Takaisin Lausunto luonnoksesta MMM:n asetukseksi afrikkalaisen sikaruton vastustamisesta annetun asetuksen muuttamisesta

18.04.2016

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto luonnoksesta afrikkalaisen sikaruton vastustamisesta annetun asetuksen muuttamisesta. MMM:n asetusta ehdotetaan muutettavaksi komission päätösten 2014/709/EU täytäntöön panemiseksi ja koskee taudin vastustamiseksi määrättyjen rajoitusvyöhykkeiden määräämistä, kun tauti on todettu luonnonvaraisessa villisiassa, koskien tartunta-aluetta ja rajoitusvyöhykettä. Rajoitusvyöhyke perustettaisiin niin, että taudin leviämisriskin mukaan vyöhyke jaettaisiin I ja II osaan, siten, että II on suuremman riskin alue, johon myös tartunta-alue sisältyy. Asetuksella säädettäisiin myös tartunta-alueella ja rajoitusvyöhykkeellä sovellettavista toimenpiteistä ja kielloista.

MTK esittää lausuntonaan, ettei sillä ole huomautettavaa ehdotettuihin muutoksiin. MTK kuitenkin korostaa, että viranomaisten tulee huolehtia siitä, että luonnonvaraisesta villisiasta tehty tautilöydös ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa alueen sikataloudelle.

Antti Sahi

Leena Suojala