Takaisin Lausunto ehdotuksesta valtioneuvoston asetukseksi ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta

26.05.2016

Ympäristöministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry esittää pyydettynä lausuntona ehdotuksesta valtioneu-voston asetukseksi ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta seuraavaa.
Ehdotetun asetusmuutoksen taustalla on Suomen hallituksen EU:n komissiolta saama huomautus, joka koskee teollisuuspäästödirektiivin 12 artiklan 1 kohdan k alakohdan implementointia osaksi Suomen lain-säädäntöä.

MTK katsoo, että asetukseen voidaan tehdä ehdotettu muutos, jonka perusteella lupahakemukseen on lisättävä tiivistelmä, joka sisältää tiedot hakijan tarkastelemista ehdotetun teknologian, tekniikoiden ja toi-menpiteiden päävaihtoehdoista. MTK kuitenkin muistuttaa, että pääministeri Juha Sipilän hallituksen stra-tegisessa ohjelmassa on kirjattu tavoitteeksi mm. hallinnollisen taakan keventäminen ja lupaprosessien sujuvoittaminen. Ehdotettu lisäys johtaa helposti toiseen suuntaan. MTK vaatii, että ohjeistuksella varmis-tetaan, että vaihtoehtoisten menetelmien tarkastelu voidaan tehdä hyvin kevyesti ilman yksityiskohtaisia suunnitelmia ja laskelmia. Tarvittaessa myös sen toteaminen, että vaihtoehtoista tekniikka ei ole, tulee riittää ilman laajoja perusteluja.

Antti Sahi

Airi Kulmala