Takaisin Lausunto yksityistielain arvioinnista ja muutostarpeista

Lausunto

Lausunto yksityistielain arvioinnista ja muutostarpeista

11.09.2024

Liikenne- ja viestintäministeriö

1. Yleiset huomiot yksityistielain (560/2018) toimivuudesta ja soveltamisesta käytännössä?

Yksityistielaki toimii pääsääntöisesti hyvin.

2. Yksityistielain uudistuksen tavoitteena oli lainsäädännön selkeyttäminen ja modernisoiminen sekä edellytysten luominen yksityistieverkon kehittämiselle ja ylläpidolle. Miten nämä tavoitteet on saavutettu?

Lainsäädäntö selkeytyi ja tarjoaa tiekunnille hyvät edellytykset tiekuntatoiminnan kehittämiseen ja ylläpitoon.

3. Huomioiko nykyinen yksityistielaki riittävästi toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset erityisesti energia- ja turvallisuusnäkökulmasta?

Ei huomioita.

4. Miten yksityistielain muutoksenhakua, kuten moitekannetta, koskevat säännökset toimivat käytännössä?

Käytännön kokemus on näyttänyt, että oikaisuvaatimus ei näytä toimivan niin kuin oli ajateltu. MTK:n tietoon on tullut useita tapauksia, missä tiekunta on tehnyt yksityistielain vastaisen päätöksen ja oikaisuvaatimus ei ole tuottanut tulosta. Myös tietoisuuteen on tullut tapauksia, joissa yksittäinen tieosakas tehtailee oikaisuvaatimuksia, vaikka tiekunta on osoittanut toimivansa lain ja päätösten mukaisesti. Muutoksenhaku käräjäoikeuksien osalta koetaan merkittävänä kuluriskinä ja johtaa siihen, että aiheellisissakaan tapauksissa ei lähdetä hakemaan oikeutta.

5. Miten yksityistien käyttömaksua koskevat säännökset ovat toimineet käytännössä?

Lainsäädäntö on tarkoituksenmukainen, mutta käyttömaksujen periminen tiekunnissa koetaan vaikeaksi.

6. Ovatko tiekunnan kokousmenettelyt riittävän selkeästi säännelty yksityistielaissa?

Tiekunnan kokousmenettelyt ovat riittävän selkeästi kuvattu laissa. Yhteisomistuksessa olevien osakastilojen osakkaiden kokouskutsujen lähettämisestä sekä kokoukseen osallistumisesta valtakitojen osalta tulisi täsmentää - erityisesti kuolinpesät haasteellisia.

7. Onko tieyksiköiden määrääminen, vahvistaminen ja muuttaminen säännelty riittävästi yksityistielaissa?

Tieyksiköiden määrittely on selkeää, mutta päätöksenteon kannalta olisi hyvä selkeyttää, voidaanko samassa kokouksessa vahvistaa tiekunnalle uusi yksikkölaskelma sekä uusien yksiköiden mukainen maksuunpanoluettelo ja ottaa ne heti käyttöön.

8. Onko tien tekeminen, tienpito ja tien käyttäminen säännelty riittävästi yksityistielaissa?

Tien tekemisen, tienpidon ja tienkäyttämisen säädökset ovat varsin selkeitä, eikä niissä ole havaittu suurempia epäkohtia.

9. Tulisiko yksityistielaissa mahdollistaa kunnan määräämisen yksityistien tieosakkaaksi ja missä tilanteissa tämä olisi tarkoituksenmukaista?

Erityisesti ohituskaistateiden ja rautateiden ylikäytävien poiston yksityistiejärjestelyissä on tullut vastaan, että kunta tulisi määrätä tieosakkaaksi. Lisäksi silloin, kun kulku tapahtuu asemakaava-alueelle vain yksityistien kautta tai kunta ohjaa yleistä liikennettä yksityistielle.

10. Tulisiko ammattimaisesta tieisännöinnistä säätää yksityistielaissa ja mitkä asiat edellyttäisivät tällaista sääntelyä?

Tieisännöinti tulisi tuoda selkeyden vuoksi yksityistielakiin, jolloin vastuut ja oikeudet tulisivat selkeämmin esille.

11. Huomioiko nykyinen yksityistielaki riittävän joustavasti välttämättömän infrastruktuurin kuten välttämättömien sähkö- ja viestintäjohtojen sijoittamisen yksityisteiden yhteyteen?

Yksityistielaki on selventänyt päätöksentekoa, mutta kaapelit vaikeuttavat pitkällä ajalla tienpitoa ja aiheuttavat lisäkustannuksia tiekunnalle.

12. Muut huomiot yksityistielain muutos- ja kehittämistarpeista?

-

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Seppo Miettunen