Takaisin Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi metsätalouden määräaikaisesta kannustejärjestelmästä annetun lain muuttamisesta

Lausunto

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi metsätalouden määräaikaisesta kannustejärjestelmästä annetun lain muuttamisesta

10.10.2025

Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta

Yleistä

Lakimuutoksella mahdollistettaisiin tulosperusteisten tukien ja ympäristöllisten tarjouskilpailujen kokeilu, jolla  tuettaisiin yksityismetsänomistajien luonnonhoitotöitä ja -hakkeita. MTK pitää hyvänä, että luonnonhoidon ja  monimuotoisuuden turvaamiseksi kokeillaan uusia tukimalleja sekä arvioidaan erilaisten vaihtoehtojen  kannustavuutta ja hyväksyttävyyttä. Kokeiluun valitut toimenpiteet ovat pääosin hyvin perusteltuja ja tukevat myös  ennallistamisasetuksen toimeenpanoa. Kokeilun ulottaminen nykyisen tukijärjestelmäkauden loppuun (vuoden 2029 loppuun) on välttämätöntä, jotta sekä metsänomistajat, metsäalan toimijat että viranomaiset ehtivät omaksua uudet  toimintatavat ja hankkeiden toteutuksesta voidaan aidosti saada kokemuksia arviointia varten.

MTK kuitenkin korostaa, että vastaavasti tulee arvioida mahdollisuudet muokata nykyistä notifioitua järjestelmää  joustavampaan ja maanomistajia kannustavampaan suuntaan. MTK katsoo, että luonnonhoidon tavoitteita voitaisiin  tehokkaasti edistää myös korjaamalla nykyisen Metka-kannustejärjestelmän ympäristö- ja luonnonhoitotukeen  liittyvät epäkohdat. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että luonnonhoitohankkeiden toteutuksen yhteydessä  mahdollisesti syntyvät puunmyyntitulot eivät vähentäisi maksettavan tuen määrää. Näin metsänomistajia voitaisiin
kannustaa luonnonhoitoon tavalla, joka on heille tuttu ja vaatimuksiltaan ymmärrettävä, ja joka ei myöskään  edellyttäisi mittavia muutoksia tukijärjestelmän hallinnointiin ja valvontaan. 

Rahoitus

MTK pitää pilotoinnin toteutukselle varattua rahoitusta riittämättömänä. Erityisesti taimikoiden ja nuoren metsän  hoidossa lehtipuuosuuden kasvattamiselle maksettavalle korotukselle olisi osoitettava selkeä lisärahoitus, jotta  nykyistä perustuen tasoa ja samalla tuen kannustavuutta ei olisi tarpeen heikentää.


Metka-järjestelmän toimivuus

Pilotointien toteutus ja niiden vaatimien järjestelmien valmistelu metsäkeskuksessa eivät saa heikentää nykyisen tukijärjestelmän hallintoa ja toteutusta. MTK korostaa, että ensisijaisesti tulisi varmistaa nykyisen Metka-järjestelmän  toimivuus niin, että hakemukset ja toteutusilmoitukset pystyttäisiin käsittelemään ja niitä koskevat päätökset  tekemään metsäkeskuksessa ilman viivettä.


Ennallistettavat luontotyypit

EU:n ennallistamisasetus edellyttää talousmetsien direktiiviluontotyyppien, joihin kuuluvat myös lehdot ja puustoiset suot, tilan parantamista. Ennallistamisasetuksen toimeenpano edellyttää ko. luontotyyppien tilan parantamista kohti  hyvää tilaa ja että työmääriä metsien ja soiden ennallistamiseksi lisätään merkittävästi.

Haasteena on, että paikkatietoa ko. luontotyyppien sijainnista ei ole. Maanomistajien ei voida edellyttää tuntevan ko. listaa luontotyypeistä eikä tunnistaa ko. luontotyyppejä. Luontotyyppien kuvausta ja hyvän tilan määritelmää on  myös tarkoitus täsmentää osana Suomen kansallisen ennallistamissuunnitelman laatimista. Kansallisen  ennallistamissuunnitelman valmistelu on kesken. Toistaiseksi ei ole tiedossa, mitkä kohteet ovat 
direktiiviluontotyyppejä ja mikä on niiden tila. Määritelmiin liittyy epävarmuutta, sillä kansallisen  ennallistamissuunnitelman ohjausryhmän reunaehtojen mukaan direktiiviluontotyyppien määritelmiä tarkastellaan ja  selkiytetään Natura 2000 -verkoston ulkopuolella. Vastaavasti epätietoisuutta liittyy myös siihen, miten hyvä tila  kunkin direktiiviluontotyypin osalta määritellään.
 
MTK pitää välttämättömänä, että pilotoinnin tueksi tuotetaan selkeä ja käytännössä sovellettava kuvaus, joilla  tukiehdon täyttävät kohteet on mahdollista tunnistaa.


Tuki lehtipuuosuuden lisäämiseen taimikon ja nuoren metsän hoidossa

Tuen määrää esitetään laskettavaksi 180 euroon ja lehtipuuston määrän perusteella maksettavaksi korotukseksi  esitetään 20 euroa, jolloin tuki yhteensä vastaisi nykyistä taimikon ja nuoren metsän hoidon perustukea 200 euroa.  Esitystä ei voi millään tapaa pitää metsänomistajia kannustavana. Esitys päinvastoin rankaisee niitä metsänomistajia,  jotka toteuttavat taimikonhoidon nykyisten hyvien käytäntöjen mukaisesti tai joilla ei kasvupaikan tai lähtötilanteen  perusteella ole mahdollista korkeampaan lehtipuuosuuteen. 

MTK korostaa, että taimikonhoidon ja nuoren metsän hoidon tuen tavoite on kannustaa metsänomistajia oikea-aikaiseen metsänhoitoon. Metsänhoidollisesti on olennaisempaa jättää kasvatettavat puut niiden laadun ja  elinvoiman perusteella kuin lehtipuu vs. havupuukriteerillä. Olennaista olisi turvata riittävä rahoitus tukijärjestelmälle  ja varmistaa järjestelmän toimivuus loppurahoituskaudella. 

Ympäristötavoitteita tukeva korotus lehtipuuosuuden perusteella tulisi olla selkeästi lisäinen bonus niille  metsänomistajille, jotka haluavat painottaa ympäristötavoitteita metsiensä käsittelyssä ja panostaa  sekapuustoisuuteen. Lisäksi seka- ja lehtipuumetsien tukeen liittyen tulisi jatkossa miettiä, miten huomioidaan  hirvituhojen riski, niiden torjuntatoimet ja miten kompensoidaan syntyneitä tuhoja. Luonnonvarakeskuksen  selvityksen mukaan lehtipuuosuuden lisääminen vähentää sekä ainespuun tuotosta että kantorahatuloja, mikä  heikentää metsätalouden kannattavuutta. Nettotulojen nykyarvo pieninisi eteläisen Suomen rehevissä metsissä jopa  1200 euroa ja pienimmilläänkin vähennys olisi 40 euroa (Pohjois-Suomen kuivat kankaat). Jotta tuki olisi aidosti  kannusta, korotetun tuen tulisi olla selkeästi korkeampi kuin 20 €/ha.

Mikäli taimikon ja nuoren metsän tukea lasketaan ja korotus lehtipuuosuuden lisäämisen asetetaan lakimuutosesityksen mukaisesti, MTK esittää, että keskimääräistä suuremman lehtipuuosuuden jättämisen tuen pilotoinnista luovutaan ja sitä koskevat muutosesitykset hylätään.

Lea Jylhä
Metsäasiantuntija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry