Takaisin Maapolitiiikkaa

Blogi – Maaseudun edunvalvonta

Maapolitiiikkaa

05.02.2020

Juuri näinä aikoina maan politiikassa on edessä suuria ja ehkäpä kohtalokkaitakin uudistuksia. Päätökset ovat vaikeita ja heijastus on pitkä. Maan hallituksen ja etupiirien vastuu on iso. Asiat eivät etene, ellei löydy riittävää yksituumaisuutta ja lähes yksimielisiä päätöksiä kauaskantoisuuden johdosta. Voin myös kuvitella, että brexit tuo tulleessaan paineita suomalaiselle elinkeinoelämälle, koulutukselle ja myös turvallisuuspolitiikalle.

Hallitusohjelma ulkopuolelta tulee koko ajan uusia asioita hallituksen, hallinnon ja yhteiskunnan päätöksentekoon. Yhtenä sellaisena nyt pidän kaavoitus- ja maapolitiikan uudistamista. Ainakin siltä osin, joka koskee kuntien ja kunnallisen päätöksenteon osuutta.

Tiedän hyvin, että rakennuslain kokonaisuudistus ei ole helpoimpia tehtäviä. Näissä asioissa on osapuolia riittävän monta, jotta muutokset voisivat olla nopeita. Jokainen meistä kuitenkin tietää, että muutoksia tarvitaan; eikä vain muutosten vuoksi.

Olin 90-luvun alussa mukana rakennuslain muutostyössä ja opin asian ulottuvuudet käytännössä. Lähtisin liikkeelle niinkin kaukaa kuin kunnallislain ja rakennuslain yhteensovittamisessa. Nimenomaan siitä onko kunnallislain mukaista se, että kaavoitusmonopoli yhä toimii ehkäpä tehokkaampana kuin aikaisemmin. Laki suojaa kunnan kaavoittajana ja rakentajana hämmästyttävällä yksinoikeudella. Perustuslainmukaisuutta olisi syytä tarkastella. Nykytasoinen markkina toimii lähes kaikilla muilla sektoreilla nykyisin kovin eri tavalla.

On ollut aikanaan perusteltua, että kunta ja sen päätöksenteko sai etuoikeuksia yhteiskuntarakenteen ohjaamiseksi ja myös maan hintatason kohtuuttoman nousun estämiseksi. Nykyinen kaavoitus, maankäyttö ja rakentaminen on puhdasta bisnestä. Samoin voi ihmetellä onko nykyinen kuntatason maapolitiikka edes kunnallislain mukaista toimintaa.

Olen seurannut asiaa Tampereen seudulla. Kuunnellut, lukenut ja kokenut paikallistasolla, kunnissa ja maakunnassa. Syystä tai toisesta eri kuntien tekeminen on kovin samankaltaista, jota johdetaan jostakin ja lähes yhtenäisin toimin. Syystä tai toisesta maaseudulle ei saa rakentaa. Kunnille kaavoitus ja rakennustoiminta on erittäin kannattavaa (heidän itsensä kertomana) ja kaikki ne edut, joilla kunta ohittaa vapaan kaupan tavat halutaan säilyttää.

Olisikohan aika tulla tälle vuosisadalle, koska perusteet puuttua hintojen hallintaan ei enää perusteena toimi.

Markku Vuorensola
mvuorens@welho.com

VETERAANIVÄRINÄÄ

Markku Vuorensola, eläkkeellä, MTK


agrologi
MTK-liiton toiminnanjohtaja 1980-91
kansanedustaja 1991-1999
MTK:n vastaava järjestökouluttaja 1999-2012