Takaisin Lausunto luonnoksista asetuksiksi alkutuotannon ja laitosten elintarvikehygieniasta sekä lihantarkastuksesta annettujen MMM:n asetusten muuttamiseksi

20.04.2016

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto muutosehdotuksista koskien em. MMM:n asetuksia. Ehdotuksilla mukautettaisiin EU-lainsäädäntöä niin, että ympäri vuoden ulkona pidettävien nautojen ante mortem-tarkastus voitaisiin tehdä pitopaikassa, teurastus aloittaa pitopaikassa ja ruho kuljettaa teurastamolle teurastuksen loppuun viemistä varten. Ehdotuksessa esitetään myös että poron kieliä voitaisiin käyttää elintarvikkeeksi ilman pään lihantarkastusta ja nostettaisiin siipikarjan ja tarhattujen kanien enimmäisteurastusmäärää pienteurastamossa.

MTK esittää lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa nyt ehdotettuihin muutoksiin. MTK kannattaa lämpimästi nyt ehdotettuja muutoksia. Niillä parannettaisiin elintarvikeyritysten toimintaedellytyksiä ja helpotettaisiin toimijoiden hallinnollista taakkaa. Muutosehdotukset edistäisivät osaltaan myös eläinten hyvinvointia.

Antti Sahi

Leena Suojala