Sisältöjulkaisija

angle-left null Suomalaiselle ruualle ja matkailulle runsaasti näkyvyyttä Berliinin Grüne Wochelta – kumppanimaaprojekti sai kiitosta messukävijöiltä

Uutinen

Suomalaiselle ruualle ja matkailulle runsaasti näkyvyyttä Berliinin Grüne Wochelta – kumppanimaaprojekti sai kiitosta messukävijöiltä

30.1.2019

Suomi oli tänä vuonna maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Berliinissä 18.–27.1.2019 pidetyille messuille osallistui 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttivät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset olivat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä.

rantalanetti.jpg

avajaiset.JPG

Suomi oli pääosassa myös messujen avajaistapahtumassa torstaina 17.1. Avajaisohjelmassa Suomea edustivat pianisti Iiro Rantala , tanssiryhmä VäkeväKollektiivi sekä maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä .

kokkimaajoukkue1.jpg


Kutsuvieraiden avajaismenut loihti Suomen kokkimaajoukkue. Kutsuvieraat pääsivät maistelemaan muun muassa saparoporsaan poskea, arktisissa oloissa kasvaneesta ylämaankarjasta tehtyä tartaria, juusto-kaura -kroketteja, mustikkapannacottaa ja tikkupullaa. VIP-vieraat saivat maistaa myös ohrasta tehtyjä karjalanpiirakoita. Juomaksi oli tarjolla muun muassa Koskenkorva-drinkkejä, pienpanimo-oluita ja suomalaista vettä. Kokkimaajoukkue vastasi myös messualueen ravintolaruuista yhteistyössä Bryggeri Helsinki in Berlinin kanssa.

hallikuvasuomi.jpg

Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut MTK vastasi hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, SLC:n sekä Business Finlandin kanssa.

MTK ja yhteistyökumppanit järjestivät messujen aikana useita mediatilaisuuksia sekä tapasivat maatalous- ja metsäsektorin kannalta keskeisiä poliittisia päättäjiä ja vaikuttajia Saksasta ja muualta maailmasta maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän johdolla. Maa- ja metsätalousministeriö ja MTK hyödynsivät tapahtumaa suhteiden luontiin ja keskusteluihin EU:n käynnissä olevasta maatalouspolitiikkauudistuksesta sekä muista ajankohtaisista aiheista. Hyvä lähtölaukaus keskusteluille oli MTK:n ja Saksan tuottajaliitto DBV:n järjestämä yhteinen EU-maatalouspolitiikkaseminaari, joka järjestettiin Suomen Saksan edustustossa keskiviikkona 16.1. ennen messujen alkua. Saksasta tilaissuden puhujina olivat Joachhim Rückwied ja maatalousministeri Julia Glöckner .

CAP_DBV.jpeg


Business Finland järjesti messuja edeltäen sisäänostajatilaisuuden Suomen Saksan edustustossa keskiviikkona 16.1. Tilaisuus keräsi paikalle sisäänostajien lisäksi myös runsaasti saksalaismediaa.

Messujen aikana Suomen VIP-alueella järjestettyjen mediatilaisuuksien teemoina oli ilmastoviisas maatalous, viljatuotteet, kestävä metsätalous, matkailu Suomeen, eläinten hyvinvointi, luomutuotanto ja kiertotalous.


Saksalaiset kuluttajat pitivät Suomen osastoa onnistuneena

MTK selvitti messukävijöiden näkemyksiä messuosaston kävijäkyselyn avulla. 81 prosenttia kyselyyn vastanneista saksalaiskuluttajista piti Suomen messuosastoa erittäin hyvänä tai hyvänä. Vastanneista 70 prosenttia sanoi, että messuosasto ja näkyvyys kumppanimaana ovat herättäneet mielenkiinnon suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan. Puolella vastanneista heräsi myös mielenkiinto matkustaa Suomeen lomalle.

Marttila_pressi_IGW_2019.jpg

”Aus der Wildnis” -teema toimi mediaviestinnässä. Osastollamme vieraili paljon saksalaista mediaa ja saimme hyvin näkyvyyttä Saksassa jo ennen messuja muun muassa hyvin onnistuneiden, Suomeen suuntautuneiden lehdistömatkojen ja Suomen Saksan edustuston aktiivisuuden ansiosta.

pressikuvausnetti.jpg


Lukuisat TV- ja radiokanavat, sanomalehdet sekä ruoka-alan ammattimediat kertoivat arktisesta suomalaisesta ruuasta villiä ja puhdasta arktista luontoamme esille nostaen. Saksan viestinnässä olemme tehneet hyvää yhteistyötä Business Finlandin, Suomen Saksan edustuston, maa- ja metsätalousministeriön, SLC:n ja muiden yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Messu- ja kumppanimaanäkyvyys houkuttelivat saksalaisia kuluttajia kokeilemaan suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita sekä houkuttelivat lomalle Suomeen. Messunäkyvyys Business Finlandin ostajatapahtuma ja myymäläkampanjat ovat myös auttaneet mukana olleita yrityksiä saamaan kontakteja sisäänostajiin.


Osastolla runsaasti ohjelmaa

Osaston ohjelmalavalla nähtiin ja kuultiin suomalaisia musiikkiesityksiä, tanssia, sirkusta, ruoka- ja juomanäytöksiä ja keskusteluja ruuan ympärillä. Lavalla esiintyivät mm. Sydän Duo, Enkel, Jaakko Eino Kalevi, Satumaa, Pieni Orkesteri, Uusikuu, Netta Skog sekä pariakrobaatit Marjukka ja Pihla. Erillisellä kokkikoulualueella järjestettiin kahdesti päivässä kokkimaajoukkueen kokkauskurssi. Aluetta hyödynsi myös Saimaan kokki.

sydanduo.jpg


Ensimmäistä kertaa messujen historiassa kumppanimaalla oli myös ohjelmayhteistyötä Saksan osavaltioiden mm. Hessenin ja Niedersachsenin kanssa. Tämä toi Suomelle näkyvyyttä myös muualla messuilla. Suomen osastolla vieraili myös saksalaisia musiikkiryhmiä ja kokkeja mm. Hessenistä.

Lavaohjelman ollessa tauolla isolla screenillä pyöritettiin MTK:n, Visit Finlandin ja muiden yhteistyökumppaneidemme videomateriaaleja suomalaista luonnosta, ruuasta ja palveluista.


Lukuisa yhteistyökumppaneiden joukko taustalla


Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut MTK vastasi hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena olivat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi. Viestinnän, ohjelman ja tapaamisjärjestelyjen tukena oli lisäksi Suomen Saksan suurlähetystö.

kossubaari.jpg


Tapahtuman PR-tilaisuuksien ruoka- ja juomasponsoreita olivat Altia Koskenkorvallaan, Atria, Arla, Helsingin Mylly ja Reinin liha. Keittiökalusteet toimitti Electrolux, Saimaan osaston hiljaisen huoneen Framery, valtaosan messukalusteista Isku ja Kekkilä viherkasvien ruukkuja. Kumppanimaailmeen suunnitteli mainostoimisto Hasan& Partners. Messuosaston rakensi Messeforum. Suomen Saksan suurlähetystö oli tiiviisti mukana tapahtuman päättäjä- ja vaikuttaja- ja mediatapaamisten järjestelyissä. Lisäksi viestinnän apuna toimi saksalainen viestintätoimisto Genius.

virtasalmi.jpg

Yritykset näyttäytyivät omassa Suomi-hallissaan maantieteellisten alueiden alla, tuoteryhmittäin sekä messuravintolan valikoimissa. Tuotteitaan ja palveluitaan markkinoivat ja myivät muun muassa Altia Koskenkorva-kylällään, Hätälä, Arctic Finland, Pro Agria, Birkkalan tila, Helsingin Mylly, Kaslink Foods, Kyrö Distillery, Laihian Mallas ja Lomalaidun.


100000asiakasnetti.jpg

Keräämme lähiviikkojen aikana tiedon näytteilleasettajien tyytyväisyydestä ja onnistumisesta messuilla. Kattava media-analyysi Saksan näkyvyydestä saadaan vasta huhtikuun alkuun mennessä, koska messuista kirjoitetaan paljon jälkikäteen. Lisätietoa hankkeesta löytyy kampanjasivuilta: https://www.ausderwildnis.fi/fi/

Lisätietoja:
Suomen Grüne Woche 2019 -kumppanimaahankkeen projektijohtaja, MTK:n viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, 040 169 2060



Liittyvät sisällöt

Suositellut artikkelit

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n järjestämä mediatilaisuus kiertotaloudesta tuo Berliiniin maailman suurimmille ruokamessuille suomalaiset kärkinimet kiertotalouden saralla. Sitra, VTT, Sulapac...

Suomalaisesta ruokapöydästä etsitään nyt menestystarinoita kansainväliseen kattaukseen. H-hetki koittaa tammikuussa Berliinissä, jolloin Suomi on MTK:n luotsaama pääkumppanimaa Grüne Woche -ruokamessuilla....