null Kyselytutkimus vahvistaa: kotimainen matkailuala on voittanut suomalaiset puolelleen – maaseutumatkailussa odotukset korkealla 

Uutinen – Yrittäminen

Kyselytutkimus vahvistaa: kotimainen matkailuala on voittanut suomalaiset puolelleen – maaseutumatkailussa odotukset korkealla 

26.5.2021

Suomalaiset odottavat innostuneena lähestyvää kotimaan matkailukesää, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Koronapandemia on lisännyt entisestään kierroksia kotimaan matkailuun. Matkailuorganisaatioiden ja matkailuyritysten valtakunnallisessa yhteiskampanjassa 100 syytä matkailla Suomessa on tänä vuonna mukana yli 170 kohdetta.  Matkamaalle.fi on mukana kampanjassa Lomalaidun ry:n, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n ja MTK:n yhteispanostuksella.  

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan ja Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan koronapandemia on vaikuttanut positiivisesti suomalaisten matkailuinnostukseen kotimaassa. Lähes puolet suomalaisista (43 %) on aiempaa kiinnostuneempia kotimaan matkailusta. Jopa 65 % kertoo tekevänsä tänä kesänä lomamatkan Suomessa. 25 % pohtii vielä päätöstään. 

-    Selvää kuitenkin on, että suomalaiset valitsevat tänä kesänä matkailun kotimaassa, iloitsee Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

Kyselyn mukaan vain 15 % vastaajista kertoo matkustavansa kotimaassa, koska ei voi matkustaa ulkomaille. 

-    Se on vahva signaali asennemuutoksesta kotimaan matkailua kohtaan. Viime kesän onnistuneet matkailukokemukset ovat varmastikin edesauttaneet nostetta, sanoo Aalto.

Kotimaassakin halutaan yllättyä

38 % vastaajista kertoo, että haluaa tutustua paremmin Suomeen ja siihen, mitä tarjottavaa kotimaanmatkailulla on. Kun vastaajia pyydettiin kertomaan, millaisia asioita he haluavat kokea tänä kesänä, nousivat esille erityisesti aktiviteetit, elämyksellisyys, luontomatkailu, yllätyksellisyys, historia ja kulttuuri. 

Kotimaanmatkailun suosion taustalla muitakin arvoja kuin vastuullisuus

Vastuullisuuden lisäksi myös perinteet ja traditiot vetävät suomalaisia puoleensa. Jopa 24 % sanoo, että haluaa kokea perinteisiä asioita Suomessa matkustaessaan. 17 % kokee olevansa yhteydessä omiin juuriinsa. Joka viidennelle nuorelle, 18–24 -vuotiaalle, Suomi näyttäytyy seikkailuun houkuttavana. 

-    Mielestäni voidaan jopa sanoa, että uuden z-sukupolven myötä ollaan siirtymässä Suomi-nolouden ajasta Suomi-ylpeyden aikaan. Perinteiset suomalaiset asiat, kuten vaikkapa juurileivonta tai neulominen, ovat uudella tavalla pinnalla ja nämä trendit satavat myös kotimaanmatkailun laariin. Paikallisuus aidosti vetää puoleensa erityisesti nuorempia sukupolvia”, sanoo Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén. 

-    Juuri tällaisia kokemuksia varsinkin matkailu maaseudulle pystyy tarjoamaan ympäri Suomen. Lisäksi valtteina ovat maaseudun väljyys ja matkustusturvallisuus sekä ulkoilun virkistysarvot esimerkiksi pitkäaikaisten etätyöjaksojen jälkeen, painottaa Aalto. 

Aluerajat ylittävä yhteistyö on näyttänyt voimansa 

Viime kesän tukalassa tilanteessa matkailualan toimijoiden yhteismarkkinointi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kautta todisti voimansa. Nyt alkava kampanja on historiansa laajin. Mukana on yhteensä 171 kohdetta ja kampanjan vaikutus ulottuu tuhansiin matkailuyrityksiin. 

-    Yhteisessä kampanjoinnissa nostetaan hienosti koronasta selviytymisen yhteishenkeä, ilmapiiriä ja koko maatamme nousuun. Matkailemalla maaseudulla tuemme Suomen eri alueiden taloutta, elävyyttä ja maaseudun pienyrittäjyyttä. Matkailulla on suuret kerrannaisvaikutukset erityisesti liikennepalveluihin, vähittäiskauppaan, elintarvikkeiden suoramyyntiin tiloilta sekä erilaisiin hyvinvointipalveluihin, korostaa Aalto. 

-    Yhteistyön voimaa on vaikea kiistää matkailualan kriisin jälkeen. Kampanjan voima on juuri siinä, että pienemmätkin toimijat, joiden omat resurssit ovat rajalliset, pääsevät mukaan valtakunnalliseen kampanjaan ja osaksi valtakunnallista markkinointiviestintää. Yhdessä olemme enemmän, summaa Hellén. 

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema, Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja kokoaa kotimaan kohteet yhteiselle 100syyta.fi -sivustolle, joka tarjoaa kotimaanmatkailijoille inspiraatiota ja konkreettisia vinkkejä. Viidettä vuotta toteutettava kampanja on onnistunut vakuuttamaan suomalaiset tarjonnallaan. Viime vuonna 100syyta.fi -sivustolla vieraili noin 620 000 yksittäistä kävijää.

Katso myös nämä:

Mikä on 100 syytä matkailla Suomessa. Katso täältä.

100 syytä matkailla Suomessa, kirmaa maalle kesänviettoon. Katso kohteet täällä.

Matka maalle – tee löylyretki tuhansien saunojen maahan. Katso kohteet täällä.


--------------------------------
Suoma ry:n tilaaman 100 syytä matkailla Suomessa -kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselyinä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 20.–24.4.2021. Tutkimusten kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Otokset kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.



Kimmo Aalto

asiantuntija

palveluyrittäjyys, maaseutumatkailu, Lomalaidun ry, Green care

+35840 179 1618

Kaija Stormbom

viestinnän suunnittelija

maatalous, elinkeinopolitiikka, maaseutuyrittäjyys, elintarvikkeet ja suomalainen ruoka

+35820 413 2385

+35840 848 9559

aiheet: maaseutu, yrittäminen, matkailu, maaseutumatkailu, maaseutuyrittäjä, korona, maaseutuyritys, maaseutuyrittäminen, maaseudun matkailu, matkailuyrittäminen, yritys, kehittyvä maaseutumatkailuyritys, maaseutumatkailuyritys