Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta sekä opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseksi ammattikorkeakoulujen perusrahoituskriteerien laskentakriteereiksi.
Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta sekä opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseksi ammattikorkeakoulujen perusrahoituskriteerien laskentakriteereiksi.
Lausunto
Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta sekä opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseksi ammattikorkeakoulujen perusrahoituskriteerien laskentakriteereiksi.
26.11.2018
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausuntopyyntö luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta sekä opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseksi ammattikorkeakoulujen perusrahoituskriteerien laskentakriteereiksi.
Johdanto
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää lausuntoanne luonnoksesta valtioneuvoston asetuksesta ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta sekä opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseksi ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen laskentakriteeriksi. Asetusehdotukset perustuvat korkeakoulutuksen ja tutkimuksen vision 2030 mahdollistava ohjaus, rahoitus ja resurssit –ryhmän työhön. Lausunnot pyydetään toimittamaan 17.12.2018 mennessä hyödyntäen tätä lomaketta.
Vastausohjeet vastaanottajille
Lausunto pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi sivuilta Ohjeet> Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta lausuntopalvelu.om@om.fi. Huomaattehan, että kaikki lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi-sivulla.
Jos lausuntopalvelu.fi:tä ei ole mahdollista käyttää, lausunnon voi toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon sähköpostitse (kirjaamo@minedu.fi) tai postitse PL 29, 00023 Valtioneuvosto.
Aikataulu
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyytää toimittamaan lausunnot asetusluonnoksista viimeistään 17.12.2018.
Valmistelijat
Lisätietoja antavat:
Opetusneuvos Tomi Halonen, 02953 30095, tomi.halonen@minedu.fi
Opetusneuvos Maarit Palonen, 02953 30243, maarit.palonen@minedu.fi
Opetusneuvos Ulla Mäkeläinen, 02953 30223, ulla.makelainen@minedu.fi
Hallitusneuvos Matti Sillanmäki, 02953 30193, matti.sillanmaki@minedu.fi
Linkit
https://minedu.fi/documents/1410845/4177242/181024_OKM_rahoitusraportti_web.pdf/44cd4514-8627-1ba7-029f-4ab712f40763/181024_OKM_rahoitusraportti_web.pdf.pdf - Taustamuistio: korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2030, valmisteluryhmän esitys korkeakoulujen rahoitusmalleista
Liitteet :
VNA ammattikorkeakouluista rahoitus.pdf - Asetusluonnos ammattikorkeakouluja koskevan valtioneuvoston asetuksen muuttamiseesta
OKMA ammattikorkeakoulujen laskentakriteerit.pdf - Asetusluonnos opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseksi ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen laskentakriteereistä
Statsrådets förordning om yrkeshögskolor.pdf - Statsrådets förordning om ändring av statsrådets förordning om yrkeshögskolor, utkast
UKMf beräkningskriterierna för yrkeshögskolorna.pdf - Undervisnings-och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för yrkeshögskolornas basfinansiering, utkast
Muistio VNA ammattikorkeakoulujen rahoitusmalli.pdf - Perustelumuistio asetusluonnoksesta valtioneuvoston asetuksen muuttamiseksi
Muistio OKMA ammattikorkeakoulujen laskentakriteerit.pdf - Perustelumuistio opetus- ja kulttuuriministeriön asetusluonnoksesta
AMK_rahoitusmalliesitys_2021_alkaen.pdf - Rahoitusmallikaavio, ehdotus rahoitusmalliksi 2021 alkaen
Jakelu :
Aalto-yliopisto
Akava ry
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry
Avaintyönantajat AVAINTA ry
Centria ammattikorkeakoulu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Elinkeinoelämän Keskusliitto ry
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Helsingin yliopisto
Humanistinen ammattikorkeakoulu
Hämeen ammattikorkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
Jyväskylän yliopisto
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
Kajaanin ammattikorkeakoulu
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
Karelia-ammattikorkeakoulu
KT Kuntatyönantajat
Kuntaliitto
Lahden ammattikorkeakoulu
Lapin ammattikorkeakoulu
Lapin yliopisto
Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Laurea-ammattikorkeakoulu
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Opetushallitus
Oulun ammattikorkeakoulu
Oulun yliopisto
Professoriliitto ry
Saimaan ammattikorkeakoulu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Savonia-ammattikorkeakoulu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
Sivistystyönantajat ry
Sosiaali- ja terveysministeriö
Suomen Akatemia
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry.
Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry
Suomen yliopistot UNIFI ry
Suomen Ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Suomen Yrittäjät ry
Svenska handelshögskolan
Taideyliopisto
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tampereen teknillinen yliopisto
Tampereen yliopisto
Tekniikan akateemiset TEK
Tieteellisten seurain valtuuskunta (TSV)
Tieteentekijöiden Liitto ry
Tilastokeskus
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK Ry
Turun ammattikorkeakoulu
Turun yliopisto
Työ- ja elinkeinoministeriö
Vaasan ammattikorkeakoulu
Vaasan yliopisto
Valtioneuvoston kanslia
Valtiovarainministeriö
Yliopistojen ja Tutkimusalan Henkilöstöliitto Yhl Ry
Yrkeshögskolan Arcada
Yrkeshögskolan Novia
Åbo Akademi
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta
1. Asetusluonnokseen 12 §:ssä esitetään, että ammattikorkeakoululain 43 §:n 3 momentissa tarkoitetusta perusrahoituksesta 92 prosenttia määräytyisi toiminnan laajuuden, laadun ja vaikuttavuuden perusteella ja 8 prosenttia muiden koulutuspolitiikan sekä tutkimus- ja kehittämispolitiikan tavoitteiden perusteella (strategiaperusteinen rahoitus). Koulutuksen perusteella määräytyväksi rahoitusosuudeksi esitetään 76 % ja tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan perusteella määräytyväksi rahoitusosuudeksi 16 %. Pidättekö esitettyä rahoitusperusteiden keskinäistä painoarvoa tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen
1: Perusrahoituksen osuutta on vähennetty nykyiseen verrattuna (79%) ja T&K-toiminnan osuutta on lisätty hiukan nykyiseen verrattuna (15%). Jatkossa tulee kiinnittää huomiota pienten, mutta kalliiden alojen, kuten luonnonvara-ala, pärjäämiseen T&K-toiminnassa. Soveltava tutkimustoiminta on kallista ja rahoituksen saaminen pk-yrityksiltä ei ole realistista. Silti T&K-toiminta on välttämätöntä alan kehityksen ja osaamisen kannalta. Koulutuksessa on kiinnitettävä huomiota riittävästi opiskelijoiden käytännön töiden osaamiseen ja tätä yhteyttä on vahvistettava.
2. Koulutuksen rahoitusosuuteen (13 §) esitetään lisättäväksi uraseurantaan perustuva rahoitusosuus.
Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 2:
3. Strategiaperustein rahoituksen (14 §) määräytymisperusteita esitetään tarkennettavaksi siten, että se jakaantuisi ammattikorkeakoulun strategiaa ja uudistumista tukevaan osuuteen sekä valtioneuvoston korkeakoulu- ja tiedepoliittisia tavoitteita tukevaan osuuteen.
Pääosa rahoituksesta kohdistuisi ammattikorkeakoulun omaa strategiaa ja uudistumista tukeviin toimenpiteisiin. Ammattikorkeakoulun strategiaa ja uudistumista tukevassa osiossa huomioitaisiin myös toimintaa läpileikkaava kansainvälisyys korkeakoulukohtaisista lähtökohdista (mittarit ja seuranta).
Toimenpiteistä ja niiden seurannasta sekä niitä tukevasta strategiaperusteisesta rahoitusosuudesta sovittaisiin opetus- ja kulttuuriministeriön ja korkeakoulun välillä. Valtioneuvoston korkeakoulu- ja tiedepoliittisia tavoitteita tukeva osuus perustuisi mainittuja tavoitteita edistäviin OKM:n ohjelmiin. Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 3:
4. Muuta lausuttavaa valtioneuvoston asetusluonnokseen (esim. alakohtaisen rahoitusosuuden poistaminen ja huomioiminen jatkossa opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen mukaisilla tutkintokohtaisilla kertoimilla)?
MTK pitää erittäin tärkeänä, että luonnonvara-alan tutkinnot on sijoitettu vähintään tutkintokohtaiseen rahoitusryhmään B. Kun koulutus järjestetään laadukkaasti, se vaatii kalliit oppimisympäristöt. On ollut valitettavaa, että esim agrologikoulutus on viety kaupunkikampuksille. Vain kahdella agrologikoulutusta tarjoavalla AMK:lla on enää opetusmaatilaympäristö lähellä opetusta. Agrologit valmistuvat pääosin joko maaseutuyrittäjiksi tai yrittäjien neuvojiksi. Työelämämältä tulleen palautteen perusteella agrologiopiskelijoiden käytännön töiden valmiudet ovat heikentyneet sekä yrittäjyysopintojen taso ei vastaa työelämältä vaadittua osaamista.
Opetus- ja kulttuuriministerin asetus ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen laskentakriteereistä
5. Asetuksen 1 §:ssä ja liitteessä esitetään koulutuksen rahoitustekijöiksi ja niiden painoarvoiksi seuraavia:
1. Suoritetut ammattikorkeakoulututkinnot 56 %2. Avoimessa ammattikorkeakouluopetuksessa, erillisinä opintoina, maahanmuuttajien valmentavassa koulutuksessa ja erikoistumiskoulutuksessa suoritettujen opintopisteiden yhteenlaskettu määrä 8 %3. Ammatillisen opettajankoulutuksen opintokokonaisuuden suorittaneiden lukumäärä 2 %4. Korkeakoulujen välisten yhteistyösopimusten perusteella suoritettujen opintopisteiden määrä 1 %5. Valtakunnallisen opiskelijapalautekyselyn vastausten tuottamien pisteiden yhteenlaskettu määrä 3 %6. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden työllisten määrä 3 %7. Valtakunnallisen uraseurantakyselyn vastausten tuottamien pisteiden yhteenlaskettu määrä 3 %
Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 5:
6. Asetuksen 1 §:n 1-4 momentissa ehdotetaan, että:
a) tutkintojen laskennassa huomioitaisiin alakohtaiset erot mm. infrastruktuuri- ja henkilöstöintensiivisyydessä kolmessa kategoriassa tutkintojen mukaan jaoteltuna (asetuksen liite), b) toinen saman tasoinen tutkinto huomioitaisiin pienemmällä kertoimella ja c) tutkinnon tavoiteajassa suorittaminen huomioitaisiin kolmessa kategoriassa.
Koulutusalaryhmittäin sovittu ammattikorkeakoulujen tutkintotavoite toimisi rahoitusrajana, jonka ylittävistä tutkinnoista ei myönnetä rahoitusta.
Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 6:
7. Asetuksen 1 §:n 1 momentin 2 ja 4 kohdassa esitetään, että ns. jatkuvan oppimisen kokonaisuus muodostuisi
a) ammattikorkeakoulun avoimessa ammattikorkeakouluopetuksessa, erillisinä opintoina ja erikoistumiskoulutuksessa sekä maahanmuuttajien valmentavassa koulutuksessa kalenterivuonna suoritettujen opintopisteiden yhteenlasketusta määrästä ja
b) korkeakoulujen välisten yhteistyösopimusten perusteella ammattikorkeakoulussa kalenterivuonna suoritettujen opintopisteiden yhteenlasketusta määrästä.
Tekijät vastaisivat voimassa olevan rahoitusmallin tekijöitä, joista yhteistyöopinnot ehdotetaan erotettavaksi omaksi laskentakriteerikseen.
Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 7:
MTK kannattaa korkeakoulujen välistä yhteistyötä, mutta se ei saa olla itsetarkoitus. Korkeakoulujen välinen yhteistyö tarkoittaa, että kullakin korkeakoululla on oma vahva profiilii ja se tarjoaa omalla vahvuusalueellaan maan parasta koulutusta. Korkeakoulujen profiilit tulisi olla avoimesti tiedossa.
8. Asetuksen 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa esitetään ammatillisen opettajankoulutuksen sekä 5 kohdassa esitetään opiskelijapalautteeseen liittyvän rahoitustekijöiden pysymistä mallissa nykyisellään.
Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 8:
9. Asetuksen 1 §:n 1 momentin 6 ja 7 kohdassa ehdotetaan työllistymisen ja työllistymisen laadun rahoitustekijöiden muodostumista
a) voimassa olevaa rahoitusmallia vastaavasti työllistymisestä vuosi valmistumisen jälkeen (yrittäjät painotettuna kahdella) sekä b) lisäyksenä ehdotettavasta uraseurantakyselyn vastausten pisteiden yhteenlasketusta määrästä. Uraseurantakyselyyn liittyvät kysymykset ja niiden pisteytystaulukko ovat liitteessä.
Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 9:
MTK pitää työllistymiskyselyä tärkeänä ja kannattaa erityisesti, että koulutuksesta palkitaan silloin, kun se on tuottanut yrittäjiä. MTK pitää tärkeänä, että uraseurantakyselyt julkistetaan ja raportit ovat helposti saatavilla.
MTK kannustaa hyödyntämään metsäalalla jo käytössä olevaa uraseurantamittaristoa.
10. Asetuksen 2 §:ssä ja liitteessä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan rahoitusosuuden laskentakriteerien tekijöiksi ja painoarvoiksi esitetään:
1. Tutkimus- ja kehittämistoiminnan ulkopuolinen rahoitus 9 %2. Suoritettujen ylempien ammattikorkeakoulututkintojen lukumäärä 5 %3. Julkaisujen, julkisen taiteellisen ja taideteollisen tuotannon, audiovisuaalisten aineistojen sekä tieto- ja viestintäteknisten ohjelmien lukumäärä 2 % Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 10:
Soveltavalla alalla kuten esimerkiksi maatalousalalla T&K-rahoituksen saaminen PK-yrityksiltä on epärealistista.
1 1. Asetuksen 2 §:n 1 momentin 1 kohdassa esitetään rahoitusperusteeksi tutkimus- ja kehittämistoiminnan ulkopuolista rahoitusta ja 2 kohdassa esitetään rahoitusperusteeksi ylempien ammattikorkeakoulututkintojen määrää. Laskenta vastaisi voimassa olevan mallin laskentaa.
Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 11:
Ylempien AMK tutkintojen tulee vastata työelämän tarpeeseen. Tutkintojen määrä ei sovellu kaikissa tilanteissa mittaamaan korkeakoulun onnistumista. Työeämän kannalta voi olla paljon järkevämpää saada täsmäkoulutettuja erilaisia osaajia.
12. Asetuksen 2 §:n 1 momentin 3 kohdassa esitetään voimassa olevan rahoitusmallin mukaisesti, että julkaisuperusteinen rahoitus muodostuu julkaisujen lukumäärästä tiedonkeruu- ja tasoluokittain kertoimella painotettuna momentin tarkennuksissa esitetyllä tavalla. Lisäksi esitetään julkaisutiedonkeruun luokkien A-E mukaisia avoimesti saatavilla olevia vertaisarvioituja julkaisuja painotettavan kertoimella 1,2.
Pidättekö ehdotusta tarkoituksenmukaisena?
X Kyllä
Ei
Ei kantaa
Näkemyksiä, muutosehdotuksia tai muuta kommentoitavaa ehdotukseen 12:
MTK kannattaa tutkitun tiedon avoimuutta.
13. Muuta lausuttavaa opetus- ja kulttuuriministeriön asetukseen? Muut mahdolliset kommentit?
Antti Sahi
toiminnanjohtaja
Susanna Aro
koulutusjohtaja
aiheet: politiikka, talous