Takaisin Lausunto luonnoksesta Maa- ja metsätalousministeriön asetukseksi Ruokaviraston maksullisista suoritteista

Lausunto

Lausunto luonnoksesta Maa- ja metsätalousministeriön asetukseksi Ruokaviraston maksullisista suoritteista

20.11.2024

Maa- ja metsätalousministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto luonnoksesta Maa- ja metsätalousministeriön asetukseksi Ruokaviraston maksullisista suoritteista.

Luomutuotanto:

MTK ymmärtää, että luotettava, kustannustehokas ja vaikuttava viranomaistoiminta on välttämätöntä, jotta voidaan taata ja ylläpitää Suomen erinomaista elintarviketurvallisuuden tasoa. Samalla kuitenkin korostamme hallitusohjelman kirjauksen, jonka mukaan hallituskaudella ei tehdä kansallisesti sellaisia päätöksiä, jotka lisäävät maatalouteen kohdistuvia kustannuksia. Ehdotettu muutos asetukseen Ruokaviraston maksullisista suoritteista esittää merkittäviä hinnankorotuksia, jotka lisäävät kohtuuttomasti tuottajien kustannuksia, mikä on hallitusohjelman vastainen toimenpide. On huomioitava, että suomalaisilla luomutuottajilla ei ole mahdollisuutta siirtää valvontamaksujen nousseita kustannuksia markkinahintoihin tässä markkinajärjestelmässä. MTK:n tiedon mukaan hallinnollinen taakka ja niihin liittyvät kustannukset ovat luomusitoumuksesta luopumisen pääsyy.

MTK ymmärtää viranomaistoiminnan kustannusvastaavuuden tärkeyden ja tukee taloudellisesti kestävää valtion toimintaa. Hinnankorotuksien yhteydessä on kuitenkin erityisesti tarkasteltava viranomaistoiminnan vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Ruokaviraston toiminnassa on tehostamisen varaa, erityisesti tietohallintajärjestelmien kehittämis- ja ylläpitokustannuksissa, jotka ovat poikkeuksellisen korkeita ja usein aiheuttavat merkittäviä kustannuksia ilman näkyvää hyötyä käyttäjäystävällisyyden tai tehokkuuden osalta. Lisäksi luomutilojen määrä on kuluneiden kahden vuoden ajan laskenut, mutta niihin liittyvät hallinnolliset kustannukset ovat nousseet merkittävästi, mikä on erikoista sillä trendin kuuluisi olla päinvastainen, kun valvottavien tilojen määrä on laskenut.

MTK esittää, että Ruokaviraston kustannustehokkuutta on syytä tarkastella laajemmin viraston tarjoamien palvelujen tehokkuuden ja vaikuttavuuden osalta merkittävien hinnankorotusten välttämiseksi. Useat tietojärjestelmät ovat tuottajille pakollisia ja niiden käyttökustannukset merkittäviä. On tärkeää varmistaa, että tuottajille kalliiksi tulevat muutokset ovat riittävän kustannustehokkaita ja vaikuttavia sekä vastaavat niin alkutuottajien kuin kuluttajien odotuksia ja tarpeita.

Valvontakäytännöt tulee yhdenmukaistaa ja tarkastuksia suorittavien tarkastajien koulutusta parantaa. Tarkastusten tulee olla vaikuttavia ja kustannustehokkaita sekä kohdistua oikein, ja tarkastajien saatavuus sekä osaaminen tulee varmistaa.

MTK myös korostaa, että valvontamaksujen tulee olla kustannusvastaavia ja että maksujen perusteet on kommunikoitava avoimesti ja selkeästi. Jokaiselle hinnankorotukselle on näytettävä selkeä perustelu ja kustannusten koostumuksen tulee olla läpinäkyvä. Suomalaisiin luomutuottajiin kohdistuvat kustannuspaineet tulee voida kompensoida markkinalähtöisesti. MTK katsoo, ettei ole perusteltua myöskään rakentaa sellaisia hallinnollisia prosesseja tai järjestelmiä, joiden kustannuksien korvaamiseen suomalaisilla kuluttajilla ei ole taloudellisia valmiuksia. MTK katsoo, että Ruokaviraston, kuten muidenkin valtion virastojen toiminnan tulee tukea Suomen ja Euroopan luomuohjelmia ja niihin liittyviä kasvutavoitteita, eikä koitua hallinnolliseksi rasitteeksi alkutuottajille, mikä estää maatalousalan kestävyyskriteerien toteutumisen. Lammas- ja vuohirekisteri: Lampaiden ja vuohten rekisteröintimaksujen prosentuaaliset korotukset ovat vuosittain kovia, vaikka nämä maksut on valtion maksuperustelaissa määritetty omakustannusarvosta poikkeaviksi. Lampaiden ja muiden pienten märehtijöiden arvoon suhteutettuna maksut ovat kalliita ja teurastamo käytännössä siirtää maksunsa tuottajalle. MTK muistuttaa, että karitsanlihan tuotanto on jo useana peräkkäisenä vuonna laskenut noin 10 % vuodessa. Ruokaturvan kannalta lammas on eläimenä huomioitu kriisitilanteessa voimakkaasti lisättäväksi, minkä toteuttaminen tulee vaikeaksi, jos kanta pienenee vielä nykyisestään. Lisäksi Suomi on sitoutunut lukuisiin alkuperäisrotujen säilytyssopimuksiin (Convention on Biological Diversity, Nagoyan protokolla, FAOn Interlakenin sopimus, Kansallinen geenivaraohjelma), ja nämä korotukset uhkaavat jo nyt uhanalaisten lammas- ja vuohirotujen säilymismahdollisuuksia. Sikarekisteri: MTK katsoo, että myös sika-alan maksujen nosto on hallitusohjelman linjauksen vastaista.

Helsingissä 20.11.2024

MAA- JA METSÄTALOUSTUOTTAJAIN KESKUSLIITTO MTK RY

Johan Åberg
Maatalousjohtaja

Johanna Andersson
Asiantuntija

Juho Kyntäjä
Asiantuntija