Takaisin Ruuan alkuperä näkyviin – NYT

Blogi – Maatalous ja suomalainen ruoka

Ruuan alkuperä näkyviin – NYT

08.01.2016

Ruokakeskustelu Suomessa on monipolvista ja kiihkeääkin. Päivittäin luemme tuutin täydeltä ruokauutisia, väliin faktaa ja toisinaan fiktiota. On huippukertomuksia ravintoloista ja huippukokeista, ravitsemusvillityksistä, ruoan alkuperästä tai ruokavalintojen ympäristövaikutuksista. Somessa viuhuu ruokaohjeita, blogit ovat pullollaan keittiökokemuksia, ja ruokapiirejä on koko ajan uusia. Vallitsevat ruokatrendit – alkuperäisyys, jäljitettävyys ja lähiruoka – ovat vallalla tänäkin vuonna.

Ruokainnostuksen mukana liikkuva ilmiö, että kuluttajalla ja eri tehtävissä toimivilla ruoka-ammattilaisilla on tieto ja ymmärrys siitä, mistä ruoka tulee ja miten sitä tuotetaan, on usein hataralla pohjalla. Iso osa meistä on vieraantunut ruoan alkuperästä, ja luonnontuntemuksessa olisi parantamisen varaa. Kotitalousopettajien kertoman mukaan peruskoululaiset eivät välttämättä enää tunnista tuoreita kasviksia saati osaa käsitellä ja valmistaa niitä ruoiksi. 

Iso osa kuluttajista, niin ruokakaupassa kuin ravintolassa, haluaa tietää nykyistä tarkemmin, mitä syö. Kuluttajina kaupassa tai asiakkaana ravintolassa haluamme tietää, miltä tilalta pihvit, mistä myllystä jauhot tai kenen puutarhasta vihannekset tulevat. Elintarviketietoasetus (EU1169/2011) laajensi tiedon ilmoittamisvelvollisuutta mm. allergeenien suhteen, mutta ruuan alkuperää ei edelleenkään ole pakko ilmoittaa. Eikä sitä ravintoloissa ja ruokapalveluissa buffetpöytien tai ruoka-annosten yhteydessä lainkaan juurikaan kerrota vapaaehtoisesti. Ihmettelen vuodesta toiseen, miten ihmeessä se on niin vaikeaa. Olisiko se kuitenkin mahdollista, niin ravintoloissa kuin ruokapalveluissa, ilman pakkoa? 

Tutkimusten mukaan kolme viidestä kuluttajasta pitää suomalaisuutta erittäin tai melko tärkeänä ruokaostostensa valintaperusteena. Kuluttajina toivomme, että ruoan alkuperämaa näkyisi ravintoloissa sekä koulu- ja työpaikkaruokailussa! Olen varma, että tuomalla ruuan alkuperän nykyistä selkeämmin ja pontevammin esiin saamme lisättyä kiinnostusta ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samalla nousee ruuan ja sen tekijöiden arvostus! Ruuan alkuperätieto on tieto, joka kuuluu kaikille kuluttajille. Parhaat yritykset ovat tehneet tästä jo kilpailuedun ja erottautumiskeinon itselleen!

Parasta olisi se, että alkuperä ilmoitettaisiin vapaaehtoisesti. On selvää, että lainsäädäntöä tiukentamalla me pystymme vaikuttamaan tähän, mutta asiaa voi varmasti edistää myös vapaaehtoisesti. Tänä vuonna me MTK:ssa tulemme kampanjoimaan alkuperän ilmoittamisen puolesta. Kohteena meillä ovat sekä julkiset ruokapalvelut että ravintolat. Jos Sinä ruoka-alan toimijana haluat olla etujoukoissa – tule mukaan heti – ja kerro tarjoamasi ruuan alkuperä näyttävästi asiakkaalle – aina ja joka paikassa.

MISSÄ ON PIHVI

Anni-Mari Syväniemi, ruokakulttuuriasiamies, MTK


Olen toiminut MTK:n ruokakulttuuriasiamiehen pestissä keväästä 2010 alkaen. Perustehtäväni on edistää sekä suomalaisen ruoan menekkiä että suomalaista ruokakulttuuria. Näiden sisälle kuuluvia asiakokonaisuuksia taas ovat mm. ruuan alkuperä- ja laatumerkinnät, elintarvikkeiden jatkojalostus, julkiset ruokapalvelut, lähiruoka ja lyhyet toimitusketjut sekä ruokakasvatus. Näiden asioiden eteen teen työtä ilolla ja suurella sydämellä laajassa yhteistyöverkostossa ja monenlaisten eri toimijoiden kanssa.