Takaisin Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eläinsuojelulain muuttamisesta

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eläinsuojelulain muuttamisesta

21.07.2016

Maa- ja metsätalousministeriö

Suomen Lammasyhdistys ja MTK Lammasjaosto kiittävät lausuntomahdollisuudesta hallituksen esitykseen eläinsuojelulain muuttamisesta. Perehdyttyämme esitykseen pidämme tavoitetta eläinten hyvinvoinnin varmistamisesta arvokkaana, mutta näemme ongelmia esityksen toimenpiteiden käytännön toteutuksessa.

Lakiluonnoksen luonne puitelakina jättää asetuksille keskeisen roolin käytännön tulkinnassa. Lakia tarkentavan asetuksen sisällöllä tulee olemaan keskeinen merkitys kokonaisuuden onnistumisessa ja tavoitteiden saavuttamisessa.

Suomen Lammasyhdistys ja MTK Lammasjaosto tiedustelevat, kuinka eläinsuojelulakia tarkentavan asetuksen valmistelu etenee? Voisiko eläinlajikohtaisia asiantuntijoita ja toimialojen edustajia ottaa mukaan asetuksen valmistelutyöhön? Tarjoamme oman osaamisemme hallituksen käyttöön asetuksen valmisteluvaiheessa.

5 a §    Henkilökunnan riittävyys

Pidämme ongelmallisena vaatimusta riittävästä henkilökunnasta. Kuinka riittävyys voidaan todeta yksiselitteisesti, tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti? Lisäksi on huomioitava, että eläinten hyvinvointi ei ole suoraan verrannollinen yksikkökokoon.

Tutkimusten perusteella työmäärä uuhta kohti vaihtelee lammastiloilla todella voimakkaasti. Lisäksi hoitotyö on varsin sesonkiluontoista, esim. joutilasajan ja karitsoinnin työmenekin ero voi olla kymmenkertainen. Mm. rotuvalinnoilla ja käytettävissä olevalla teknologialla voidaan vaikuttaa työmäärään.

Olisi väärin pakottaa tuotantotekniikkaan panostaneita tiloja lisähenkilökunnan palkkaukseen. Suurimmalla osalla lammastiloja hoitotyöstä vastaa maatalousyrittäjä itse, jolloin työajan käyttöä ei käytännössä voida dokumentoida. Suomen suurimmatkin lammastilat ovat kansainvälisesti vertaillen varsin pieniä.

5 a §    Pätevyysvaatimus

Pätevyysvaatimus tulisi aiheuttamaan ongelmia toimintaansa aloittavilla lammastiloilla, joita on kohtuullisen runsaasti. Vaatimus muodostaisi esteen yrittäjyydelle, mikäli aloittajalla ei olisi riittävästi aiempaa työkokemusta tai alan koulutusta. Työkokemusta lammastiloilta tai koulutusta on liki mahdotonta hankkia, koska alan työpaikkoja tai koulutusta ei juuri ole tarjolla.

Koskeeko vaatimus riittävästä koulutuksesta myös harrastajalampureita, jotka toimivat kaupallisesti? Usein juuri tämä ryhmä päättää ryhtyä myöhemmin ammattilampureiksi. Uusi laki saattaa estää uusien yrittäjien tulon alalle.

Lomitus

Suomen Lammasyhdistys ja MTK Lammasjaosto tiedustelevat, kuinka lomituspalveluiden jatkuminen lammastiloilla voidaan varmistaa eläinsuojelulain päivityksen jälkeen? Lomittajat vaihtuvat tiheästi ja usein lammastilan uudella lomittajalla ei ole aiempaa työkokemusta tai koulutusta lampaiden hoidosta.

Riittäviin resursseihin viitaten lomitustyöaika myös vaihtelee erittäin voimakkaasti lammastilojen kesken. Suurella lammastilalla voi olla paljon vähemmän lomitustyöaikaa kuin pienellä. Kuinka voidaan varmistaa lakisääteisen riittävän henkilökunnaan vaatimuksen täyttyminen tilanväen lomaillessa, jos lomitustuntimäärä on pieni eläinmäärään nähden?

Yhteenveto

Suomessa on todella monimuotoisia lammastiloja. Pidämme tärkeänä varmistaa, että lakimuutos ei muodosta jarrua alan kehittymiselle. Eläinsuojelulain onnistuminen pitäisi varmistaa eläinten olosuhteiden ja hyvinvoinnin näkökulmasta, ei muotoseikkoihin takertuen. Lakiluonnoksen 5 a § käytännön soveltamisen mahdottomuuden vuoksi esitämme lakiluonnoksen vaatimuksia henkilökunnan riittävyydestä ja pätevyydestä poistettavaksi.

Suomen Lammasyhdistys
Petri Leinonen