Takaisin Lausunto kahdesta maa- ja metsätalousministeriön asetuksen luonnoksesta, jotka liittyvät turkiseläimissä esiintyvän lintuinfluenssan vastustamiseen

Lausunto

Lausunto kahdesta maa- ja metsätalousministeriön asetuksen luonnoksesta, jotka liittyvät turkiseläimissä esiintyvän lintuinfluenssan vastustamiseen

17.10.2023

Maa- ja metsätalousministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta Maa- ja metsätalousministeriön (myöhempänä MMM) asetuksen 325/2021 muuttamiseksi sekä asetusluonnoksesta H5 -alatyypin lintuinfluenssan vastustamiseksi turkistuotannossa. 

Ensimmäinen asetusmuutos muuttaisi asetuksen 325/2021 tautilistauksessa esiintyvän lintuinfluenssan määritelmää niin, että kaikki influenssa A viruksen H5 -alatyypin aiheuttaman tartunnat turkistuotantoa varten tarhatuissa ketuissa, naaleissa, minkeissä, supikoirissa, soopeleissa sekä ketun ja naalin risteytyksenä syntyneissä jälkeläisissä katsottaisiin muiksi torjuttaviksi eläintaudeiksi.  

Ehdotuksessa poistetaan tämänhetkisen asetuksen maininta korkeapatogeenisuudesta, sillä korkeapatogeenisuudella ei ole merkitystä ihmisten terveyden suojaamisen kannalta. Korkeapatogeenisuus perustuu viruksen linnuille aiheuttaman taudin vakavuuteen. Todennäköisyys viruksen muuntumisesta ihmisen terveydelle vaaralliseksi ei riipu siitä onko virus korkeapatogeeninen tai matalapatogeeninen linnuille. Influenssa A -viruksia on lukuisia, joten MMM katsoo ehdotuksessaan tarpeelliseksi täsmentää määritelmää H5 -alatyypiksi. Ehdotuksen perusteena H5 -alatyypin lisääminen asetukseen myös helpottaisi viranomaisten tautiseurannan kohdentamista ja siihen liittyvä toimenpiteitä.  

Lisäksi ehdotuksessa muutettaisiin siniketun nimi lajinimeksi naali ja lisättiin ketun ja naalin risteyksen jälkeläiset.  

Viimeisenä ehdotuksessa poistetaan 8 § kohta 7. hevosen virusarteriitti. Tauti mainitaan jo d-luokan eläintautilistauksessa. 

MTK ry näkee nyt lausunnolla olevan asetusehdotuksen liittyen muutokseen lintuinfluenssan määritelmästä asetuksen 325/2021 kohdassa 3§ tarpeellisena ihmisen terveyden turvaamiseksi sekä viranomaistoimien selkeyttämiseksi. H5 -alatyypin maininnan lisääminen on tarkoituksenmukaista tarkentamaan määritelmää, jotta taudinvastustustoimenpiteet eivät koskisi kaikkia influenssa A-viruksia. 

MTK ehdottaa, että siniketun lajikenimi muutetaan vastaamaan määritelmiä, joita käytetään valmisteilla olevassa turkiseläinasetuksessa, tai käyttämään latinankielistä lajinimeä. Epäselvyyksien välttämiseksi ja lainsäädännön yhdenmukaisuuden takia on ehdottoman tärkeää, että lajikenimet eivät poikkea toisistaan eri säädöksissä.  

Lopuksi MTK ry näkee tarpeettoman maininnan virusarteriitista poistamisen tarkoituksenmukaisena. 

Lausuntopyynnön toisessa osassa ehdotetaan säädettäväksi influenssa A viruksen H5 -alatyypin aiheuttaman taudin vastustamistoimenpiteistä turkistuotannossa. Ehdotuksessa esitetään taudin leviämisen estämiseen ja sen hävittämiseen liittyvistä toimenpiteistä, sekä toimenpiteistä, joilla varmistetaan, että tauti on hävitetty. Lisäksi säädetään turkiseläinten rokotuskiellosta H5 -alatyypin lintuinfluenssaa vastaan. 

Aluehallintovirastolla ja Ruokavirastolla on toimivalta päättää niille kuuluvista em. toimenpiteistä eläintautilain nojalla, jos niistä ei ole säädetty asetuksella. MMM:llä on eläintautilain 32, 33, ja 34 §:n mukaan toimivalta antaa asetuksella tarkempia säännöksiä em. toimenpiteistä, jota tässä asetusehdotuksessa sovelletaan. MMM katsoo, että asetus on tarkoituksenmukaista säätää toimenpiteiden yhdenmukaisuuden varmistamiseksi, niiden suunnittelun tukemiseksi ja tiedonsaannin helpottamiseksi. 

Asetusehdotukseen sisällytettävät säännökset vastaisivat näitä aluehallintovirastojen ja Ruokaviraston eläintautilain nojalla tekemiä toimenpiteitä ja päätöksiä. 

Vaarallisten eläintautien torjunta on syytä ottaa vakavasti ja MTK kannattaa vahvasti viranomaisten ketteriä ja asianmukaisia toimenpiteitä, jotta erilaisten tautien leviäminen saadaan pysäytettyä mahdollisimman nopeasti, niin että suomalainen kotieläintuotanto ei vaarannu ja eläinten terveys- ja hyvinvointi huomioidaan mahdollisimman hyvin.  

MTK katsoo, että tautitapaus tulee varmistaa ennen toimenpiteisiin ryhtymistä, ja tämä tulee olla kirjattu selkeästi asetuksessa. 

MTK katsoo, että päätös jättää desinfiointi ja saneeraustoimenpiteet tekemättä viranomaisen toimesta ei ole riittävällä tavalla perusteltu eikä tieteeseen tukeutuva. Sama koskee ehdotusta jättää desinfiointitoimenpiteet tekemättä, jos 20 kilometrin säteellä on yli 3 tartunnan saanutta turkistilaa. Tämä rajaus saattaa vaarantaa suhteettomasti useiden turkistilojen toimintaedellytyksiä pitkälläkin aikavälillä, sillä monissa kunnissa turkistilat ovat suhteellisen lähellä toisiaan, monelta osin alle 20 kilometrin säteellä. Muistiossa mainittujen EU-alueella saatujen kokemusten osalta edellytämme selkeämpää viittausta olemassa olevaan raportointiaineistoon. 

Jos puhdistamis- ja desinfiointitoimenpiteitä ei katsota perustelluiksi, asetusehdotuksen mukaan tartuntatilan on lykättävä uusien eläinten tuontia. Uusia eläimiä saisi ehdotuksen mukaan tuoda vasta seuraavan syyskuun ensimmäisenä päivänä edellyttäen, että tarha on ollut tyhjillään vähintään 4 kuukautta, jotta varmistetaan että virus on tuhoutunut ja ei aiheuta tartuntariskiä uuteen eläinpopulaatioon.  

MTK toivoo tarkempia perusteluja, mihin em. aikarajat perustuvat. Asetettavat aikarajat eivät saa vaikeuttaa ylivoimaisesti elinkeinon harjoittamista. Aikarajojen osalta vaikutustenarvioinnissa on huomioitava kattavammin käytännön vaikutukset turkiselinkeinojen harjoittamiseen, muun muassa alan vakiintuneiden käytäntöjen osalta sekä alan toimintasyklien näkökulmasta. On huomioitava, että rajoitusten on oltava asianmukaisia ja tehokkaita sekä sopivia suhteessa perusteltuun tavoitteeseen tai päämäärään, jota sillä pyritään toteuttamaan. Lisäksi rajoitusten on oltava tarpeellisia ja välttämättömiä erityisesti sen kohteen etujen ja oikeuksien kannalta. Rajoitusten on myös oltava oikeasuhtaisia, eli jos toimella on rajoittavia tai muuten negatiivisia vaikutuksia, ne eivät saa sisältää enempää yksityisen oikeuksien rajoituksia tai yksityiseen kohdistuvaa pakkoa, kuin on välttämätöntä toimenpiteen tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Asetusehdotuksessa kielletään rokottaminen H5 lintuinfluenssaa vastaan turkiseläimillä. MTK katsoo, että rokotuskielto on tarkoituksenmukainen, jotta turvataan tautiseuranta vasta-ainetesteillä. Lintujen rokottaminen korkeapatogeenista lintuinfluenssaa vastaan on jo kielletty MMM:n asetuksella 628/2023.  

Ehdotetun turkistuotantoasetuksen voimaantuloa koskevassa 8 §:ssä todetaan, että asetusta olisi sovellettava taannehtivasti. Perustuslaissa turvatun oikeusvaltioperiaatteen tarkoituksena on muun ohessa varmistaa, että lainsäädäntö ja sen soveltaminen on ennakoitavaa. Taannehtivien säännösten hyväksyttävyyden näkökulmasta kattavampi vaikutustenarviointi on ehdottoman tärkeää. On myös harkittava tarkoin, voidaanko taannehtivaa ja perusoikeuksia rajoittavaa sääntelyä antaa asetuksen muodossa, vai tuleeko säädös antaa lakina. 

Vaikutustenarvioinnin suppeuden lisäksi lausuntovaiheelle annettu lyhyt aikaikkuna on haasteellinen hyvän lainvalmistelun näkökulmasta.  
 

Helsingissä 17.10.2023 

Johan Åberg 
Maatalousjohtaja 

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry