Takaisin MTK:n lausunto luonnoksesta valtiontalouden tarkastusviraston määräykseksi avoimuusrekisterilain tarkoittamien vaikuttamistoiminnan taloudellisten tietojen muodostamisesta (430/2023) 6 §:n 5 momentissa säädettyyn määräyksenantovaltuuteen

Lausunto

MTK:n lausunto luonnoksesta valtiontalouden tarkastusviraston määräykseksi avoimuusrekisterilain tarkoittamien vaikuttamistoiminnan taloudellisten tietojen muodostamisesta (430/2023) 6 §:n 5 momentissa säädettyyn määräyksenantovaltuuteen

15.11.2024

Valtiontalouden tarkastusvirasto, VTV 

MTK kiittää mahdollisuudesta lausua vaikuttamistoiminnan taloudellisia tietoja koskevasta määräysluonnoksesta.  MTK yhtyy Edunvalvontafoorumin lausunnossa esitettyihin perusteluihin täysin ja lisäksi toteaa seuraavaa:  MTK:n mielestä nyt esitetty malli on ylimitoitettu ja aiheuttaisi tarpeetonta hallinnollista taakkaa sekä järjestölle että viranomaisille.  

Yleishyödyllisten yhteisöjen taloustietojen merkitys vaikuttamistoiminnan avoimuuden lisäämisessä on vähäinen. Emme näe yleishyödyllisten yhdistysten osalta niiden vaikuttamistoimintaan käyttämien resurssien ilmoitusvelvollisuuden antavan erityistä lisäarvoa vaikuttamistoiminnan avoimuustavoitteen kannalta. Resurssien käytön yksityiskohtainen erittely vaikuttamisaiheittain on MTK:n kaltaisessa edunvalvontajärjestössä käytännössä mahdotonta. Vaikuttamistoiminnan erottaminen muusta toiminnasta on mahdotonta ja vaikuttamistoimintaan käytettyjen taloudellisten resurssien esittäminen parhaimmillaankin olisi suuntaa antava. Lainsäädännölle asetettujen tavoitteiden valossa taloustietojen ilmoittaminen esitetyssä muodossa ei ole perusteltua ja esitystä on syytä pohtia tältä osin tarkemmin.  

Edunvalvojat eivät pelkästään raportoi kaksi kertaa vuodessa avoimuusrekisterissä vaadittuja tietoja, vaan myös jatkuvasti pitävät kirjaa kaikista edunvalvontatapahtumista niissä tilanteissa, kun ne koskevat avoimuusrekisterissä tarkoitettuja tahoja. Tämä itsessään on jo merkittävä uusi hallinnollinen taakka, mutta teemme sen mielellämme, koska tieto hyödyttää meitä itseämmekin. Tiedonkeräämisen laajentaminen käytettyyn työaikaan sekä kustannuksiin ei tuo juurikaan lisäarvoa lobbareille itselleen. Tältä osin lisätiedon keruu on siis puhtaasti hallinnollista lisätaakkaa ilman hyötyä lobbarille ja siksi siihen tulee suhtautua hyvin suppeasti lakia tulkiten.  

Markkinoilla ei ole vielä juurikaan mahdollisuuksia käyttää palveluja vaadittavan tiedon keräämiseen ja raportoimiseen kohtuullisin kustannuksin. Näin ollen kyse on puhtaasta käsityöstä sekä keräämisvaiheessa että raportointivaiheessa. Käytännössä kukaan muu, kuin lobbaava henkilö itse ei pysty tätä työtä tekemään, eli organisaatiot eivät voi osoittaa tätä tehtävää jollekin nimetylle henkilölle. Nyt esitetty lisäraportointi tarkoittaisi sitä, että raportointiin pitäisi lisätä sekä kiinteistöstä vastaavat asiantuntijat, palkkahallinto että tapahtumia järjestävät viestinnän tai järjestötoiminnan asiantuntijat. Tämä on täysin tämän lainsäädännön hengen vastaista.  

MTK esittää, että yrityksen perustietoihin annettaisiin arvio lobbaavien henkilöiden määrästä, htv:stä sekä käytetyistä kustannuksista. Eli perustiedoissa tätä kysyttäisiin erilaisilla haarukoilla ja rekisteriin ilmoittaja arvioisi tämän itse kerralla ja koko toimintansa osalta. Näin ollen vaikuttamistapahtumakohtaisesti ei lisättäisi raportointitaakkaa ollenkaan, vaan täytettäisiin lain minimivaatimukset tällaisella toimijakohtaisella ilmoituksella, joka ilmoittaisi oikean suuruusluokan ja siinä tapahtuvat muutokset. Tämä voisi olla aivan riittävää vähintään niin kauan, kunnes markkinoilla olisi saatavilla toimivia, avoimuusrekisterin kanssa yhteensopivia ja järkevän hintaisia työkaluja, jotka eivät lisäisi vaikuttamistoimintaa tekevien sekä organisaation muiden työntekijöiden hallinnollista taakkaa kohtuuttomasti tai nykytilanteeseen verrattuna ollenkaan.   

Helsingissä 15.11.2024 

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto ry 

Leena Kristeri
Elinvoimajohtaja

Tiina Perho
Johdon erityisavustaja