Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi EU:n metsäkatoasetuksen velvoitteiden valvonnasta ja seuraamuksista sekä siihen liittyviksi laeiksi
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi EU:n metsäkatoasetuksen velvoitteiden valvonnasta ja seuraamuksista sekä siihen liittyviksi laeiksi
Lausunto
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi EU:n metsäkatoasetuksen velvoitteiden valvonnasta ja seuraamuksista sekä siihen liittyviksi laeiksi
29.09.2025
Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK r.y. kiittää mahdollisuudesta kommentoida EU:n metsäkatoasetuksen toimeenpanoon liittyvää metsäkatolakia.
Viime päivien keskustelut Brysselissä ovat muuttaneet kokonaan käsityksen metsäkatoasetuksen toimeenpanosta.
-
Suomen ei ole syytä edetä metsäkatoasetuksen toimeenpanossa ainakaan ennen ensi syksyä, kun komissio on antamassa esitystä asetuksen toimeenpanon siirtämästä vuodella eteenpäin.
-
Tällä hetkellä ei ole tieto, mitä muuta käsittelyn yhteydessä muutetaan. Vaihtoehtoja on useita. Hylätäänkö koko asetus? Lisätäänkö kevennetyn tuotannon läpinäkyvyyden todentava nollariskiluokka järjestelmään? Mitä muita muutoksia asetukseen tehdään sen avaamisen yhteydessä?
-
Toimeenpanoon ja sanktioihin voi tulla muutoksia asetuksen avaamisen yhteydessä.
-
Valtioneuvoston tulee vetää esitys pois eduskunnan käsittelystä siihen asti, että komission uudet ehdotukset saadaan lainvoimaisiksi Brysselissä.
Metsäkatolain valmistelussa on pyritty käyttämään hallitusohjelman mukaisesti kaikki tarjolla oleva kansallinen liikkumavara. Tämä on varmasti jatkovalmistelussakin toimeenpanon kantava periaate.
Edelleen on kehitettävää olemassa olevien tietojärjestelmien ja rekisterien hyödyntämistä, jotta toimijoille ei tule turhaa työtä ja kustannuksia. Tämä koskee niin metsänkäyttöilmoituksia kuin nautarekisterin hyödyntämistä luvituksen kautta. Sinällään on todettu, että tiedot ovat riittävät. On erikoista, että Suomi ei ole monen muun EU-maan tapaan avaamassa rekistereitä metsäomistajien ja kotieläintuotantoa harjoittavien viljelijöiden ilmoituksien pohjaksi.
Metsäkatoasetuksen tulkintaohjeisiin on sisällytetty poikkeuksia itse asetuksesta. Tällainen tulkinnoilla sisällön muuttaminen ei ole hyvän hallinnon mukaista. Asetuksessa ei ole valtuutusta komissiolla uusiin tulkintoihin. Kun asetus avataan toimeenpanon siirron takia, muutkin muutokset olisi nyt saatava itse asetustekstin. Poikkeuksia on esitetty mm. maatalousrakentamiseen, eläinten hyvinvointiin, ennallistamiseen, uusiutuvan energian tuotantoon.
Lakiesityksen perusteluissa esitetty ikimetsien määritelmä on edelleen tulkinnanvarainen. Ikimetsiä ei myöskään ole kartoitettu Suomessa, josta seuraa selkeä oikeusturvariski. Tarkoitukseen on löydettävä yhteiskunnan rahoitus sekä ko. kohteiden kartoittamiseen että suojelukorvauksiin.
Toimeenpanon lykkääminen vuodella pitää käyttää ko. asioiden kuntoon saamiseen ja osaamisen lisäämisen koko toimitusketjuissa.
Marjukka Mattio
Maitoasiamies, MTK
aiheet: lausunto, metsäkatoasetus