Takaisin Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman arviointiohjelma

Lausunto

Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman arviointiohjelma

23.10.2023

Liikenne- ja viestintäministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää Liikenne- ja viestintäministeriötä mahdollisuudesta lausua Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman arviointiohjelmasta.

Kysymykset ja MTK:n vastaukset niihin


1. Onko valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmisteluun ja vuorovaikutuksen järjestämiseen näkemyksiä?

Mielestämme on tärkeää, että eri tahoille tarjotaan mahdollisuus osallistua liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelun aikana yleisiin kuulemisiin, aluetilaisuuksiin ja teemakohtaisiin keskusteluihin sekä tasavertaisesti kertoa näkemyksensä, miten liikennejärjestelmä palvelee kansalaisten ja elinkeinoelämän liikkumis- ja kuljetustarpeita koko maassa. Pitäisimme hyvänä, että alueelliset liikennejärjestelmätyöryhmät osallistetaan valmisteluprosessiin vuorovaikutuksen lisäämiseksi, kun valtakunnallista näkemystä muodostetaan.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma linjaa liikennejärjestelmätoimenpiteiden osalta valtion budjettirahoituksen suuntaamisesta suunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Mielestämme valmistelun aikana tulisi tarkastella myös rahoituksen suuntaamisen kriteerejä. Rahoituksen kohdentaminen liikennemäärien mukaan on suosinut päätieverkkoa vähemmän liikennöidyn tieverkon kustannuksella. Sen seurauksena ja inflaatiokehityksen myötä korjausvelkaa on kertynyt erityisesti vähemmän liikennöidylle tieverkolle. Pidämme tärkeänä, että vähemmän liikennöity tieverkko yksityistiet mukaan lukien kyetään aiempaa paremmin ottamaan huomioon niukkojen resurssien kohdentamisessa.

Liikennejärjestelmäsuunnittelussa on tuotu selkeästi esille ilmastotavoitteet. Myös ilmaston muutoksen vaikutukset väyläverkoston kunnossapitoon on tarve huomioida. Lisäksi muuttuneessa turvallisuustilanteessa pyrkimykset irtaantua fossiilisesta energiasta sekä kohentaa niin energia- kuin muun tuotannon raaka-aineomavaraisuutta korostavat muun kuin päätieverkon logistista merkitystä.


2. Kohdistuuko voimassa olevan valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelman visioon tai tavoitteisiin muutostarpeita?
Mikäli kyllä, millaisia muutostarpeita ja miksi? (Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman arviointiohjelman sivut 10-11).

Liikennejärjestelmäsuunnitelman visio 2050 on kuvattu perusteellisesti ja laajasti. Vaikka ymmärrettävästi liikennejärjestelmäsuunnitelma on hyvin monitahoinen kokonaisuus, lisäisi vision ymmärrettävyyttä ja vaikuttavuutta sen kiteyttäminen lauseeseen tai kahteen.

Suunnitelman tavoitteet (saavutettavuus, kestävyys, tehokkuus) ovat edelleen hyviä tavoitteita. Yhtenä uutena tavoitteena voisi olla turvallisuus, laajasti ymmärrettynä kokonaisturvallisuus.

Huoltovarmuus, varautuminen ja valmius näyttävät arviointiohjelmassa liittyvän itse liikennejärjestelmän toimivuuteen ja resilienssiin kaikissa olosuhteissa ympäri vuoden. Liikenneturvallisuuden ja liikennejärjestelmän turvallisuuden lisäksi tulisi ottaa huomioon, että kunnossa oleva liikennejärjestelmä on välttämätön edellytys yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen ja valmiuden ylläpitämisessä. Esimerkkejä yhteiskunnan, elinkeinoelämän ja kansalaisten huoltovarmuuden kannalta keskeisistä toiminnoista ovat muun muassa maa- ja metsätaloudessa tapahtuva alkutuotanto, jalostava elintarvike- ja metsäteollisuus, vesihuolto ja energiantuotanto, jotka ovat kaikki riippuvaisia kunnossa olevasta väyläverkostosta ja logistiikkatoiminnoista aina loppukäyttäjille saakka.



3. Onko suunnitelman vaikutusarviointiin ja SOVA-lain (8.4.2005/200 Laki viranomaisten suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnista) mukaisen ympäristöarvioinnin valmisteluun näkemyksiä?

Liikenne 12 –suunnitelman osana on tarkoitus tehdä vaikutusarviointi, jolla tuotetaan tietoa suunnitelman todennäköisistä taloudellisista, sosiaalisista ja ympäristövaikutuksista. Muuttuneessa turvallisuusympäristössä olisi mielestämme perusteltua ja hallitusohjelman mukaista sisällyttää vaikutusten arviointiin myös huoltovarmuuden. Petteri Orpon hallitusohjelma toteaa huoltovarmuuden oleva yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden perusta. “Huoltovarmuuden näkökulma otetaan huomioon kaikessa päätöksenteossa kaikilla hallinnonaloilla.”


Markus Lassheikki
johtaja