Takaisin Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi

Lausunto

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi

30.08.2024

Valtiovarainministeriö

Luku 2 Elinvoimakeskusten ohjaus ja johtaminen (6-12 §) 
 

 7 § Elinvoimakeskusten strateginen suunnittelu ja tulosohjaus: 

MTK esittää, että elinvoimakeskusten strategiat laaditaan yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Lakiehdotuksessa ei nyt näin ole, vaan että strategian laatisi ministeriö ja tarvittavilta osin yhdessä maakuntien kanssa. MTK ehdottaa, että tätä kirjausta laajennettaisiin siten, että strategia asetettaisiin julkisesti nähtäville ja lausuttavaksi ja/tai että laissa korostettaisiin myös muutoin alueen yhteistoimintaa ja alueen erityispiirteitä ja vahvuuksia. 

Luku 12 Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys 

3-13 § Elinvoimakeskusten toimialueet eräissä tehtävissä (keskitetyt tehtävät) 

MTK esittää, että valkoposkihanhien maataloudelle aiheuttamien ongelma- ja vahinkoasioiden hallinnointi keskitetään Itä-Suomen elinvoimakeskukseen. Tämä on tarpeen paikallistuntemus ja alueiden erityispiirteiden vuoksi.  

TIIVISTELMÄ LAUSUNNON PÄÄHUOMIOISTA 

MTK kiittää mahdollisuudesta lausua uudistuskokonaisuudesta ja esittää päähuomioita asiasta.   

On tärkeää, että uudistuksella parannetaan asiakaslähtöisyyttä, elinkeinomyönteisyyttä sekä hallinnon palvelujen laatua ja hallinnon toiminnan tehokkuutta. Digitaalisuuden mahdollisuuksia on hyödynnettävä uusien virastojen toiminnassa. Maatalouselinkeinon erityispiirteiden sekä laajemmin biotalouden asiantuntemus on tärkeää ja MTK kantaa erityisesti huolta siitä, että uudessa lupa- ja valvontavirastossa on riittävästi tämän alan asiantuntemusta. MTK kannattaa yhden luukun palvelun periaatetta uudistuksessa. On myös tärkeää, että viranomaispäätöksissä eri alueiden toimijoita kohdellaan tasapuolisesti ja yhdenmukaisella tavalla. 

MTK pitää tärkeänä myös sitä, että uudistuskokonaisuudessa säilyy alueiden olosuhteita ja erityispiirteitä virkahenkilöiden läsnäolo kaikilla alueilla, myös pidemmällä aikavälillä. Myös fyysisen asioinnin tarpeet ja palvelujen saavutettavuus on otettava huomioon uudistuksessa. 

MTK kannattaa sitä, että maaseututehtävien kokonaisuus kootaan uusissa elinvoimakeskuksissa yhteen osastoon.  Näihin tehtäviin kuuluvat ainakin maaseutu-, maatalous- ja maksajavirastotehtävät ml. CAP-suunnitelman maaseudun yritysrahoitus sekä Leader-toimintatapa.  Maksajavirastokokonaisuuden kannalta on tärkeää, että rakenne on yhtenäinen ja vastuut ovat selkeät. Maksajavirastovaatimusten mukaan hallinto- ja valvontajärjestelmän tulee olla tehokas ja selkeä.  

MTK pitää hyvänä ratkaisuna, että uudistuksessa ympäristöterveydenhuollon tehtävät siirretään Ruokavirastoon, mutta kantaa huolta tämän kokonaisuuden toimeenpanoon varattujen resurssien vähyydestä. Toimeenpanoon liittyvät resurssit ovat myös yleinen huoli uudistuskokonaisuudessa. Esimerkiksi vesienhoidon käytännön toimeenpano uusissa elinvoimakeskuksissa vaatii resursseja. 

Lupa- ja valvontaviraston toimialoihin kuuluu pelastustoimi ja varautuminen, jonka yhtenä tehtävänä on varautumisen alueellisen yhteistyön järjestäminen. Tätä tarkoitusta varten virasto mm. asettaa alueelliset valmiustoimikunnat, joiden kokoonpanosta on tarkoitus säätää valtioneuvoston asetuksella. Lupa- ja valvontavirastosta annettavan asetusluonnoksen 4 §:n perusteella alueellisen valmiustoimikunnan kokoonpanosta ei saa käsitystä, että siinä toteutuisi yhteiskunnan turvallisuusstrategian (YTS) kantava periaate eri tahojen (viranomaisten, elinkeinoelämän ja järjestöjen) varautumisen yhteistyöstä. Edellä mainituista tahoista, on selkeästi mainittu vain viranomaisten edustus. MTK esittää, että ao. kohdassa kokoonpanoa täydennetään siten, että myös elinkeinoelämä ja järjestöt ovat edustettuina valmiustoimikunnassa. 

MTK esittää, että elinvoimakeskusten strategiat laaditaan yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Lakiehdotuksessa ei nyt näin ole, vaan strategian laatisi ministeriö ja tarvittavilta osin yhdessä maakuntien kanssa. MTK ehdottaa, että 7 §:n kirjausta laajennettaisiin siten, että strategia asetettaisiin julkisesti nähtäville ja lausuttavaksi ja/tai että laissa korostettaisiin myös muutoin alueen yhteistoimintaa ja alueen erityispiirteitä ja vahvuuksia. 

MTK tuo esille, että nykyisten ELYjen ja AVIen piireissä toimii lukuisia erilaisia viljelijäraateja, luonnonvara-alan neuvottelukuntia ja yhteistyöryhmiä, joissa on mahdollista käydä keskustelua alan erityispiirteistä ja tarpeista ja toiveista. MTK esittää, että uudet virastot jatkavat hyviä käytäntöjä ja ylläpitävät toimivaa vuoropuhelua alueensa toimijoiden kanssa.    

MTK korostaa, että kaavoitusasioissa uuden lupa- ja valvontaviraston roolin tulee säilyä samana kuin ELY-keskusten nykylainsäädännössä. 

  

Tiainen Simo 
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry