Sisältöjulkaisija

null Iskussa maailmalle -kasvuohjelma – vietkö fiksusti vai ammutko sokkona tuotteita markkinoille?

Blogi – Yrittäminen

Iskussa maailmalle -kasvuohjelma – vietkö fiksusti vai ammutko sokkona tuotteita markkinoille?

28.10.2019

Suomalaisten elintarvikkeiden loistavaa laatua ja turvallisuutta hehkutetaan eikä suotta. Elintarvikkeemme sopivat maailman ruokatrendeihin. Lukuisat isot ja pienemmät tuottajat tekevät todella korkeatasoisia elintarvikkeita. Mahdollisuudet breikata isosti maailmalla ovat olemassa, mutta missä mättää? Usein palo tuotekehitykseen ja korkeatasoiseen tuottamiseen on niin iso, ettei energiaa enää riitä viennin miettimiseen strategisesti. Kasvua halutaan, muttei oikein osata rakentaa.

Iskussa maailmalle -tutkimuksessa* kartoitettiin suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten elintarvikeviennin tilaa ja haasteita. Yritykset kokivat vaikeuksia etenkin yhteistyökumppaneiden löytämisessä ja markkinoinnissa kohdemaassa, kohdemaan markkinoiden tuntemuksessa, viennin rahoituksessa sekä tuotteen brändäyksessä kohdemaahan sopivaksi. Vientihalut alkavat usein tarpeesta myydä ylijäämätuotanto jonnekin. Harvalla on osaamista ja/tai resursseja lähteä tekemään alusta pitäen vientiä määrätietoisesti ja strategisesti harkiten, vaikka juuri näin tekevät menestyvät parhaiten.

Mitä strateginen vienti sitten on?

Kuulostaa hienolta ja monimutkaiselta konsernien puuhastelulta, mutta käytännössä se on vain järkevää ja harkittua toimintaa. Usein vientitaipaleen alussa astutaan harhaan turhankin monta kertaa. Kohdemarkkinoille saatetaan lähteä sattumanvaraisesti, kotimaan olosuhteisiin kehitetyillä tuotteilla ja markkinoinnilla, lopullisia asiakaskohderyhmiä ei niin mietitä ja jopa ensimmäisten vientikokeiluiden kohdemaat tuntuvat valikoituvan sattumalta. Tällainen toiminta on toki kovin inhimillistä, mutta sattumanvarainen kokeilu vierailla markkinoilla vie turhaan pienemmälle yritykselle erityisen kalliita resursseja ja aikaa. Pahimmillaan vientikokeilut voivat uuvuttaa niin paljon, että perusliiketoimintakin vaarantuu.

Strategista vientiä tekevä yritys toki kokeilee, mutta kartoittaa ennen toimintaa esimerkiksi sopivimmat mahdolliset

  • Kohdemaat. Kartoittamalla kohdemaan toiveita ja kyselemällä palautteita vaikkapa pakkauksista tai tuoteaihioista ennen varsinaisen myyntityön aloittamista säästää erityisesti turhaa työtä sekä pohjustaa onnistumista.
  • Kumppanit ja asiakaskohderyhmät. Kohdemarkkinoiden kumppanit ja potentiaaliset asiakkaat kannattaa todellakin ottaa mukaan tuotekehitykseen sekä räätälöidä tuotteita kulloisenkin kohdemaan mieltymysten mukaan (pitkälle pääsee jo pelkästään googlaamalla sekä hyödyntämällä ulkomailla asuvia tuttuja esim. kuvaamaan elintarvikehyllyjä kaupassa).
  • Asiakaslupaukset. Asiakaslupaukset tulee miettiä harkiten, jotta ne puhuttelevat kohdemarkkinan kumppaneita ja haluttuja asiakkaita.
  • Markkinoinnin teemat. Markkinoinnin teemat ja etenkin se, millä keinoin markkinointia lähdetään kohdemarkkinassa starttaamaan (huomioitava riittävän pitkä aikatähtäin, ellei keksi todella nerokasta kampanjaa).

Mutta mistä aikaa näiden miettimiseen? Tarvitseeko kaikkea tietää tai osata itse?

Elintarvikealan yrityksille suunnattu Iskussa maailmalle -kasvuohjelma kääntää elintarvikealan toimijoiden kansainvälisen kasvuvaihteen päälle liiketoiminnan peruslähtökohdista käsin. Ohjelma vahvistaa vientituotteiden kehittämistä, tukee kasvuhakuisten yritysten verkottumista sekä laajentaa elintarvikealan yritysten ymmärrystä kansainvälisen kasvun mahdollisuuksista, haasteista ja vaatimuksista. Aava & Bang toteuttaa kasvuohjelman yhteistyössä MTK:n ja Ruokasvu -hankkeen kanssa. Lue lisää www.iskussamaailmalle.fi ja lähde mukaan!

Seuraa kasvuohjelmaa @iskussamaailmalle ja #iskussamaailmalle

*Iskussa maailmalle -tutkimus (maaliskuu 2019), lisätietoa: iskussamaailmalle.fi/tilaa-tutkimustulokset

www.mtk.fi/ruokasvu

RuoKasvu – Elintarvikevientiä edistämässä

Asiaa, kokemuksia ja mielipiteitä suomalaiseen elintarvikevientiin liittyen. Kirjoittajat ovat ruokaviennin kehittämis- ja koordinaatiohankkeen, RuoKasvu:n vastuuhenkilöitä. www.mtk.fi/ruokasvu

Liittyvät sisällöt

Suositellut artikkelit

Pohjoisuus tuo ruuantuotantoomme runsaasti vahvuustekijöitä. Arktinen ruoka on erityislaatuista, sillä se kasvaa vaativissa luonnonolosuhteissa. Lyhyt, kiihkeä ja valoisa kesä sekä talven pakkaset ja routa...

Meillä oli lokakuussa ilo vierailla Irlannissa, Bord Bian vieraana. Matkamme tarkoituksena oli tutustua Irlannin malliin elintarvikeviennissä ja benchmarkata maan vientitoimintoja.  Bord Bia...

RuoKasvu täytti äskettäin 6 kuukautta ja kaikenlaista on ehtinyt tapahtua. Heti alkuun oli tammikuussa tarjolla Grune Woche -messut ja huikea mahdollisuus usealle kymmenelle suomalaiselle yritykselle testata...