Takaisin Metsätalousinsinööriopiskelijat MTK:n kurssilla Heurekassa

Uutinen

Metsätalousinsinööriopiskelijat MTK:n kurssilla Heurekassa

23.03.2017

”Onko villisika uhka vai mahdollisuus?”, ”Mitä eroa on metsäyhdistyksellä ja metsäkeskuksella?” Noin 80 metsätalousinsinööriopiskelijaa järjestöseikkaili ja tutustui metsäpolitiikkaan MTK:n metsäpolitiikan AMK-konferenssissa Heurekassa 22.-23.3.

Millainen on metsäedunvalvojan työpäivä? Ja kenen intressejä eri metsäalan toimijat edustavat? Pauli Rintala ja Markus Nissinen kertoivat työstään ja eri metsäalan toimijoiden taustoista.

Myös riistanhoidosta keskusteltiin. Paneelikeskusteluun metsien käytöstä ja monimuotoisuudesta toivat väriä eri järjestöjen ja puolueiden edustajat. Tuleville metsäammattilaisille oli epäilemättä valaisevaa hahmottaa eri tahojen näkemyksiä metsätalouteen liittyen. Ehkä tämä vastasi myös monen kysymykseen siitä, miksi metsäasioiden hoitaminen välillä on niin vaikeaa kun se on. Ihmisillä on monenlaisia metsäsuhteita ja -näkemyksiä. Tutkimustietokin on osin ristiriitaista, sen tulkinnasta puhumattakaan.

Tulevaisuuden metsäteknologia?

Tulevaisuus on teknologiaa vai toisin päin? Teknologiaa hyödynnetään, mutta ihmisiä se ei korvaa. Suurimmat ongelmatkin näyttävät olevan siellä tuolin ja tietokoneen välissä. Teknologia toimii vain niin hyvin kuin sen käyttäjä osaa sitä käyttää.

Keskusteltiin myös tietosuhteen muutoksesta ylipäänsä ja oikean tiedon löytämisestä. Metsäsektorilla työskentelevien kesken muodostuu helposti oma kupla, jossa kuvitellaan, että koska itselle metsäasiat näyttäytyvät kaikkein eniten ja tärkeimpänä ja vain niistä keskustellaan somessa, että muutkin näkevät tämän saman totuuden ja todellisuuden. Todellisuudet kuitenkin eriytyvät, koska erilaiset verkon algoritmit tarjoilevat sinulle vain sellaista tietoa, joka sinua aikaisemminkin on kiinnostanut. Ympäristöasioita seuraavien todellisuus ja faktat ovat siis todellakin erilaisia kuin vaikkapa metsäkoneteknologiaa seuraavien.

Nuoret löysivät etupäässä mahdollisuuksia, vähemmän uhkia. Heidän mielestään koulutuksessa voisi paremmin hyödyntää harrastuneisuutta uuteen teknologiaan ja vertaisoppimista.