Takaisin Luomuelintarvikepäivä avasi uusia aiheita vuoropuheluun

Uutinen – Maatalous ja suomalainen ruoka

Luomuelintarvikepäivä avasi uusia aiheita vuoropuheluun

28.09.2023

Luomuelintarvikepäivän keskusteluissa nousi esiin mielenkiintoisia näkökulmia luomutuotteista ja kuluttajakäyttäytymisestä. MTK:n luomuasiantuntija Lumi Drozzin kommentoi innostuneena Luomupäivän puheenvuoroja. Drozzin painotti keskustelun merkitystä ja kiitteli esiintyjiä: - Luomupäivän puheenvuorot avasivat uusia aiheita vuoropuheluun ja yhteiskunnalliseen keskusteluun, kertoi Drozzin. Luomuelintarvikepäivä järjestettiin 27.9.2023 Ravintola Töölössä, Helsingissä.

Erityisen mielenkiintoisena Drozzin piti luomun hinnasta käytyä keskustelua.

- On muistettava, että luomutuotteiden korkeammat hinnat heijastavat tuotannon laadullisia ja kestävyyteen liittyviä tekijöitä. Luomun tarjoama lisäarvo, kuten ympäristöystävällisyys ja terveellisyys, on osa luomun kokonaisuutta. Luomua valitessamme on olennaista tiedostaa, mitä saamme, ja arvostaa näitä tekijöitä hintaa enemmän, totesi Drozzin

- Luomun hinta ei ole pelkkä kustannus, vaan investointi terveellisempään tulevaisuuteen ja ympäristön hyvinvointiin. Siksi yhteiskunnallinen keskustelu näistä arvoista on niin tärkeää, Drozzin jatkoi.

Myynnin ja markkinoinnin keinovalikoimien hyödyntämistä suomalaisten luomutuotteiden menekin edistämisessä Drozzin pitää ensiarvoisen tärkeänä, jos haluamme vähentää luomuviljelijöiden  tukiriippuvutta ja tehdä luomutuotannosta markkinalähtöisempää.

Luomua ostavien määrä kasvaa

Pro Luomun puheenjohtaja & Kesko PT-tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoi luomua ostavien määrän kasvavan tasaisesti. Jopa 36 % suomalaisista valitsee luomutuotteen aina kun mahdollista, ja 22 % harkitsee tätä vaihtoehtoa tulevaisuudessa. Tutkimusten mukaan 65 % suomalaisista tunnistaa luomumerkin, ja heistä 59 % pitää merkkiä vähintään melko luotettavana. Hovi mainitsi myös, että 54 % suomalaisista uskoo luomumerkin vaikuttavan positiivisesti luonnon monimuotoisuuteen.

Beteendelabbetin perustaja Linda Lindström keskittyi puheenvuorossaan käyttäytymisoppiin ja "nudgingiin" eli kuluttajien valintojen ohjailuun. Lindströmin mukaan pienillä muutoksilla, kuten luomutuotteen sijoittelulla lähemmäksi muita tuotteita, voidaan saada aikaan merkittäviä muutoksia kulutuskäyttäytymisessä. Esimerkiksi laittamalla kaupassa luomukaurapuuro omenien viereen, myynti kasvoi peräti 65 %.

Erikoissuunnittelija Marjo Särkkä Helsingin yliopistosta korosti nimisuojamerkintöjen laajempaa hyödyntämistä ja niiden käyttämistä arvonnostossa.

Kantar Agri Oy:n asiakasjohtaja Pasi Saarnivaara esitteli tuoreen kuluttajabarometrin tuloksia. Tulosten mukaan noin kolmannes suomalaisista on luomun aktiiviostajia eli niitä, jotka ostavat luomutuotteita vähintään viikoittain. Neljännes on säännöllisiä ostajia, jotka hankkivat luomua kuukausittain. Luomumyynnissä oli pieni pudotus vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna, mutta säännöllisten luomuostajien määrä kasvoi. 

Luomutuotteiden hinnan nousu vaikuttaa kuluttajien ostoskäyttäytymiseen, sillä 80 % suomalaisista ostaisi enemmän luomua, jos se olisi edullisempaa. Kuitenkin vain 6 % mainitsi kyselyssä luomu- ja tavanomaisten tuotteiden hinnan eron.

Koronapandemian myötä suomalaiset ovat ostaneet enemmän raaka-aineita ruoanvalmistukseen, mikä näkyi positiivisesti luomumyynnissä.

 



Lumi Drozzin

asiantuntija, hevostalous ja luomu

perhevapaan sijainen

+358 40 560 2598

aiheet: luomutuotanto, luomu