Takaisin Yhteisen maatalouspolitiikan perusasetusten yksinkertaistaminen varainhoitoasetuksen uudistamisen yhteydessä (Omnibus-asetus)

Lausunto

Yhteisen maatalouspolitiikan perusasetusten yksinkertaistaminen varainhoitoasetuksen uudistamisen yhteydessä (Omnibus-asetus)

23.11.2016

Maa- ja metsätalousvaliokunta

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

MTK:n näkemyksen mukaan nyt käsittelyssä olevilla muutosesityksillä yritetään edistää sellaisten riskienhallintatyökalujen käyttöä, joille maataloustuotemarkkinoilla tapahtuneiden muutosten takia olisi ollut tarve jo parin viime vuoden aikana. Tältä osin komission esitykset ovat kannatettavia, mutta tulevat valitettavan myöhään ajatellen toimeenpanoa kuluvan ohjelmakauden aikana. Suomen osalta erityisongelmana on vielä mm. maaseutuohjelmassa olevien sitomattomien varojen niukkuus, josta johtuen MTK ei esitetyistä parannuksista huolimatta kannata näiden riskienhallintatyökalujen käyttöönottoa Suomessa kuluvan ohjelmakauden aikana.

Yksinkertaistamiseen liittyvät muutosesitykset ovat viljelijän näkökulmasta katsottuna lievä pettymys. Monet muutosesitykset helpottavat lähinnä hallinnon tekemää työtä, ei niinkään viljelijän hallinnolliseksi taakaksi näkemiä asioita. Suomen kannalta suorien tukien yksinkertaistamismuutosten toimeenpanoa osin vaikeuttaa vastaavien muutosesitysten puuttuminen maaseutuohjelman puolelta. Erityisen valitettavana MTK pitää pysyvään nurmeen liittyvien säädösten pysymistä ennallaan. 

Yksityiskohtaiset kommentit muutosesityksiin:

MTK ei yleisesti ottaen pidä tarkoituksenmukaisena aktiiviviljelijän määritelmästä luopumista, jos sen lähtökohtaisena tarkoituksena on kohdentaa tukia aktiivituotantoon. Aktiiviviljelijän määritelmä on sadonkorjuuvelvoitteen ja ikärajojen poistumisen jälkeen toistaiseksi ainoa keino ohjata tukea edes jollain tasolla aktiivituotantoon. Nykyinen määritelmä on kuitenkin epäonnistunut. MTK pitää ymmärrettävänä ja tarkoituksenmukaisena, että jäsenvaltio voisi luopua nykyisen aktiiviviljelijän määritelmän soveltamisesta. Nykyinen määritelmä ei juurikaan auta tuen kohdentamisessa aktiivituotantoon, vaan se pelkästään lisää viljelijöiden ja hallinnon työtä.

Nuoren viljelijän tuen 90 tukioikeuden enimmäismäärä on jo alun perin ollut kovin teennäinen ja viljelijän näkökulmasta vaikeasti ymmärrettävä. Tästä näkökulmasta muutos on kannatettava, vaikkakaan sillä ei ole vaikutusta nuorille viljelijöille maksettavan tuen kokonaismäärään.

MTK pitää erittäin tärkeänä, että Suomi ajaa vahvasti asetuksen 1306/2013 muutoksia tukijärjestelmän yksinkertaismisen näkökulmasta. Tämä voisi mahdollistaa luopumisen peruslohkojen pinta-alojen säännöllisestä päivittämisestä. Nykyisellään tämä ns. digitoinnin ajantasaistus on viljelijöissä yksi eniten ärtymystä aiheuttava hallinnollinen toimi. Toisaalta kartta-aineiston ja sähköisen tukihaun kehitys on pienentänyt pinta-aloihin liittyvää virhemarginaalia niin paljon, että hallinnon suorittamalla säännöllisellä pinta-alojen tarkastamisella ei enää vähään aikaan ole saavutettu aiheutuneita kustannuksia vastaavaa hyötyä. Viljelijän ja tarkastajan tarkastuksen yhteydessä tekemät pinta-alamuutokset olisivat tällä hetkellä riittäviä. 

Jos maaseutuasetuksen hankkeiden hallinnossa pystyttäisiin ottamaan käyttöön yksinkertaistettuja kustannusmenettelyjä, niin sillä olisi merkittävä hallinnollista taakkaa vähentävä vaikutus hankemaksatuksissa ja osittain myös hankesuunnittelussa. Nykyinen hankehallinto on työllistävä erityisesti ns. yleiskustannusten osalta.

Maaseutuasetuksen riskienhallintavälineisiin liittyvät muutosesitykset ovat kannatettavia. Riskienhallintavälineitä ja erityisesti tulovakauttamiseen liittyviä välineitä on eri maiden maaseutuohjelmissa vähän ja ne eivät ole olleet kovin suosittuja viljelijöiden keskuudessa. Viljelijän omavastuuosuuden laskemisella nykyisestä 30 prosentista 20 prosenttiin on merkittävä kiinnostusta lisäävä vaikutus. Suomen osalta näihin järjestelmiin liittyy myös kansallisia haasteita, josta syystä MTK ei näe järkevänä tällaisten riskienhallintavälineiden rakentamista kuluvalle ohjelmakaudelle.
 
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Juha Lappalainen
Tiimipäällikkö