null Suomalaisen ruoan päivän kampanja vahvisti kuluttajien tietoisuutta kotimaisesta ruoasta ja sen tekijöistä

Uutinen – Kotimainen ruoka

Suomalaisen ruoan päivän kampanja vahvisti kuluttajien tietoisuutta kotimaisesta ruoasta ja sen tekijöistä

10.12.2021

Tämänvuotinen Suomalaisen ruuan päivän kampanja teki päivästä ja ruuantuottajista entistäkin tunnetumpia. Kampanja tavoitti yli 1 363 000 suomalaista. Päivää vietti iso joukko suomalaisen ruuan ystäviä: kuluttajia, yrityksiä, jäsenyrityksiä ja yhteistyökumppaneita. Kampanjan yhteinen viesti oli, että suomalainen ruoka maistuu ja sitä arvostetaan. Päivää vietettiin lauantaina 4.9.2021, ja kampanja kesti parisen kuukautta. Tuona aikana tuotiin vahvasti esille Hyvää Suomesta -merkki, jotta kuluttajat osaavat kiinnittää huomiota merkin sisältäviin tuotteisiin ja siihen työhön, jota maatiloilla tehdään. Suomalaisen ruoan takana on aina ihminen. 

Kampanjan tulokset olivat erinomaisia. Kahden kuukauden kampanja oli kustannustehokas, näkyvä ja sitoutti ihmisiä hyvin. Koko kampanjan aikana mainoksia näytettiin yli 16 000 000 kertaa. Maksetulla mainonnalla tavoitettiin Facebookissa ja Instagramissa yli 1 363 000 yksittäistä henkilöä. Yli 237 000 ihmistä reagoi mainoksiin peukuttamalla, jakamalla tai muulla tavoin. Se on hurja määrä. 

Ruokatieto ry:n jäsenenä MTK osallistui päivän viettoon muun muassa julkaisemalla sisältöä omissa kanavissaan. MTK muun muassa julkaisi materiaalia sosiaalisen median kanavissa, teki podcast-mainontaa ja järjesti kuluttajatietovisan. 

MTK:n mainoksia Facebookissa ja Instagramissa näytettiin n. 893 000 kertaa ja ne tavoittivat n. 339 000 yksittäistä ihmistä. Postauksia peukutettiin, jaettiin tai kommentoitiin liki 5 900 kertaa. 

Ruokakutsut -podcastin jaksot julkaistiin Suomalaisen ruoan päivän kotisivuilla sekä Spotifyssä. Uutta podcastia tehtiin tutuksi muun muassa sosiaalisessa mediassa, jossa niiden mainonta keräsi n. 673 000 näyttökertaa ja ne tavoittivat liki 248 000 ihmistä.

Voit palata Suomalaisen ruoan päivän tunnelmiin vuoden ympäri Ruokakutsujen parissa. Jaksot löydät Spotifysta sekä Ruokatiedon jäsenten sivuilta (vaatii kirjautumisen). Pääset sinne tästä.
 



Kaija Stormbom

viestinnän asiantuntija

maatalous, elinkeinopolitiikka, maaseutuyrittäjyys, elintarvikkeet ja suomalainen ruoka

+35820 413 2385

+35840 848 9559

Henrietta Dahlman

viestinnän asiantuntija

Some ja digi, graafinen ilme

+35820 413 2367

+35840 920 9877

Heidi Siivonen

ruokamarkkina-asiantuntija, kuluttajatyö

+35820 413 2925

+35840 568 8802

aiheet: ruoka, kotimainen ruoka, ruuantuotanto, maatalous, lähiruoka, ruoantuotanto, kotimaisuus, ruokaa omasta maasta, kotitalous, suomalaisuus, hyvää suomesta, suomalaisenruoanpäivä, suomalaisen ruoan päivä, ruokaaomastamaasta, tulevaisuudenruoka, ruokatrendi, ruokakampanja

Suositellut artikkelit

Perunoita, porkkanoita, punajuuria, kinkkua, kalaa, kasviksia, maitoa, juustoa, hilloja, lihaherkkuja, jauhoja, suurimoita, siirappia, sokeria, kermaa, kuusen tuoksua, villasukkia ja vaikka mitä. Supisuomalainen...

Kokkaa kotimaista -koulukampanja ihastutti viime syksynä, kun yli 7 500 kasiluokkalaista kokkaili MTK-yhdistysten toimittamista raaka-aineista herkullisen aterian. MTK liitot ja yhdistykset halki Suomen...

Lauantaina 4.9.2021 juhlistetaan jo kolmatta suomalaisen ruoan päivää. Päivä kokoaa kaikki Ruokatiedon jäsenet ja Hyvää Suomesta -merkin käyttäjät sekä muut ruoka-alan toimijat ja kuluttajat yhdessä suomalaisen...