null Kotimaan matkailu nousuun

Blogi – Yrittäminen

Kotimaan matkailu nousuun

2.7.2020

Suomalaisten lomat ovat alkaneet ja perinteisen ulkomaanmatkan sijaan keskitytään kotimaan matkailuun. Tämä luo mahdollisuuksia suomalaisille matkailualan yrityksille ja auttaa taloutta elpymään.

Kesä on ollut kesäkuussa jo kuumimmillaan. Helteet ovat hellineet ja osa suomalaisista on päässyt aloittamaan lomaa. Tilanne voi olla monessa perheessä hyvin erilainen kuin aikaisempina vuosina. Koronakevät on voinut vaikuttaa taloudellisten voimavarojen lisäksi henkisiin voimavaroihin monessakin kodissa. Nyt etsitään kotimaan kiinnostavia matkakohteita ja kesän ulkomaan reissu jää monella väliin.  Lähimatkailu on noussut uutisotsikoihin ja ennusteiden mukaan kotimaan matkailu voisi korvata kesän kansainvälisten vieraiden vajauksen ainakin osittain, mutta se tarvitsee puheita enemmän tekoja kaikilta suomalaisilta. Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmannes tästä käytetään tämän vuoden aikana kotimaan matkailuun ulkomaille matkustuksen sijasta, ovat vaikutukset Suomen talouden elpymiseen ja positiivisempaan työllisyyskehitykseen mittavia. Matkailuelinkeino on laaja kokonaisuus – kun kotimaan matkailu kasvaa, moni muukin toimiala elpyy. Nyt tarvitaan myös luottoa suomalaiseen matkailuyrittäjään, joka varmasti osaa toimia turvallisesti ja vallitsevat poikkeusolot huomioiden.  Myös matkailijoiden oma vastuu on tietenkin tärkeää, että hygieniasta ja turvaväleistä huolehditaan riittävästi. Meillä on onneksi paljon tilaa ja kaunista maisemaa ympäri Suomen, jossa kirjaimellisesti mieli lepää.

Ainakin 100 syytä ja vielä paljon enemmän

100syyta.fi -sivusto kokoaa yhteen sata matkailukohdetta/ tapahtumaa kotimaassamme. Myös ruokamatkailu saa hyvää nostetta ja matkailija uusia makoisia ideoita reitilleen.  Paikallinen ruoka on ruokamatkailun ytimessä. Uudet perunat, kotimaiset mansikat ja muut kesäherkut maistuvat vielä tuplasti paremmalta autenttisessa ympäristössä ja kauniin maiseman ympäröimänä. Ruuan alkuperä ja tarinat niiden takana kiinnostavat. Miten olisi lomakohteena vaikkapa Porin Reposaari kalaherkkuineen tai Saimaa Gastronomy-verkoston lähiruokaillalliset Saimaan rannalla. Maaseutumatkailu puolestaan tarjoaa omia makuelämyksiä tilapuoteineen ja suoramyyntipisteineen. Ja onpahan meillä paljon, paljon muutakin, valinnanvaraa on. 

Myös RuoKasvun matkailuosio haluaa omalta osaltaan helpottaa kuluttajien ja kiinnostavien matkailukohteiden kohtaamista verkossa.  Lanseeraamme uudet teemalliset matkailureitit yhteistyössä retkipaikka.fi kanssa. Tavoitteena on parantaa valitun alueen yksilöllisten, yksityisten kohteiden löydettävyyttä sekä osaltaan lisätä alueen houkuttelevuutta laajana matkailualueena. Neljä eri reittiä alueelta kohteineen löytyy myös matkamaalle sivuilta.

Pilottialueeksi valikoitui Pohjois-Savo. Tämä osaltaan myös siksi, että Kuopion alue, Pohjois-Savon maakunta on saa¬nut ensimmäisenä alueena Suomessa European Region of Gastronomy -tunnustuksen, jota juhlitaan vuosina 2020-2021. tastesavo.fi -sivustolla voi tutustua alueen tarjoamiin herkkuihin. ERG-tunnuksen puitteissa Pohjois-Savon ruokamatkailu, laadukkaat elintarvikkeet ja palvelut nostetaan valokeilaan niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. 

Vastuullisesti tuotettu lähiruoka on päivän sana. Kun ruokaan vielä yhdistää hyvinvointipalveluja ja matkailijaa kiinnostavia paikallisia kokemuksia, syntyy uusia myyviä ja kiinnostavia tuotteita ja parhaimmillaan vieläpä uutta liiketoimintaa. Toivotaan, että tuotteistukset ja paketit ovat yrityksillä kunnossa, online-ostettavissa, sekä netissä näkyvillä. 

Visit Finlandin lanseeraama Sustainable Travel Finland -merkki tulee helpottamaan Suomen kestävän matkailun tarjonnasta viestimistä asiakkaille, yrityksille ja matkailualueille. Se tarjoaa 7-askeleisen kestävän matkailun kehittämispolun. On ollut ilo seurata matkailuyritysten kestävän matkailun polkua ja merkin saavuttamista. Tällä hetkellä parisen kymmentä yritystä on käynyt valmennuksen ja saanut merkin toiminnalleen, mukana myös maaseudun matkailuyrityksiä. 


Pandemian jälkeinen aika

Visit Finland valmistautuu tällä hetkellä aikaan pandemian jälkeen ja organisoi tiiminsä seuraamaan markkinoiden elpymistä, rakentaen valmiutta käynnistää matkailun edistämistoimet valituilla kohdemarkkinoilla. Matkailu lähtee liikkeelle kotimaan matkailusta, ulkomaat sekä liikenneyhteydet tulevat avautumaan markkina kerrallaan.

RuoKasvun matkailuosio on aloittanut yhdessä yhteistyökumppanien kanssa kotimaisen ja paikallisen ruuan teemajakson suunnittelua, mikä tulee osaltaan edesauttamaan suomiruuan brändäystä ja toisaalta lisäisi kohderyhmätuntemusta niin matkailualan yrityksille kuin vientiä suunnitteleville tai tekeville ruokayrityksille. Tämä tullaan käytännössä toteuttamaan, kun kansainväliset markkinat ovat matkailussa avautuneet.
Nyt nautitaan kesästä ja kesän parhaista makuelämyksistä. 

Lue lisää

www.lomalaidun.fi/ruokamatkailu/ruokasvu-hanke/

100syyta.fi/

www.matkamaalle.fi/kartta/

www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/vastuullisuus/sustainable-travel-finland/

Anne Mikkola

Ruokamatkailukoordinaattori (Lomalaidun ry)

+35840 576 8982