidontuotannon kehitystä vuosille 2026–2035 ja antaa koko alalle yhteisen suunnan kohti kasvua, kannattavuutta ja vastuullisuuden kärkeä kansainvälisesti.
Strategia on koottu laajassa yhteistyössä Maitovaltuuskunnan, MTK:n maitovaliokunnan, MTK-keskusliiton ja SLC:n kanssa. Valmistelussa kuultiin laajasti sidosryhmiä, ja työssä hyödynnettiin muun muassa Suomen ruokaviennin strategiaa, maa- ja metsätalousministeriön ruokastrategiaa, MTK:n omia linjauksia, lihasektorin Nautastrategiaa sekä Luken tulevaisuusskenaarioita.
Yhteinen tahtotila on kirkas: suomalainen maidontuotanto halutaan koko ruokajärjestelmän kestävän kehityksen veturiksi.
Selkeä visio ja konkreettiset etapit
Strategian visiona on, että suomalainen maidontuotanto toimii vuoteen 2035 mennessä kilpailukykyisen ja kestävän ruokajärjestelmän suunnannäyttäjänä. Missio on vahvistaa maidontuotannon kilpailukykyä ja pitkäjänteistä kehitystä.
Tavoitteet on asetettu viiden, kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden aikajänteille. Lähivuosina keskitytään investointeihin, yrittäjyyden kannattavuuteen sekä alan vetovoiman vahvistamiseen.
Haluamme pitää alan kasvuhakuisena ja houkuttelevana sekä nuorille että uusille yrittäjille. Ilman uusia tekijöitä ja rohkeutta investoida maidontuotannolla ei ole tulevaisuutta. Ja juuri siksi strategian toimet kohdistuvat vahvasti tilojen elinvoiman tukemiseen, sanoo MTK:n maitoasiantuntija Marjukka Mattio.
Seuraavassa vaiheessa painopiste siirtyy viennin ja jalostuksen kasvuun sekä uusien arvonluonnin mahdollisuuksien rakentamiseen. Pitkällä aikavälillä suomalaiset maitotuotteet halutaan nähdä haluttuna vientituotteena ja suomalainen maidontuotanto globaalina vastuullisuuden esikuvana.
Strategian vahvuus on siinä, että koko ala puhuu nyt yhdellä äänellä. Näin pystymme viemään suomalaista maidontuotantoa kohti tulevaisuutta, jossa kilpailukyky, kannattavuus ja kestävyys kulkevat aidosti käsi kädessä, sanoo MTK:n avustava asiantuntija Saralotta Engblom.
Kolme kivijalkaa: vaikuttaminen, markkinat ja yhteistyö
Strategian toimeenpanoa ohjaa kolme keskeistä kokonaisuutta:
- Vaikuttamistyö
Ennakoitava sääntely, investointeja mahdollistava toimintaympäristö, alueellisen tasapainon turvaava tukipolitiikka sekä maidon roolin vahvistaminen ruokaturvassa ja elintarvikealan kasvussa. - Menestyminen markkinoilla
Lisäarvon luominen kotimaassa ja viennissä, alan imagon ja osaamisen kehittäminen sekä kestävyyden hyödyntäminen kilpailuetuna. - Yhteistyö yli ketjurajojen
Riskien hallinta yhdessä, strategian jalkauttaminen koko maitoketjussa sekä maidontuotannon tunnetuksi tekeminen kuluttajille, päättäjille ja tulevaisuuden tekijöille.
Toteutus käyntiin heti vuoden alussa
Strategian jalkautus käynnistyy tammikuussa 2026. Tavoitteena on varmistaa, että suomalainen maito on vuonna 2035 ja sen jälkeen maailman parasta sekä kilpailukykyisen, omavaraisen ja elinvoimaisen maaseudun kivijalka.
Saralotta Engblom
avustava asiantuntija
maito
+358 20 413 2095
+358 50 347 8154
Marjukka Mattio
asiantuntija, maitoasiamies
maito, maitovaliokunnan sihteeri, maitovaltuuskunnan asiamies
+358 50 533 8924
Kaija Stormbom
viestinnän asiantuntija
maatalous, elinkeinopolitiikka, maaseutuyrittäjyys, elintarvikkeet ja suomalainen ruoka
+358 20 413 2385
+358 40 848 9559
aiheet: maito, edunvalvonta, maidontuotanto, suomalainenruoka, maitoedunvalvonta