Sisältöjulkaisija

angle-left null Autuus taksamittarilla vai asiakkaan valitsemilla malleilla?

Blogi - Yrittäminen

Autuus taksamittarilla vai asiakkaan valitsemilla malleilla?

20.6.2019

Edellisellä hallituskaudella uudistettiin ministeri Bernerin johdolla liikenteen palveluita koskeva lainsäädäntö. Vanha lainsäädäntö ei enää vastannut nykyaikaa eikä myöskään antanut työkaluja uusien palvelumallien luomiseksi.

MTK kannusti ministeriä rohkeisiin uudistuksiin. Nykymallissa yrittäminen on vaikeaa, kuljetusten saaminen on vaikeaa ja julkisten rahojen riittävyys on kyseenalasita. Toimivat kuljetukset edistävät maaseudun elinvoimaa. Bernerin uudistus oli pääosin onnistunut, pohja uudentyyppisille henkilökuljetuksille on rakennettu. Harmittavaa uudistuksen käsittelyssä oli se, että se leimattiin epäonnistuneeksi taksiuudistukseksi. Uudistus lytättiin, vaikka kokemuksia ei ehditty edes saada. Tilannetta pahensi myös se, että samaan aikaan ajoittui hässäkkä Kela-kyytien kanssa.

Lakiuudistuksen jälkeen MTK aloitti kehitys- ja viestintätyön maaseudun kuljetusten uudistamiseksi hyödyntäen markkinoilla olevia sovelluksia. Viimein oli mahdollista rakentaa kutsupohjaista liikennettä. Maaseudulle voitaisiin luoda omankaltaisensa joukkoliikennettä muistuttava palvelu. Samalla maaseudun kuljetusyrittäjien ajot lisääntyisivät ja tarve oman auton käyttöön maaseudullakin vähenisi. Tavoitteen täyttyminen toisi esimerkiksi takseille lisäajoja ja -liiketoimintaa. Keskeistä uusissa malleissa on, että  kuljetuksia voidaan tilata hallinnoida ja maksaa etukäteen mobiilisovelluksilla.

Saadakseen vauhtia uusien mallien syntymiseen MTK aloitti keväällä KyytiGroupin ja Coreorientin kanssa KaikkiKyytiin kampanjan. Kampanjassa halutaan luoda uusiksi maaseudun kuljetukset hyödyntämällä valmiiksi maaseudulla jo kulkevia ajoneuvoja. Samoihin autoihin voidaan yhdistää yhteiskunnan maksamat kyydit ja omalla rahalla maksettavat kuljetukset. Lisäksi tavaran kuljetukset voidaan uudistaa joukkoistamalla ne alueen yrittäjille ja asukkaille. Kampanjasivuilla www.kaikkikyytiin.fi tarkemmin.

Uusi liikennelainsäädäntö mahdollistaa kuljetusyrittäjyyden käyttäen mobiilisovelluksia, kuten Kyyti-sovellusta. Nyt pari viime päivää julkisuudessa rummutettu sitä, että taksamittarit pitää saada takaisin. Onko jäänyt huomaamatta, että tässä kampanjassa äänekkäitä ovat taksamittareita tarjoavat firmat ja ne, joilla mittarit ovat autoissaan. Taksamittari ei tuo autuutta vaan on yksi väline muiden joukoissa kuljetun matkan ja hinnan todentamiseen.

Julkisuudessa on aivan oikein korostettu, että harmaa talous pitää kitkeä. Matkoista pitää jäädä tosite ja ne pitää pystyä todentamaan. En ole kuitenkaan nähnyt yhtään uutista, missä olisi kerrottu, että näillä mobiilisovelluksilla matka tilataan ja maksetaan. Ne estävät harmaan talouden. Aivan samalla tavalla mobiilisti maksetaan iso osa bussilipuista. Mobiiliratkaisut ovat erinomainen keino myös harmaan talouden torjumiseksi, taksamittari ei ole ainoa vaihtoehto.

Taksamittaria on vaadittu myös pakolliseksi kuluttajan suojaan vedoten. Taksamittari on varmasti hyvä edelleen, mutta hyvää kuluttajan suojaa on myös mahdollisuus tilata ja maksaa matka etukäteen.Tällöin matkan kustannukset ovat varmuudella tiedossa. Etukäteen tilatuista matkoissa ei tule kuluttajalle ikäviä yllätyksiä. Taksamittarihan pyörii matkan ajan ja loppulasku selviää vasta perillä.

Mobiilisovellusten käyttöönotto on myös edullista, koska investointikustannuksia ei käytännössä tule. Tämä pienentää kynnystä ryhtyä vaikka osa-aikaiseksi kuljetusyrittäjäksi. Osa-aikaiset kuljetusyrittäjät voivat olla tarvittava lisä esimerkiksi maaseudun kuljetuksien järjestämisessä.

Taksamittarikeskustelua voisi verrata siihen, että puhelinkoppeja ja lankapuhelimia vaadittaisiin takaisin. Perusteena voisi olla vaikka se, että eihän kukaan tiedä kuinka paljon sillä älypuhelimella soitetaan. Ainoastaan piuhan päässä oleva lankapuhelin olisi sallittu. Yhtä hassulta kuulostaisi, että ei verkkokaupasta saa osta mitään, koska silloin ei saa kassakoneesta kuittia ja tuloksena voi olla harmaata taloutta.

Takseja koskevat säädökset herättävät suuria tunteita. Toivottavasti uusi liikenteestä vastaava ministeri Marin antaa maaseudun asukkaille ja yrittäjille mahdollisuudet luoda uudelleen maaseudun kuljetukset.  Lähivuosina liikenteessä tarvitaan sekä taksamittarit että uudet sovellukset. Valtion tehtävänä ei ole estää uuden syntymistä vaan luoda kuljetusyrittäjille mahdollisuuksia. Säädöksiä kiristämällä viedään leipä yrittäjän suusta ja kyydit maaseudulta. Edistämällä liikenteen palveluiden syntyä, lisätään myös taksiyrittäjien ajoja, kun autoihin saadaan KaikkiKyytiin.

Takseja koskevat säädökset on syytä arvioida, mutta nyt katse tulevaisuuden kuljetuspalveluihin ja pois peräpeilistä. Etuikkunasta siintävät horisontissa uudet asiakaslähtöiset liikkumisen palvelut. Uskalletaanko Suomessa kiihdyttää kohti tulevaisuutta vai tuijotetaanko huolissaan kuinka kovalla vauhdilla taksamittari pyörii ja loppujen lopuksi jäädään paikoilleen?

Marko Mäki-Hakola

elinkeinojohtaja

ryhmän yleisjohto, alue-, rakenne- ja maaseutupolitiikka, liikenneinfrastruktuuri, väylät, innovaatiopolitiikka, hanketoiminta, elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta

+35820 413 3701

+35840 502 6810

Liittyvät sisällöt

Suositellut artikkelit

Maaseudun kuljetusten kehittäminen on laaja kokonaisuus. MTK aloitti keväällä KaikkiKyytiin-kampanjan maaseudun kuljetusten uudistamiseksi yhdessä Kyyti Groupin ja CoReorientin kanssa. Joukkoliikenne ja oman...