Ruokamatkailua edistämässä
Blogi – Kansainvälinen toiminta
Ruokamatkailua edistämässä
04.12.2019
Ruokavienti kasvuun yhteistyössä ( RuoKasvu ) -projektissa on mukana ruokamatkailu, jolla on tärkeä rooli suomalaisten elintarvikkeiden vientiponnisteluissa. Terminä ruokamatkailu ei ole vielä kovin vakiintunut, vaikkakin matkailun trendinä se on globaalisti yksi eniten kasvavista ja sen hyödyntäminen Suomessakin on ajankohtaista. Uudesta asiasta ei kuitenkaan ole kysymys. Erilaisissa matkakohteissa vieraillessamme tutumpaa on puhua ruokailusta ja paikallisen ruoan nauttimisesta. Ruoka ja ruokailuun liittyvät muistot voivat olla jopa se tärkein asia, mitä matkalta jää mieleen.
Ruoka voi toimia houkuttimena palata kohteeseen uudelleen ja kokeilla matkalla koettuja makuelämyksiä myös kotona. Tuliaisiksi viedään mielellään myös kohdemaan matkamuistoja ruokien ja juomien muodossa. Lähiruoka, paikallisuus ja itse tehty ruoka kiinnostavat matkailijaa tulipa hän mistä maailmankolkasta tahansa.
Ruuan ympärillä syntyneet muistot ja yksilölliset elämykset jäävät mieleen. Ja ruokamatkailu on pelkistetysti juuri sitä. Ei vain pelkän aterian, vaan unohtamattomien makumuistojen tarjoamista matkailijalle. Ruuan tuottamaa elämystä on helppoa vielä vahvistaa ympäröivän maiseman, paikallisten ihmisten ja tarinoiden kautta. Arktisessa luonnossa ruokakin maistuu usein paremmalle. RuoKasvu-projektissamme on mukana myös arktisuuskonseptin testaus ja sen kautta saatavat tulokset ovat äärimmäisen mielenkiintoisia ja hyödyllisiä myös Suomen ruokamatkailun kehitystyössä.
Matkalla ruokamatkailumaaksi
Myönnetään myös, että meillä on edessä pitkä matka todelliseksi maailmalla tunnustetuksi ruokamatkailumaaksi. Edellytyksiä ruokamatkailuun meillä on paljon, jos vain osaamme itse kunnioittaa rikasta ruokakulttuuriamme ja käyttää ruokapalveluissamme puhtaita, maailman turvallisimpia ja laadukkaimpia kotimaisia raaka-aineitamme, puhtaasta luonnosta hyödynnettäviä luonnontuotteita ja alueellisia erikoistuotteita.
Maailman matkailumarkkinoiden kasvaessa Suomeen tarvitaan lisää ruokamatkailutuotteita, ruokareittejä ja laajempaa toimijoiden yhteistyötä. Online-ostettavuus ja verkkonäkyvyys on tietenkin jo sanomattakin selvää kilpailussa pärjäämiseen. Suomen matkailukohteet kilpailevat matkailijan päätöksistä lukuisten muiden matkailijaa kiinnostavien vaihtoehtojen kanssa.
Ruuan parissa työskentelevät voivat rohkeasti ja ylpeästi käyttää superlatiiveja Suomen puhtaista ja herkullisista makuelämyksistä puhuttaessa. Meillä ovat loistavat raaka-aineet, puhtaasta luonnosta hyödynnettävissä olevat luonnontuotteet, rikas alueellinen ruokakulttuuri ja runsaasti alueellisia erikoistuotteita. Mutta tämä vaatii myös, että me kotimaisina kuluttajinakin haluamme suosia paikallisuutta.
Ruokakulttuurimme elää ja muuttuu
Jos jokainen ravintola tarjoaisi samaa pikaruokaa alkuperää miettimättä, on yhtälö mahdoton. Pikaruoka on meidän ajan trendi, siitä ei pääse mihinkään, ja se vastaa kuluttajien kysyntään. Suomessa on kuitenkin siihenkin trendiin hyvä mahdollisuus ideoida jotain omaa ja yksilöllistä ja tietenkin meidän omista tuotteistamme. Vain mielikuvitus on rajana. Kekripalat, juureshuikkoset, muikkukukkoset, mustikkasmoothiet jne. Tätä listaa voidaan jatkaa loputtomiin. Ruokamatkailutuotteet ovat tietenkin paljon muutakin kuin perinneherkkuja, koska omakin ruokakulttuurimme elää ja muuttuu.
Onneksemme Suomesta löytyy todella ammattitaitoisia ja luovia keittiöammattilaisia näitä tuotteita ideoimaan ja toteuttamaan. Kansainväliset tunnetut herkutkin saavat houkuttelevuutta ja paikallisuuden kokemista omista tuotteistamme: maistuisiko turistille vaikkapa poropizza tai nyhtökaurapanini huurteisen, suomalaisen pienpanimo-oluen kera?
Me pyrimme tässä hankeosiossa mm. edistämään suomalaisen ruuan, aitojen lähimakujen ja alueellisten erikoisuuksien entistä vahvempaa hyödyntämistä matkailutuotteessa. Pyrimme myös edistämään paikallisten raaka-aineiden käyttöä paikallisissa yrityksissä ja tuomaan tarinat osaksi palvelukokemusta.
Seuraava ruokatuotteen kehittämispäivä pidetään Porvoossa maaliskuussa. Tällä kertaa teemana on aamiaistuote ja uudenlaiset leipomotuotteet. Pohjoismaisessa aamiaisessa on todellista potentiaalia tulla tunnetuksi ja saada nostetta maailmalla. Kuituja ja marjoja sisältävä pohjoismainen ruokavalio on nostettu WHO:n listoillakin Välimeren ruokavalion rinnalle terveellisyydessä.
Yhdessä kehittyen
Syksyllä pidimme Etelä-Savossa antoisan kehittämispäivän maaseudun matkailuyrittäjien kanssa ideoiden ja valmistaen uudenlaista suomalaista pitopöytää. Päivästä voi lukea lisää täältä.
Asiakaslähtöisyys ja -ymmärrys on kaiken a ja o liiketoiminnan onnistumisen kannalta alalla kuin alalla. Kilpailuetu voidaan loppujen lopuksi toteuttaa melko yksinkertaisin keinoin. Oman kohderyhmän ja sen tarpeiden kirkastaminen on tässä tärkeää.
Jos matkailuyritys ja ruokayritys jakavat saman kohderyhmän ja/tai tuotteet sopivat hyvin yhteen, voi yhteistyö tuottaa molemmille lisäarvoa ja kilpailuetua. Kohtaamisia matkailu- ja ruokayritysten kesken tarvitaan lisää.
Mikä on sinun rakkain makumuistosi kotimaassa? Entäpä Suomen paras ruokamatkailukohde? Kuulisin ne mielelläni. Ota yhteyttä!
Ihania joulukuun makuja, tuoksuja ja elämyksiä kaikille!
Anne Mikkola
anne.mikkola(at)lomalaidun.fi
040 576 8982
aiheet: ruokasvu
RuoKasvu – Elintarvikevientiä edistämässä
Asiaa, kokemuksia ja mielipiteitä suomalaiseen elintarvikevientiin liittyen. Kirjoittajat ovat ruokaviennin kehittämis- ja koordinaatiohankkeen, RuoKasvu:n vastuuhenkilöitä. www.mtk.fi/ruokasvu