Takaisin Lausunto määräyksestä rakenteiden, rakennelmien ja laitteiden sijoittaminen tiealueelle

Lausunto

Lausunto määräyksestä rakenteiden, rakennelmien ja laitteiden sijoittaminen tiealueelle

16.05.2025

Traficom

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta lausua otsikon mukaisesta aiheesta.

MTK pitää lausuttavana olevan määräyksen tavoitteita ja pyrkimystä parantaa liikenneturvallisuutta sekä vähentää liikenteelle, tienpidolle, tiealueella työskentelevälle ja ympäristölle aiheutuvaa vaaraa ja vahinkoa kannatettavina, mutta MTK kiinnittää erityistä huomiota määräyksen vaikutuksiin yksityisiin maanomistajiin ja heidän omaisuuteensa, mitä ei ole määräyksessä arvioitu.

MTK pitää ongelmallisena määräystä työnaikaisista järjestelyistä, joka määrää ettei rakenteiden, rakennelmien ja laitteiden asennustyötä saa suorittaa ajoradalta tai tien pientareelta. Näin ollen rakennustöiden toteutus ohjataan toteutettavaksi tiealueen naapurikiinteistöjen alueella, mikä on pääosin yksityisessä omistuksessa sekä maa- ja metsätalouden käytössä. Määräys johtaisi siihen, että yksityiselle maalle jouduttaisiin raivaamaan ja perustamaan väliaikaisia kulku-uria esimerkiksi sähköverkkorakentamisen ajaksi, minkä lisäksi tulisi ottaa huomioon varsinainen rakennettava työala. MTK:n mielestä määräysluonnon aiheuttaa tarpeetonta haittaa maanomistajille siirtämällä osan työskentelystä yksityisille maille ja aiheuttamalla tarpeettomia raivaustarpeita. Määräys voi johtaa myös siihen, että suunniteltuja esim. sähkölinjareittivaihtoehtoja joudutaan uudelleen arvioimaan ja reitittämään, kun mahdollisuus tiealueen ja pientareen hyödyntämisessä kielletään. Tämä ei edistä tai sujuvoita säävarman sähköverkon tai nopeiden valokuituyhteyksien rakentamista maaseutualueilla.

Määräys, sen tiukennukset ja kustannusvaikutukset ovat ristiriidassa yhteiskunnan muiden tavoitteiden kanssa, sillä yhteiskunnallinen infra tulee sijoittaa mahdollisuuksien mukaan olemassa olevien tieurien ja avoimien alueiden yhteyteen, sillä sijoittamisessa tulee suosia jo rakennettuja alueita, jotta sijoittaminen on kustannustehokasta ja sijoittamisesta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa maanomistajille ja ympäristölle. MTK arvioi määräyksen lisäävän yhteiskuntainfran (mm. sähkö-, vesi, ja valokuituverkot) rakentamiskustannuksia ja siten hidastavan yhteiskuntainfran rakentamista ja kehittämistä maaseutualueilla. MTK haluaa muistuttaa, että sähkölinjarakentamiseen kohdentuu jo nyt haasteita sosiaaliseen hyväksyttävyyteen ja oikeudenmukaisuuden tunteeseen. Määräysluonnoksen kaltaiset muutokset ovat omiaan heikentämään luottamusta ja hankkeiden hyväksymistä sekä siten vaikeuttaa ja hidastaa rakennusprosessia, mikäli toimijat eivät esimerkiksi ymmärrä, että kenenkään maille ei mennä työkoneilla tai rakenneta ilman lupaa ja asianmukaisia korvauksia.

Kulku-urien raivaaminen ja työskentely yksityisellä maalla ei ole korvauksetonta, vaan siitä koituu menetyksiä maanomistajalle ja siten rakennustyön omistajalle (esim. verkkoyhtiö) korvausvelvollisuus. Lainsäädännön lähtökohtana on sopia esim. sähköjohtojen sijoittamisesta yhdessä korvauksien kanssa ja viimesijaisesti sijoittaminen toteutetaan pakkokeinoin ja korvaukset määrätään lunastuslain mukaisessa järjestyksessä. Määräyksellä on taloudellisia vaikutuksia, mitkä ilmenevät yksityisille maanomistajille taloudellisina menetyksinä ja esim. verkkoyhtiöille korvausvelvollisuutena niiden korvaamiseen. Määräys heikentäisi rakennustöiden kustannustehokkuutta.

Määräyksellä on myös ympäristövaikutuksia, kun raskaat työkoneet ohjataan konkreettisesti toimimaan tiealueen ja pientareen ulkopuolella maa- ja metsätalousmaalla, millä on vaikutuksia mm. maan tiivistymiseen. Maan tiivistyminen vaikuttaa mm. sadontuottokykyyn sekä vesitalouteen. Ympäristövaikutukset ovat myös tapauskohtaisia, sillä tiealueen vierimetsän kehitysluokat ja luontoarvoineen vaihtelevat. MTK koemme välttämättömäksi ja siten edellytämme, että määräyksen valmistelua tulee jatkaa ja sen tueksi perustaa osallistava työryhmä, jotta erilaiset yhteiskunnalliset tarpeet ja vaikutukset pystytään huomioimaan ja yhteensovittamaan. MTK pitää tärkeänä arvioida myös muita mahdollisia keinoja tienkäytön turvallisuuden takaamiseksi ja toteuttamaan tavoitteen muutoin kuin määräyksessä on nyt esitetty. MTK on käytettävissä tässä kokonaisuudessa asiantuntijana.

Helsingissä 16.05.2025

Juho Ikonen
Maankäytön asiantuntija

Leena Kristeri
Elinvoimajohtaja


aiheet: lausunto, traficom