Takaisin Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta (lupamääräysten tarkistamismenettely)

Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta (lupamääräysten tarkistamismenettely)

05.12.2024

Ympäristöministeriö

Asia: Luonnos hallituksen esitykseksi ympäristönsuojelulain muuttamisesta (lupamääräysten tarkistamismenettely)


Näkemyksenne ympäristönsuojelulakiin lisättäväksi ehdotettavasta lupamääräysten tarkistamismenettelystä (uusi 71 
§)?

Pääministeri Orpon hallitusohjelmassa on luvituksen sujuvoittamisesta kirjauksia, joista yhden mukaan tulee tarkastella mahdollisuutta palauttaa lupamääräyksiin lupien tarkastamisen edellytyksiä ja tarkastelun pohjalta tehdä tarpeelliset lainsäädäntömuutokset. Tätä kirjausta toteuttavan esityksen mukaan YSL:iin lisättäisiin säännös, jonka mukaan Lupa-ja valvontavirasto voi perustellusta syystä antaa ympäristöluvassa määräyksen uutta toimintaa tai toiminnan olennaista muutosta koskevien lupamääräysten tarkistamiseksi. Edellytyksenä on, että määräys on välttämätön toiminnassa käyttöön otettavan tekniikan uutuuden tai toiminnasta aiheutuvien vaikutuksia koskevien tietojen epävarmuuden vuoksi. 
YSL:ssa on ollut aiemmin samaa aihetta koskeva pykälä, mutta se on poistettu lain muutoksella (423/2015). Nyt lupamääräysten tarkistamismenettelyn soveltaminen olisi kuitenkin aiempaa rajatumpaa. MTK kannattaa esitystä, mutta korostaa tarkistamisen rajausta vain uuteen tekniikkaan tai toiminnan vaikutuksia koskevien tietojen epävarmuuteen liittyviin tilanteisiin sekä tarkkaa harkintaa.


MTK pitää myös tärkeänä, että tarkistaminen voi tulla kyseeseen vain kertaalleen, se kohdennetaan vain tarpeellisiin toiminnasta aiheutuvia päästöjä sekä toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailua koskeviin lupamääräyksiin eikä tarkistamisen yhteydessä luvan myöntämisen edellytyksiä enää varsinaisesti tutkita uudelleen. Lisäksi hakemuksen käsittelyn tulisi olla mahdollisuuksien mukaan normaalia lupamenettelyä kevyempää. Nämä kaikki ovat tärkeitä mm. resurssien säästämiseksi. Jotta esitys ei lisäisi merkittävästi yritysten investointihankkeisiin kohdistuvaa epävarmuutta, on tärkeää, että koko lupaa ei tarkisteta uudelleen tämän pykälän nojalla. 


Ehdotuksen mukaan säännösehdotuksen soveltamisala rajautuisi vain valtion lupaviranomaisen toimivallassa oleviin ympäristölupa-asioihin. HE:ssä voisi perustella tarkemmin tätä rajausta.

Näkemyksenne 88, 91 ja 125 §:ään ehdotettavista muutoksista?

MTK:lla ei ole lausuttavaa tarkennuksiin, joita esitetään 88 §:ään (Luvan raukeaminen) ja 125 §:ään (Korvauksista päättäminen lupa-asian yhteydessä). 91 §:ssä on kyse luvan tarkistamismenettelyjen ajallista yhteensovittamista. MTK kannattaa esitystä, sillä se säästää kaikkien osapuolten resursseja.


Näkemyksenne ympäristölupahakemuksesta pyydettäviä lausuntoja koskevan 42 §:n muutosehdotuksesta?
Nykyisin lupaviranomaisen on pyydettävä ympäristöluvan käsittelyä varten lausunto toiminnan sijaintikunnan terveydensuojeluviranomaiselta. Jatkossa lausunto tulisi esityksen mukaan pyytää vain tarvittaessa tapauskohtaiseen harkintaan perustuen. MTK kannattaa esitystä.

Näkemyksenne ympäristönsuojeluasetukseen ehdotettavista muutoksista?
Nykyinen YSA:n 9 § koskee määräaikaisen luvan tai ilmoituspäätöksen uudistamista. Esityksen mukainen 9 § koskisi lupamääräysten tarkistamista ja määräaikaisen luvan uudistamista koskevaa hakemusta eli pykälästä on poistettu viittaus ilmoitusmenettelyyn. HE-luonnoksessa asiaa ei ole avattu tarkemmin, joten ehdotettu muutos perusteluineen jää epäselväksi.


Muut kommentit esitysluonnoksesta:
Euroopan komissio on aloittanut rikkomusmenettelyn Suomen hallitusta vastaan vesipuitedirektiivin toimeenpanoon liittyen (11 artikla), mutta asian yksityiskohdat eivät ole tässä vaiheessa julkisia. Mikäli asia edellyttää muutoksia ympäristölupien tarkistamiseen, olisi nyt ehdotettua 71 §:ää hyvä tarkastella myös vesipuitedirektiivin vaatimusten näkökulmasta, jotta vältytään usein toistuvilta muutoksilta.


Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Airi Kulmala
asiantuntija, ympäristö

Leena Kristeri
elinvoimajohtaja