Maaseutumatkailuyritykset aikovat murtaa kasvun esteet – odotukset vilkkaasta joulusesongista korkealla
Maaseutumatkailuyritykset aikovat murtaa kasvun esteet – odotukset vilkkaasta joulusesongista korkealla
Tiedote – Maaseudun edunvalvonta
Maaseutumatkailuyritykset aikovat murtaa kasvun esteet – odotukset vilkkaasta joulusesongista korkealla
12.12.2025
Maaseutumatkailuyrityksissä on vahva halu kasvaa sekä kotimaan markkinoilla että kansainvälisesti. Kasvun saavuttaminen vaatii kuitenkin uusia käytännön keinoja, tukea ja rohkeaa kehittämistä. Tiedot käyvät ilmi maaseutumatkailuyrityksille suunnatun kyselyn ennakkotuloksista. Maaseutumatkailussa joulu on erityisen suosittua aikaa. Moni hakeutuu maalle hiljentymään ja kokemaan perinteisen juhlan tunnelman.
Tutkimus julkistetaan kokonaisuudessaan 14. tammikuuta 2026 järjestettävässä Matkalla kasvuun -tapahtumassa. Tapahtuma kokoaa yhteen maaseutumatkailuyrittäjiä ja alan asiantuntijoita eri puolilta Suomea. Sen järjestää maaseutumatkailua valtakunnallisesti kehittävä Lomalaidun ry yhteistyökumppaneineen, muun muassa MTK:n kanssa.
– Tavoitteena on murtaa kasvun esteitä. Tilaisuudessa tuodaan esille käytännön neuvoja ja yritysesimerkkejä muun muassa myynnistä, digitaalisesta markkinoinnista ja liiketoiminnan kehittämisestä. Käytännön vinkit, uudet ideat ja yhteistyö ovat tärkeitä, jotta kasvu voi toteutua. Tahto on tietenkin tärkeintä, sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.
Suomessa toimii noin 45 000 matkailualan yritystä, joista arviolta 5 000 on maaseutumatkailuyrityksiä. Suurin osa tarjoaa majoituspalveluita: mökkejä, huoneistoja ja hotellitasoista majoitusta. Palveluvalikoimaan kuuluu laajasti myös ruoka- ja aktiviteettipalveluita. Maaseutumatkailu nojaa vahvasti kestävän ja vastuullisen luontomatkailun kasvavaan kysyntään.
Matkailuala myy Suomessa lähes 17 miljardin euron edestä vuodessa, joten maaseutumatkailun kasvu olisi merkittävä piristysruiske maakunnille.
– Kerrannaisvaikutukset ovat huomattavat muun muassa vähittäiskauppaan, rakennusalalle ja yleisesti alueiden elinvoimaan, Aalto kertoo.
Maaseutumatkailussa on paljon kasvupotentiaalia, sillä Suomi kiinnostaa ulkomaisia turisteja. Lisäksi alan yritysten on tärkeää markkinoida aktiivisemmin palveluitaan kotimaassa. Kysynnän kasvu perustuu nimenomaan laadukkaisiin palveluihin.
Kasvun merkkejä on jo nähtävissä. Ajankohtaisena esimerkkinä Aalto nostaa lähestyvän joulusesongin.
– Joulun ajan matkailutuotteille ja tapahtumille maaseudulla on ollut jo vuosia enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Esimerkiksi täysihoitolomat maatilaympäristössä ovat hyvin suosittuja. Tänä jouluna maaseutumatkailuyritykset eri puolilla Suomea vastaavat kysyntään lisäämällä lomapaketteja, ohjelmia ja tapahtumia.
-----------
Matkalla kasvuun -tapahtuma maaseutumatkailuyrityksille 14.1.2026
Tapahtuma järjestetään uudessa maaseutumatkailukohteessa Terwassa, Lopella.
Toimittajat ovat lämpimästi tervetulleita. Ilmoittautuminen: anne.mikkola@lomalaidun.fi
Tapahtuman ohjelma: https://www.lomalaidun.fi/etusivu/matkalla-kasvuun-kick-off-2026/
Maaseutumatkailuyrityksiä ja niiden joulutarjontaa valtakunnallisesti: www.matkamaalle.fi
Lisätiedot:
Kimmo Aalto, toiminnanjohtaja, Lomalaidun ry / maaseutumatkailun asiantuntija, MTK, kimmo.aalto@mtk.fi, 040 179 1618
Anne Mikkola, projektipäällikkö, Lomalaidun ry, anne.mikkola@lomalaidun.fi, 040 576 8982
Kimmo Aalto
asiantuntija, maaseutumatkailu ja palveluyrittäjyys
palveluyrittäjyys, maaseutumatkailu, Lomalaidun ry, Green care
+358 40 179 1618
aiheet: matkailu, maaseutumatkailu, mtk mobiili