null Maatalous/maaseutuviestintää pitää kohdentaa

Blogi – Kotimainen ruoka

Maatalous/maaseutuviestintää pitää kohdentaa

10.7.2015

Luin juuri toimittaja Liisa Yli- Ketolan jutun Maastullista / Joensuun maatalousmessut. Hieno, hieman erilainen juttu; todellisuudesta. Ja loppuyhteenvetona: "Suomalaiset eivät enää tiedä, mitä maatiloilla kasvatetaan."

Jos todellakin on niin, että emme tiedä mutta meitä kiinnostaa. Mikä aiheuttaa tiedon puutteen? Onko se ajan henki siitä, että yleinen julkisuus käsittelee maataloutta auringon laskun alana tai siitä, että informaatio mm. kotieläintaloudesta usein kulkee ongelmien kautta. Mediaa kiinnostaa ongelmat kotieläinten kasvatuksessa, hoidossa, aktivistien videoissa, turkiseläimissä jne. Vaikka ruokakin kiinnostaa niin raaka-aineen tuotanto leimataan.

Olen aina ollut hieman skeptinen ns. kuluttajatyön suhteen. Se pohjautuu tempauksiin, joilla on suuri julkisuus. Ne toimivat itse asiassa varsin hyvin teollisuuden ja kaupan faktojen tiedottamisessa ja selittelyssä. Itse ruuantuotannon ja maatalouden asiat ovat paljon monimutkaisempia. Niitä on kuluttajalle erittäin vaikeata selittää. Ne pitää oikeasti nähdä.

Vertailtaessa esim. Ruotsin toimintamalliin meiltä puuttuu lähes kokonaan suora informaatio kuluttajalle. Sellainen joka kertoisi koko elintarvikeketjun työstä. Lienee myös niin että vain harvassa kaupungissa/kunnassa on koulujen opetusohjelmassa paneuduttu perustuotantoon. Siellä missä asiaan on paneuduttu, kiinnostus onkin virinnyt. Sinänsä maa- ja metsätalous kiinnostaa.

Ruotsissa sikäläinen Land-lehti ilmestyy ns. kuluttajapainoksenakin. Väitetään jopa, että se on lisännyt sikäläisen MTK:n jäsenmäärää. Teemana lienee se, että halutaan tietää miten maaseutu ja perustuotanto toimivat. Ollaan ainakin uteliaita.

Varmaankin kannattaisi myös miettiä kohdennettua informaatiota. Nykyinen malli on hieman liian helppo, koska itse tarkoitus ei mene perille. Varmasti maatalousmessut ovat tarpeen, mutta jos niiden motiivi on rahastus? Sekin on liian helppoa.

Kysymys on kokonaisuudesta, johon pitää sitoa mukaan koko elintarvikeketju. Kaikki muut osat paitsi kauppa, josta elintarvikeketjun osana on tullut tuotteen jakelija ja katteen kotiuttaja. Annan kuitenkin erikseen Keskon pääjohtajalle tunnustuksen oikeanlaatuisesta ajattelusta, sitä pitää uskaltaa tukea.

Pitäisiköhän maa- ja metsätalous tuotteistaa uudelleen. Siinä pyrittäisiin ketomaan perusasioista suoraan kuluttajalle esimerkein. Se olisi paljon työläämpää kuluttajatyötä, mutta senkin me osaamme. Se toimii jo nyt paikallistasolla, mutta saa silti varsin vähän julkisuutta.

Markku Vuorensola
mvuorens(at)welho.com

VETERAANIVÄRINÄÄ

Markku Vuorensola, eläkkeellä, MTK


agrologi
MTK-liiton toiminnanjohtaja 1980-91
kansanedustaja 1991-1999
MTK:n vastaava järjestökouluttaja 1999-2012