Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Suomen Metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä annetun lain muuttamisesta
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Suomen Metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä annetun lain muuttamisesta
Lausunto
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi Suomen Metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä annetun lain muuttamisesta
30.11.2016
Maa- ja metsätalousministeriö
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry (MTK) esittää pyydettynä lausuntonaan luonnoksesta (7.11.2016) metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä annettavaan lakiesitykseen
seuraavaa:
1. Esityksen pääasiallinen sisältö
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Suomen metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä annettua lakia siten, että lakiin lisättäisiin säännös, joka mahdollistaa julkisten ympäristötiedoiksi katsottavien metsätieto-järjestelmän tietojen luovuttamisen ilman nykyisiä tietojenluovutusmenettelyjä. Lakiin lisättäisiin myös säännös, jonka mukaan maanomistaja voisi kuitenkin tietyin edellytyksin jatkossa vaatia kuviomuotoiset metsävaratiedot poistettavaksi metsäkeskuksen metsätietojärjestelmästä.
Metsävaratietojen päivittämisessä ei nykyisin ole mahdollista hyödyntää ns. joukkoistettua tiedonkeruuta. Metsävaratietojen virheettömyyttä koskevaa säännöstä muutettaisiin siten, että metsäkeskus voisi vastaanottaa kenen tahansa toimittamia metsävaratietoja. Metsäkeskus voisi päivittää metsävaratietoja sellaisten tietojen perusteella, jotka se on arvioinut luotettaviksi.
Esityksen mukaan metsäkeskus voisi saada salassapitosäännösten estämättä Verohallinnolta tiedon kuolinpesän asioita hoitavasta henkilöstä sekä maanomistajan yritys- ja yhteisötunnuksesta.
2. MTK:n lausunto
Yleistä
MTK näkemys EU:n tietosuojadirektiivin ja ympäristötietodirektiivin vaikutuksesta metsävaratietojen vapaaseen saatavuuteen poikkeaa lakiesityksen tulkinnasta. MTK on aiemmin toimittanut tästä asiasta erilliset lausunnot maa- ja metsätalousministeriölle.
MTK näkee olennaisena, että lainvalmistelussa korostunut metsäomistajan tahtotilan kunnioittaminen toteutuu aidosti. Lakiehdotus sisältää säännöksen, jonka mukaan maanomistajalla olisi oikeus kieltää kuviomuotoisten metsävaratietojen tallettaminen metsätietojärjestelmään. Mikäli metsäomistaja haluaa kieltää kuviotietojen olemassa olon, on hänellä oltava siihen aito mahdollisuus.
On myös täysin välttämätöntä, että kaikkia metsänomistajaryhmiä kohdellaan tasapuolisesti. Erityisesti tämä korostuu, kun muutoksen taustalla on EU:n ympäristötietodirektiivi: ei ole mitään perusteita, että yhteisöjen metsiä kohdeltaisiin eritavalla kuin perhemetsänomistuksessa olevia.
Hallituksen esityksen mukaan metsäkeskuksen keräämä ns. hilatieto tulee vapaasti saataville internetin kautta. MTK pitää välttämättömänä, että lakiesityksessä määritellään, mitä tämä hilatieto on.
Henkilötietojen luovuttaminen teknisen käyttöyhteyden avulla
Hallituksen esityksen mukaan luovutuksen perusteena voisi olla muukin henkilötietolaissa tai muussa laissa säädetty peruste kuten esimerkiksi sopimuksen täytäntöönpano tai toimeksiannon hoitaminen.
MTK:n mukaan tätä lakiesityksen kohtaa tulisi perustella nyt esitettyä yksityiskohtaisemmin. On erittäin olennaista, että henkilötiedot luovutettaisiin vain siinä laajuudessa kuin ne ovat tarpeen ilmoitettua käyttö-tarkoitusta varten. Olennaista myös on, miten tätä valvotaan.
Henkilötietojen luovuttaminen suoramarkkinointiin
Hallituksen esityksen mukaan lakiin lisättäisiin uusia maanomistajien yhteystietojen valintaperusteita, kuten tilan pinta-ala ja tilan tai muun alueen sijainti, pääpuulaji tai puuston keskitilavuus.
Aivan kuten hallituksen esityksessä todetaan, on olennaista, että tämä uudistus ei saa johtaa palvelujen tarjonnan kohdistumiseen ainoastaan tiettyä tilakokoluokkaa suuremmille metsätiloille.
Metsävaratietojen päivittäminen ja joukkoistettu tiedonkeruu
Metsätietolakiin sisältyvää metsävaratietojen virheettömyyttä koskevaa säännöstä tarkistettaisiin siten, että metsäkeskus voisi vastaanottaa kenen tahansa toimittamia metsävaratietoja.
MTK:n näkemyksen mukaan on erittäin epätodennäköistä, että kattava joukkoistettu metsätiedon päivitys tulee toteutumaan. On kuitenkin olennaista, että lainsäädännöllinen ja tekninen valmius tälle luodaan. Todennäköisin tulema on, että tiedon päivitys on osa asiakaspalveluja niille metsäomistajille, jotka sen haluavat. On myös erittäin olennaista, että joukkoistetun tiedonkeruun laatuvaatimukset ovat yhdenmukaiset kaikille toimijoille ja koko maassa.
Tietojen poistaminen metsäkeskuksen tietojärjestelmästä
Hallituksen esityksessä todetaan, että tietojen poistaminen ei välttämättä koske kunkin kiinteistön tietoja kokonaisuudessaan, koska metsäkeskuksen hoitamiin hallintoasioihin liittyvät kuviomuotoisia metsävaratietoja ei esityksen mukaan voisi poistaa tietojärjestelmästä.
Esimerkkinä mainitaan kemera-tukihakemus tai jo myönnetty Kemera-tuki taikka metsänkäyttöilmoituksen tekeminen tai aiemmin tehty metsänkäyttöilmoitus. Kielto-oikeus ei hallituksen esityksen mukaan ulottuisi kemera-hakemukseen tai metsänkäyttöilmoitukseen liittyviin kuviomuotoisiin metsävaratietoihin.
MTK edellyttää, että tämä ”hallinnollinen” tieto koskee ainoastaan kyseisten lakien edellyttämiä lakisääteisiä tietoja. Esimerkiksi metsänkäyttöilmoitus ei sisällä kuvioittaisia puustotietoja. MTK myös katsoo, ettei hallinnollisia kuvioita voida soveltaa taannehtivasti, aiemmin tehtyjen käyttöilmoitusten ja kemera-hankkeiden osalta. Se olisi vastoin tietosuojaoikeuden perusperiaatteita.
Kielto-oikeuden käytön vaikutukset
Hallituksen esityksessä todetaan, että kielto-oikeuden käytöllä olisi samalla kuitenkin vaikutuksia maanomistajan metsäkeskukselta saamiin palveluihin.
MTK on tästä jyrkästi eri mieltä. Hallituksen esitys johtaa toimintatapaan, jossa metsäomistaja päättää metsävaratietojensa sisällön: kuviotiedot tai hilatiedot. Se, kumman mallin metsänomistaja valitsee, ei voi vaikuttaa hänen asiointiinsa metsäkeskuksen järjestelmissä tai hänen saamiinsa palveluihin. Mikäli näin olisi, tultaisiin perusoikeuskysymyksiin. Kaiken hallinnoinnin ja palvelujen tuottamisen on onnistuttava jatkossa myös hilatiedolla.
Tiedon hyödyntäminen
Hallituksen esityksessä todetaan, ettei metsäkeskus kerää tietoa siitä, mitkä tahot ympäristötietoja hyödyntävät.
MTK:n näkemyksen mukaan on perusteltua seurata ketkä ympäristöätietoa käyttävät.
Voimaan tulo ja siirtymäsäännökset
Maanomistajan oikeusturvaan liittyen lakiehdotukseen on sisällytetty siirtymäsäännös, jonka mukaan voimassa olevan lain maanomistajia olisi informoitava kielto-oikeuden käyttämisestä kolmen kuukauden kuluessa lain voimaantulosta. Informointi on tarkoitus tehdä julkaisemalla lehti-ilmoitus tai muulla yleisellä tiedottamisella.
MTK:n näkemyksen mukaan tämä informointi niin olemassa olevan kuviotiedon kuin tulevien tiedonkeräysalueiden osalta on järjestettävä niin, että metsäomistajilla on aidosti tieto siitä, mitä kielto-oikeus tarkoittaa ja miten hänen tulee reagoida.
Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys
MTK korostaa, että Metsätietojärjestelmä on henkilörekisteri.
Salassa pidettävien tietojen saaminen Verohallinnolta
Lakiehdotukseen on sisällytetty säännös, jonka mukaan metsäkeskuksella olisi oikeus salassapitosäännösten estämättä pyynnöstä saada julkisen hallintotehtävän hoitamista varten Verohallinnon rekisteriin ilmoitettu kuolinpesän asianhoitajan nimi- ja yhteystieto sekä maanomistajan yritys- ja yhteisötunnus. Suomen metsäkeskuksen julkisten hallintotehtävien hoitamisen kannalta on välttämätöntä, että metsäkeskus saa Verohallinnolta kyseiset tiedot käyttöönsä.
MTK pitää esitystä perusteltuna, mutta korostaa, että salassapitosäännös koskee tietojen saamisen jälkeen myös metsäkeskusta.
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Juha Marttila
Puheenjohtaja
Juha Hakkarainen
Metsäjohtaja