Asiantuntijakuuleminen: Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta ja eräiksi muiksi laeiksi
Asiantuntijakuuleminen: Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta ja eräiksi muiksi laeiksi
Lausunto
Asiantuntijakuuleminen: Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin suojaamisesta ja häiriönsietokyvyn parantamisesta ja eräiksi muiksi laeiksi
13.02.2025
Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta

CER-direktiivin ja huoltovarmuustoiminnan yhteensovittaminen
• Suomalaisen huoltovarmuusorganisaation nykyinen sektori- ja poolijako kattaa pääpiirteissään direktiivin toimialat.
• Laki huoltovarmuuden turvaamisesta: yritysten vapaaehtoinen varautuminen. CER-direktiivi: velvoittavaa lainsäädäntöä.
• Jäsenvaltioille velvoite tunnistaa CER-kriittiset toimijat. Suomessa sen ministeriön toimesta, jonka toimialaan käsiteltävä toimija kuuluu.
• Suomessa kokonaisturvallisuuden yhteistoimintamalli ja huoltovarmuustoiminta ovat kehittyneet pitkän ajan kuluessa ja ovat vakiintuneita. Direktiivin tehokas toimeenpano voi kehittää häiriönsietokykyä EU:n muissa jäsenmaissa varsin nopeasti.
• MTK pitää tärkeänä, että esitetyn lain toimeenpano kytkeytyy yritysten osalta nykyiseen huoltovarmuusjärjestelmään. Päällekkäisten hallintojärjestelmien riskin välttäminen.
• Tarkoituksenmukaista, ettei heikennetä huoltovarmuustoiminnan toimintamallia niiden toimijoiden osalta, joita ei määritettäisi direktiivin mukaisiksi kriittisiksi toimijoiksi.
Lain soveltaminen elintarvikesektorilla ja alkutuotannossa
• CER-direktiiviä sovelletaan ainoastaan yleisen elintarvikeasetuksen (EY) N:o 178/2002 3 artiklan 2 alakohdassa määriteltyihin elintarvikeyrityksiin, jotka toimivat yksinomaan logistiikan ja tukkukaupan sekä laajamittaisen teollisen tuotannon ja jalostuksen alalla. Näin ollen alkutuotanto ei määritelmän mukaan kuulu direktiivin soveltamisalaan.
• Alkutuotannossa toimii yli 40 000 yritystä. Velvoitteiden säätäminen direktiivin mukaisella tarkkuudella olisi haastavaa etenkin kriittisten toimijoiden määrittelyn osalta.
• Direktiivin velvoitteet aiheuttaisivat sekä valvoville viranomaisille (mm. Ruokavirasto) että alkutuotannon yrityksille merkittävän hallinnollisen taakan ja kustannukset.
• Alkutuotannon yritysten varautuminen ja jatkuvuuden hallinta on liiketoimintalähtöistä. Huoltovarmuusorganisaation alkutuotantopooli edistää alkutuotannon yritysten vapaaehtoista varautumista muun muassa koulutuksen keinoin.
• MTK pitää perusteltuna, että alkutuotannon yritykset ovat rajattu lain soveltamisalan ulkopuolelle, kansallista lisäsääntelyä välttäen. Tarkoituksenmukaista, että alkutuotannon yritysten jatkuvuuden hallintaa tuetaan keinoilla, jotka eivät lisää yritysten taakkaa.
Markus Lassheikki, Johtaja, strategia ja huoltovarmuus