null Uusi blogisarja elintarvikeviennin edistämiseksi – Viennin haasteet

Blogi – Yrittäminen

Uusi blogisarja elintarvikeviennin edistämiseksi – Viennin haasteet

29.6.2019

RuoKasvu täytti äskettäin 6 kuukautta ja kaikenlaista on ehtinyt tapahtua. Heti alkuun oli tammikuussa tarjolla Grune Woche -messut ja huikea mahdollisuus usealle kymmenelle suomalaiselle yritykselle testata tuotteitaan Saksassa. Oli hienoa nähdä, kuinka suomalaisten markkinointi- ja myyntitaidot kehittyivät muutaman päivän sisällä ja jokainen vei arvokkaita kokemuksia kotiin.

Kuva: Pirjo Koistinen, Visit Finland
Kuva: Pirjo Koistinen, Visit Finland

Ensimmäisten kuukausien aikana oli myös mahdollisuus haastatella ja jutella yritysten ja vientiä edistävien organisaatioiden ihmisten kanssa. Vienti on sekä sanana että tavoitteena nykyisin muodissa ja sen tuntee jokaisessa keskustelussa. Toteutus on sitten useammalle haasteellinen ja usein into lopahtaa siihen, että messuilla ei tullut kauppoja.

Suomalaiset yritykset viettävät jonkinlaista murrosvaihetta, jota on hyvä ymmärtää ja osoittaa myös kärsivällisyyttä. Nyt vasta opetellaan kansainväliseen kauppaan, varsinkin sellaiseen missä tuotetta ei ole tarkoitettu raaka-aineeksi. Kyllä yritykset tietävät, että tulee rakentaa brändiä, investoida markkinointiin sekä myyntisuhteisiin kohdemaissa, ei sitä heille tarvitse jatkuvasti toistaa. Ongelma lienee siinä, että brändäys, markkinointi ja myynti ovat helpommin sanottu kuin tehty ja edellyttävät kärsivällisyyttä, mitä Suomessa ei välttämättä tarvita, ainakaan yhtä paljon.

Todellinen haaste on ja tulee olemaan se, ettei osaavia vientiresursseja riitä kaikille niille, joilla on käynyt mielessä toimia kansainvälisesti. Tähän on helppo kommentoida, että yhteistyöllä voidaan hyödyntää tehokkaammin ne olemassa olevat resurssit. On ollut ilo ja helpotus tapaamisissani todeta, että yksittäisiä yrityksiä lukuunottamatta valtaosa suhtautui yhteistyöehdotuksiin innolla ja osasi jopa lokeroida ehdotuksen omaan liiketoimintaan. Ei kuulosta siltä, mitä kuvittelin suhtautumisen yhteistyöhön olevan, olin väärässä.

Jos edustat elintarvikeyritystä ja olet kiinnostunut esimerkiksi yhteistyöstä sektorin yhteisellä kattobrändillä tai yritysyhteistyöstä vientirenkaassa yli sektorirajojen, ota yhteyttä. Näitä parhaillaan kokeillaan muutaman yrityksen kanssa ja näyttää toimivan!

Thimjos Ninios
vientijohtaja, MTK, puh. 045 264 713

www.mtk.fi/ruokasvu

aiheet: vienti, ruokasvu

RuoKasvu – Elintarvikevientiä edistämässä

Asiaa, kokemuksia ja mielipiteitä suomalaiseen elintarvikevientiin liittyen. Kirjoittajat ovat ruokaviennin kehittämis- ja koordinaatiohankkeen, RuoKasvu:n vastuuhenkilöitä. www.mtk.fi/ruokasvu

Suositellut artikkelit

Euroja elintarvikeviennistä -seminaarissa 11.12.2019 peräänkuulutettiin systemaattisuutta ja pitkäjänteisyyttä elintarvikevientiin. Elintarvikevienti kasvaisi huomattavasti, jos Suomen raaka-aine- ja...

Suomalaisten elintarvikkeiden loistavaa laatua ja turvallisuutta hehkutetaan eikä suotta. Elintarvikkeemme sopivat maailman ruokatrendeihin. Lukuisat isot ja pienemmät tuottajat tekevät todella korkeatasoisia...