Takaisin Lausunto VNA vuodelta 2015 maksettavasta lypsylehmä-, nauta-, lammas- ja vuohipalkkiosta sekä peltokasvipalkkiosta

Lausunto

Lausunto VNA vuodelta 2015 maksettavasta lypsylehmä-, nauta-, lammas- ja vuohipalkkiosta sekä peltokasvipalkkiosta

27.01.2015

Maa- ja metsätalousministeriö

MTK kiittää mahdollisuudesta lausua asetusluonnoksesta ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Asetuksessa ei pidä kategorisesti säätää, että lypsylehmä ja nautapalkkioiden ensimmäinen maksuerä maksetaan vasta joulukuussa 2015. Aikaisemmalle maksuaikataululle on jätettävä mahdollisuus. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EU) N:o 1306/2013 artiklassa 75 annetaan mahdollisuus maksaa ennakkoa 16.10.2015 alkaen.

Artiklan 75 kohdassa 3. sanotaan ” 3. Tämän artiklan soveltamiseen liittyvien erityisten ongelmien ratkaisemiseksi komissio hyväksyy kiireellisessä tapauksessa täytäntöönpanosäädöksiä, jotka ovat sekä tarpeen että perusteltuja. Nämä täytäntöönpanosäädökset voivat poiketa 1 ja 2 kohdan säännöksistä, mutta ainoastaan siinä määrin ja niin kauan kuin on ehdottoman välttämätöntä.” Jos asetuksessa esitetty maksuaikataulu aiotaan jääräpäisesti pitää, MTK vaatii, että MMM käynnistää tämän perusteella komission kanssa neuvottelut maksatusten aikaistamiseksi.

Jos luonnoksen 7 §:ssä esitetyn lypsylehmäpalkkion, ja siten myös nautapalkkion, maksamisen ajankohta toteutuu, se tulee aiheuttamaan suuria maksuvalmiusongelmia AB-alueen maito- ja nautatiloille.
Tukijärjestelmän muuttuminen on poikkeuksellisen olosuhde, josta aiheutuvia ongelmia tulee minimoida.

Lypsylehmäpalkkioiden osalta maksatuksen tulisi tapahtua siirtymäkaudella 2015 siten, että ensimmäinen erä, joka olisi suuruudeltaan 50 % lypsylehmäpalkkiosta, maksettaisiin kesäkuun 2015 loppuun mennessä. Jälkimmäinen erä (50 %) maksettaisiin viimeistään kuukauden kuluttua viimeisestä laskentapäivästä. Jatkossa maksatusten tulisi tapahtua viimeistään kuukauden kuluttua viimeisestä laskentapäivästä.

MTK vaatii, että vuodesta 2015 käyttöön otettavien nautapalkkioiden ensimmäisen erän laskentaperusteena on edelleen käytettävä aikaväliä 1.1-15.9.2015 ja tältä väliltä laskettujen eläinmäärien maksatusaikataulu on joulukuun alun osalta pidettävä ennallaan.
Näin vuoden 2015 nautapalkkioista saadaan tiloille n. 70 % vuoden viimeistään 2015 joulukuussa. Tämä helpottaisi oleellisesti naudanlihatilojen taloudellista ahdinkoa ohjelmakauden muutosten keskellä. Asetuksessa kaavailtu laskentakausi 1.1.2015 – 30.6.2015 aiheuttaisi sen, että nautapalkkioiden ensimmäinen erä jäisi 50 % palkkioista, joka vielä maksettaisiin vasta joulukuussa 2015.

MTK vaatiiehdottomasti, että uuhi- ja kuttupalkkioista on maksettava ennakkoa samoin laskentaperiaattein ja aikatauluin, jotka otetaan käyttöön nautapalkkion osalta.

MTK ei näe tarpeelliseksi vaatia sokerijuurikkaan peltokasvipalkkion ehdoksi viljelysopimusta.  Suomessa sokerijuurikasta viljelyttää vain yksi yhtiö, Sucros Oy ja viljely on 100-prosenttisesti sopimustuotantoa. Sokerijuurikkaan kansallinen tuki (350 e/ha) maksetaan pintaalaperusteisena. Peltokasvipalkkiossa voidaan tukeutua pelkästään tukihakemuksista saatavaan tietoon.

Sucros ja MTK:n sokerijuurikasvaliokunta käyvät parhaillaan toimialasopimusneuvotteluja sokerijuurikkaan hinnasta ja toimitusehdoista. Välttämättä tulevassa toimialasopimuksessa ei ole yhtään hintaelementtiä, joka olisi pinta-alaan sidottu.

Muutama kommentti artikloihin:

Artiklan 2 § liharotujen luettelosta puuttuu liharotulinjan Simmental-rotu.

Artiklaan 5 § tulisi lisätä, että inhimilliset virheet eläinrekisterissä eivät saa johtaa välittömiin tukisanktioihin.

Artiklassa 19 § pitäisi varmaan säätää myös teuraskaritsa- ja kilipalkkioiden painorajoista (karitsa 18 kg ja kili 15 kg). Missä niistä säädetään? Niitä ei ollut määritelty myöskään viime vuoden asetuksessa.

MTK esittää tässä yhteydessä ihmetyksensä MAVI:n 15.1.2015 teurastamoille lähetetystä kirjeestä, jossa niitä määrätään ilmoittautumaan teurastetuista eläimistä maksettaviin tukijärjestelmiin. Siinä viitataan tämän asetusluonnoksen 10 §:n 1 kohtaan. Miten MAVI voi vaatia hyvin lyhyellä varoitusajalla tekemään asioita joista ei ole laillista säädöstä? Menettely ei taida täyttää hyvän hallintotavan kriteerejä?

MTK ihmettelee myös kirjeen sanavalintaa ”Maaseutuviraston hyväksymässä teurastamossa”. Mitä tämä mahtaa tarkoittaa? Onko olemassa tai tulossa lainsäädäntöön teurastamoiden MAVI:n hyväksyntä ja mitä se tarkoittaa ja mitä siihen vaaditaan? Miten otetaan huomioon kesken vuoden toimintansa aloittavat teurastamot?

Kaavailut muutokset heikentävät merkittävästi pienteurastamoiden toimintamahdollisuuksia. Tällä on vaikutuksia viljelijöiden mahdollisuuksiin kilpailuttaa teurastusta ja sitä kautta lihan suoramyynti vaikeutuu.Erityisesti tämä koskee lammastaloutta.

Miten asiasta on ajateltu tiedottaa teuraita lähettäville tuottajille? Heille aiheutuu järjestelmästä selvä tukimenetysten riski. Ei riitä, että MAVI:n nettisivuille lisätään pari riviä asiasta.

MTK:ta mietityttää suuresti, miten kirjeessä kaavaillussa järjestelmässä turvataan viljelijöiden oikeudellinen asema, jos teurastamolla tehdään virhe?

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Antti Sahi 
toiminnanjohtaja 

Jukka Markkanen
asiantuntija