null MTK:n vientijohtaja: Atrian diili Japaniin viitoittaa suomalaisen lihan vientibrändäystä

Tiedote – Kansainvälinen toiminta

MTK:n vientijohtaja: Atrian diili Japaniin viitoittaa suomalaisen lihan vientibrändäystä

7.5.2020

Atria ilmoitti tiistaina 5.5., että se on solminut yhteistyösopimuksen japanilaisen ravintolaketjun kanssa suomalaisen antibioottivapaan sianlihan viennistä Japaniin. Suosittu japanilainen perheravintolaketju Bikkuri Donkey käyttää jatkossa atrialaista sianlihaa hampurilaispihveissään. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios kiittelee uutta avausta ja näkee sen osoituksena siitä, että suomalaisen ruuan korkea laatu on aito ja vahva vientivaltti kun asiat tehdään oikein.

Poikkeustilan aikana on enemmänkin puhuttu supistamisista ja sopeuttamisista, joten tämä uutinen on erilainen. Atrian julkistama diili osoittaa, että sopimuksia uudesta kansainvälisestä kaupasta voidaan saada aikaan myös vaikeana aikana.

- Tämä luo uskoa alaan ja siihen, että oikeilla strategisilla päätöksillä ja osaamisella voidaan saada upeitakin asiakkuuksia aikaan, Ninios sanoo.

Olemme Suomessa ylpeitä muun muassa suomalaisen lihaketjun kestävästä toimintamallista ja antibioottivapaasta tuotannosta. Näitä argumentteja on nyt onnistuttu välittämään eteenpäin ja on osoitettu, että näitä Japanissa myös arvostetaan. Ruoan ja siihen liittyvien argumenttien kansainvälinen myynti ei ole helppoa, mutta oikealla asenteella, osaamisella ja taidoilla mahdollista.

Lisäarvoa uutiselle tuo asiakassegmentti. Bikkuri Donkey luo yli 300 myyntipisteen ravintolatoimijana lisäarvoa tuotteelle ja sitä kautta koko lihaketjulle.

MTK:n RuoKasvu -ruokavientiprojektissa on painotettu, että ruoka-alan yritystemme tulisi mahdollisuuksien mukaan siirtyä raaka-aineisiin painottuvasta vientitoiminnasta lisäarvotuotteiden kauppaan. Näin tuotanto voidaan pitää paremmin kannattavana ja ylläpitää nykyistä maataloustuotantoa vaikeissakin markkinatilanteissa.

- Atrian uutisoitu sopimus on askel oikeaan suuntaan ja näyttää suuntaa muillekin suomalaisille yrityksille, Ninios uskoo.   


Thimjos Ninios

vientijohtaja

+358 45 264 7131

Suositellut artikkelit

EU:n sikadirektiivin puutteellinen toimeenpano Euroopassa aiheuttaa kilpailuhaittaa suomalaiselle sianlihantuotannolle. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila kirjelmöi kesällä suoraan terveys- ja kuluttaja-asioista...

Ovatko tavoitteesi korkealla? Haluatko saada oman alkutuotantosi startup-yrityksen käyntiin ja maailmalle? Jos vastasit kyllä, älä missaa tätä: Maailman suurin startup-yritysten...

Afrikkalainen sikarutto (ASF) leviää Euroopassa aggressiivisesti. Leviämistä selittää osittain se, että COVID-19 -epidemia on vähentänyt villisikojen metsästystä rajusti. Näin ollen villisioilla on ollut...

MTK ja lihatalot kampanjoivat kotimaisen lihan valttikorteista. Kampanja tarjoaa asiallista tietoa ja totuudenmukaisia faktoja suomalaisen naudan-, sian-, broilerin- ja lampaanlihan tuotannosta. Kampanja...

MTK käynnistää Syö hyvää Suomesta –lihakampanjan, jonka päätavoitteena on parantaa suomalaisen naudan-, sian-, broilerin- ja  lampaanlihan mainetta kertomalla lihantuotantomme vahvuuksista, vähentää...

Miten ruokavienti sujuu koronapandemian aikana? Kysymykseen vastaa MTK:n vientijohtaja Thimjos Ninios.