Takaisin Lausuntopyyntö ehdotuksesta hallituksen esitykseksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä vapaasta sivistystyöstä annetun lain 11 b §:n muuttamisesta

Lausunto

Lausuntopyyntö ehdotuksesta hallituksen esitykseksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä vapaasta sivistystyöstä annetun lain 11 b §:n muuttamisesta

12.08.2016

Opetus- ja kulttuuriministeriö 

MTK kiittää saamastaan lausuntopyynnöstä. MTK pitää valitettavana, että meneillään oleva suuri ammatillisen koulutuksen reformi ei ole aikataulullisesti tasapainossa ammatilliseen koulutukseen kohdistuneiden rahoitusleikkauksien kanssa. Nyt ensin toteutetaan leikkaukset vuoden 2017 alkaen ja vasta sen jälkeen ammatillisen koulutuksen toiminnalliset muutokset reformin myötä.

MTK pitää hyvänä lähtökohtana, että koulutuksenjärjestäjälle annetaan väljyyttä itse ratkaista leikkausten toteutus. Sen kääntöpuolena on huoli siitä, onko kokonaisuus kenenkään hallussa. MTK kysyykin, miten turvataan ja varmistetaan volyymiltään pienten ja kalliiden alojen ammatillisen koulutuksen saavutettavuus koko maassa. 

Maatalouden tuotantosuunnat vaihtelevat luonnonolosuhteiden mukaan eri puolella maata. Näin ollen olisi tärkeää, että koulutusta tehostettaessa koko alaa tarkasteltaisiin kokonaisuutena niin, että Suomen maa- ja metsätaloustuotannolle tärkeä opetustarjonta säilyy laadukkaana koko maan maa- ja metsätalouden harjoittamista ajatellen.

Ammatilliseen perusopetukseen kohdistetaan nyt noin 12%:n rahoitusleikkaus.
Luonnonvara-alan koulutuksessa on seuraavia erityispiirteitä, jotka tulee ottaa huomioon ammatillisen koulutuksen järjestämisessä:
-    Luonnonvara-alalla, erityisesti maataloudessa kasvukausi ajoittuu toukokuusta lokakuulle. Ammatillisessa peruskoulutuksessa ammatillisen osaamisen todentaminen perustuu ammattiosaamisen näyttöihin. Kun monen muun koulutusalan oppilaitos voidaan sulkea kesäajaksi, luonnonvara-alan keskeiset työtehtävät voidaan näyttää vain silloin.
-    Luonnonvara-alalla työprosessit ovat ajallisesti pitkiä. Esimerkiksi kasvien tuotantoon liittyvät tutkinnon osat kestävät kasvukauden eli alueesta ja kasvista riippuen toukokuusta lokakuulle. Eläintenhoitamiseen liittyvät tutkinnon osat puolestaan liittyvät eläinten lisääntymis- ja kasvurytmiin, joka vaihtelee pituudeltaan riippuen eläinlajista ja tuotantosuunnasta.
-    Luonnonvara-alalla keskeistä osaamista on eläinten hoitaminen. Siitä aiheutuu poikkeukselliset työskentelyajankohdat. Työvuorot saattavat alkaa klo 6.00 aamulla ja päättyä klo 18.00 illalla. Usein eläintilojen työrutiineihin kuuluu iltatarkastukset sekä kellonajoista riippumattomat eläinten lisääntymisten valvonta. Metsäalalla osa oppilaitoksista on tehostanut kalliiden metsäkoneiden käyttöastetta järjestämällä työvuorot eli opetuksen kahdessa vuorossa (esim klo 7.00-15.00 ja klo 12.00-19.00). Tällä vastataan myös työelämän työtarjousten kysyntään ja lisätään työelämälähtöisyyttä. Tämä edellyttää, että luonnonvara-alan oppilaitoksissa järjestetään majoitus. Alle 18-vuotiaiden liikkuminen työmaille täytyy järjestää oppilaitoksen taholta.
-    Luonnonvara-alalla ei makseta työssäoppimisen ohjauksesta työnantajalle, kuten eräillä muilla aloilla.
-    Luonnonvara-alalla koulutuksen alkuvaiheessa on välttämätöntä opettaa opiskelijoita ohjatusti käytännön töissä, jotta työturvallisuus, elintarviketuotannon hygienia ja käytännön käden taidot ovat riittävät, kun opiskelija siirtyy metsätyömaille tai yhä suurenevien maatilojen työtehtäviin. Nämä edellyttävät opetusmaatiloja,-puutarhoja, -talleja ja -metsiä ammattiopistojen oppimisympäristöinä. MTK on erityisen huolissaan näiden oppimisympäristöjen säilymisestä, sillä työssäoppimista ei voi sysätä pelkästään maa- ja metsätalousyrittäjien vastuulle. Lisäksi riittävästä ohjaamisesta työssäoppimisen aikana on huolehdittava.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Antti Sahi                        
toiminnanjohtaja

Susanna Tauriainen
koulutusjohtaja