Takaisin Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi maaseudun yritysten väliaikaisesta tuesta

Lausunto

Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi maaseudun yritysten väliaikaisesta tuesta

20.04.2020

Maa- ja metsätalousministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK r.y. kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto maa- ja metsätalousministeriön laatimasta asetusluonnoksesta.

Koronavirusepidemian vuoksi taloudellisiin vaikeuksiin joutuneille yrityksille suunnatut muut tukimuodot eivät ole kohdistuneet maatilakytkentäiseen yritystoimintaan tasaveroisella tavalla. Myöskään normaalioloihin suunnitellut tukimuodot eivät ole soveltuneet poikkeusoloihin tavalla, joka olisi mahdollistanut maaseudun yritystoiminnan tasaveroisen kohtelun.

MTK pitää hyvänä sitä, että ministeriön valmistelema tuki antaa odotetun mahdollisuuden tukea myös maatilasidonnaista yritystoimintaa koronaviruksen aiheuttamista poikkeuksellisista vaikeuksista selviytymiseksi.

Asetuksen taustamuistiossa esiintuotu arvio siitä, että suurimmat välittömät vaikutukset kohdistuvat matkailu- ja muille palvelusektoreille on varmasti pääpiirteissään oikea. Maaseudun matkailuyrityksissä koronaviruksen leviämisen rajoittamiseksi annetut viranomaismääräykset ovat näkyneet välittömästi. Ihmisten liikkumisen ja kokoontumisen rajoittaminen viranomaispäätöksin on estänyt normaalin asiakasvirran matkailuyrityksiin. Viime vuosina maaseudun matkailuyritysten hyvin kehittyneet asiakasmäärät ovat virusepidemian vuoksi romahtaneet ja jo tehdyt majoitus- ja juhlatilavaraukset on lähes kokonaan peruttu tärkeimmän sesonkiajan kynnyksellä.

MTK on samaa mieltä ministeriön kanssa keskeisistä toimialoista, joille ko. tukea on erityisesti suunnattava. Tuen on kuitenkin oltava esitetyllä tavalla laajasti maatilasidonnaisen yritystoiminnan käytössä toimialasta riippumatta. Annettavaa tukea ei tule myöhemmillä soveltamisohjeillakaan rajata liian tiukasti vain joidenkin toimialojen tueksi. Juuri mikään maatilasidonnaisen yritystoiminnan toimiala ei ole säästynyt epidemian haitallisilta taloudellisilta seurauksilta. Merkittävä osa maatilasidonnaisista yrityksistä tarvitsee nopeasti valtion tukea selvitäkseen poikkeusajan yli.

Asetusluonnoksen mukaan tukea voisi hakea vain sähköisesti ja asetuksessa säädetään hakemuksen vähimmäissisältö. Ruokavirasto vastaa tuen hakemiseen tarvittavan järjestelmän kehittämisestä. Virasto laatinee sähköisesti täytettävän hakemuslomakkeen, mutta toivomme ELY-keskusten hyväksyvän myös tarvittavat tiedot sisältävät vapaamuotoiset hakemukset – etenkin jos sähköisen järjestelmän kehittämistyö vie ennakoitua kauemmin aikaa. Ottaen huomioon tuen luonteen MTK luonnollisesti toivoo tuen hakemisen käynnistyvän mahdollisimman pian. Avustuksen maksaminen kokonaan ennakkona on perusteltua tuen tarkoitus huomioiden.

Väliaikaisen tuen määräksi esitetään vähintään 5.000 euroa ja enintään 20.000 euroa enintään kuuden kuukauden ajanjaksolle. Avustusta voitaisiin maksaa 80 % tuen perusteena olevista yrityksen perustelluista tarpeista. Muistiossa välttämättömiksi menoiksi katsotaan esimerkiksi henkilöstökulut, vuokrakulut, kiinteistökulut tai selviytymissuunnitelman laatimisesta ulkopuoliselle asiantuntijalle maksettavat kustannukset. Hyväksyttävinä palkkakuluina pidettäisiin enintään 2000 euron kuukausipalkkaa. MTK pitää tärkeänä sitä, että avustusta voitaisiin maksaa myös yrittäjän oman työn arvon perusteella – vaikka varsinaista palkkaa yritys ei maksaisikaan. Kiinteistökuluina olisi voitava huomioida myös tavanomaiset suunnitelman mukaiset poistot sekä vakuutusmaksut ja mahdolliset kiinteistöverot.

Tuen määrän osalta esitystä ei ole tarkemmin perusteltu. MTK pitää tuelle esitettyä 20.000 euron ylärajaa varsin matalana. Kun tuettava maatilasidonnainen yritys työllistää edellytetyllä tavalla vähintään yhden henkilön, niin 6 kuukauden tukijakson aikana henkilöstömenot yksin kuluttavat yli puolet tuen enimmäismäärästä. Jos yritys työllistää kaksi henkilöä tai useamman, niin tuki ei riittäisi edes palkkakuluihin. Ymmärrämme toki sen, että tuella ei ole tarkoitus kattaa kaikkia yritystoiminnan kuluja, mutta ottaen huomioon sen, että epidemian vuoksi valtio tukee ei-maatilasidonnaista yritystoimintaa selvästi suuremmilla summilla, pyydämme ministeriötä vielä selvittämään mahdollisuudet korottaa yrityskohtaisen tuen enimmäismäärää.

Esitysluonnoksen mukaan tuki myönnettäisiin vähämerkityksisenä tukena (yleinen de minimis –tuki) tai komission Covid-19 -epidemiaa koskeviin tilapäisiin puitteisiin perustuen. Näin on varmasti perusteltua menetellä. Tuen ulkopuolelle ei tietenkään pidä rajoittaa niitä mikroyrityksiä, jotka ovat viime vuosien aikana investoineet ja laajentaneet toimintaansa myönnettyjen de minimis -tukien avulla. MTK:n mielestä investoinnit yritystoimintaan ja muukin toiminnan kehittäminen viime vuosien aikana pitäisi paremminkin nähdä tuen myöntämistä puoltavana seikkana. Esitysluonnoksen mukaan taloudellisten vaikeuksien aiheutuminen Covid-19 –epidemian seurauksena on tuen myöntämisen edellytyksenä. Ymmärrämme tämän luonnollisesti niin, että myös vain välillisesti epidemiasta johtuvat taloudelliset vaikeudet ovat hyväksyttäviä tuen myöntämisen perusteita. Edelleen esitysluonnoksen mukaan tuen myöntämisen edellytyksenä on, että tuen kohteena olevalla yritystoiminnalla on avustuksensaajalle olennainen taloudellinen merkitys. Ollakseen riittävän olennaista yritystoiminnan liikevaihdon on yllettävä vähintäänkin arvonlisäverovelvollisuuden alarajalle ja tuettavan toiminnan on annettava toimeentulo vähintään yhdelle henkilölle. Muun yritystoiminnan merkitystä arvioidaan myös suhteessa koko yritystoimintaan eli myös maa- ja metsätalous huomioidaan. MTK pitää tärkeänä sitä, että olennaisuuden arvioinnissa säilytetään tarvittava joustavuus. Esimerkiksi selvästi satunnaisten muiden tulojen ei tulisi estää tuen saamista. Tuettavan yritystoiminnan merkittävyyttä on voitava arvioida tuen hakijan esittämiin perusteisiin nojautuen. MTK pitää tärkeänä myös sen huomioimista, että ko. väliaikaista tukea voitaisiin myöntää myös vasta lyhyen aikaa harjoitetulle muulle maaseutuyrittäjyydelle - jos sen voidaan arvioida täyttävän tuettavan toiminnan ehdot kuluvan vuoden aikana.

Edellä mainittu huomioiden pidämme asetusluonnoksen mukaista tukea maaseudun yritystoiminnalle perusteltuna ja kannatettavana

Jyrki Wallin
toiminnanjohtaja

Vesa Malila
lakimies


Vesa Malila

juristi, järjestötoiminta

järjestön sääntöasiat, järjestölliseen toimintaan ja yhdistysten jäsenyyksiin liittyvä juridinen tuki

+358 20 413 2424

+358 40 500 0878