Takaisin Kevytautojen tilalle ajokortti 16-vuotiaana?

Blogi – Maaseudun edunvalvonta

Kevytautojen tilalle ajokortti 16-vuotiaana?

16.09.2019

Viime hallituskaudella valmisteltu kevytautojen käyttöönotto on siirtymässä ainakin vuodella. Pahimmillaan koko uudistus olisi peruuntumassa EU-kortin heiluttelun takia.

Pitkien etäisyyksien Suomessa, maaseudun kulkuyhteyksien kannalta kevytautouudistus olisi ollut tervetullut. Uudistuksen puolesta ja vastaan on esitetty erilaisia kommentteja liittyen turvallisuuteen, osaamiseen ja nuorten liikennekäyttäytymiseen. Poliittinen päätöksenteko on aina asioiden punnitsemista ja kokonaisuuden kannalta parhaan päätöksen tekemistä. Edellinen hallitus päätyi siihen, että uudistus kannattaa tehdä. Nykyisen hallituksen mielipide ei ole vielä selvinnyt.

Kevytautojen tilalle löytyisi yksinkertainen malli. Jos uudistus romuttuu, voitaisiin Suomessa ottaa käyttöön ajokortti jo erityisluvalla 16-vuotaille. Tällä hetkellä raja on 17 vuotta. Tämä erityisluvalla myönnettävä ajokortti myönnettäisiin esimerkiksi pitkiin opiskelu- tai harrastuspaikka etäisyyksiin perustuen. Lisäksi joukkoliikenneyhteyksien heikkoudet voisivat olla peruste myöntää lupa.

Poikkeusluvalla myönnettävä ajokortti poistaisi kevytautoja koskeneen kritiikin, jonka mukaan auton rattiin olisi päässyt liian kevyen opetuksen jälkeen. Poikkeusluvalla ajamiseen 16-17 vuotiaana voitaisiin kytkeä tarpeelliseksi katsottuja kriteereitä esimerkiksi ajoneuvon nopeuteen liittyen. Takavuosien kasikympin lätkän tilalta autoissa voisi olla nopeusrajoitin ja kuudenkympin kolmio.

EU:ssa ajokortien ikärajoja säädellään kriteereillä, mutta kansallisten olosuhteiden vuoksi näistä ikärajoista voidaan poiketa. Suomen harva-asutus ja pitkät etäisyydet ovat selkeästi kansallisia olosuhteita.

Ehkäpä Suomessa olisi rohkeutta ajaa alempia ikärajoja. Malli tuntuisi huomattavasti järkevämmältä, kuin joidenkin haikailemat ruotsalaisten A/EPA-traktorit. Näillä henkilöautoista rakennetuilla autoilla suurin sallittu nopeus on 30 km/h.

Monet maaseudun perheet odottavat hallitukselta nopeita päätöksiä tästä kokonaisuudesta. Jos näyttää siltä, että kevytautouudistus ei onnistu, niin ajokorttilainsäädännön uudistus kannattaa laittaa nopeasti tulille.

PUUN TAKAA

Marko Mäki-Hakola, metsäjohtaja, MTK


Olen metsää omistava, Ylöjärvellä vaimon ja lasten kanssa asuva nurmolainen. Vuoden 2016 alusta toimin MTK:n elinkeinojohtajana, vuoden 2021 heinäkuusta siirryin metsäjohtajaksi. Toimin MTK:n jäseninä olevien maaseudun yrittäjien hyväksi. Minulla on takanani MTK-järjestössä yli kymmenen vuoden ura monissa eri tehtävissä.
Maaseudun elinkeinot ovat tuttuja jo vuosikymmenten takaa. Metsässä olen kulkenut sekä retkeilemässä että töissä siitä lähtien, kun opin kävelemään 70-luvun lopulla.
Työssäni teen kaikkeni maaseudun elinkeinojen menestymiseksi. Minut tuntevat tietävät, etten millään pysty pitämään suutani kiinni, jos maaseudun yrittäjien asemaa yritetään jollain tapaa heikentää.