17.08.2016

Maa-ja metsätalousministeriö

MTK kiittää mahdollisuudesta lausua lakiluonnoksesta sekä lakien muutosesityksistä ja esittää lausuntonaan seuraavaa.

MTK:n näkemyksen mukaan lakiluonnos on kiireellisestä aikataulusta huolimatta hyvin valmisteltu. Luonnoksen keskeinen sisältö on maatilojen rahoitusjärjestelyjä valmistelevan työryhmän väliraportin mukainen, joten tältä osin MTK:lla ei ole huomautettavaa lakiluonnokseen. Ottaen huomioon maatilojen taloudellisen tilanteen, MTK korostaa jatkovalmistelun kiireellistä aikataulua. Takausten tuleekin olla haettavissa ja päätösten teko takauksista olla aloitettu elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa vielä kuluvan vuoden aikana. Valtiontakauksesta huolimatta kyseessä oleva rahoituselementti ei ole edullinen maatiloille nykyisessä rahoitusmarkkinoiden tilanteessa ja sitä käytettäneen vain tilanteissa, joissa ei ole muita rahoitusvaihtoehtoja. Tällä perusteella MTK:n mielestä tulisi vielä miettiä asetusluonnoksen 9 pykälän valtiontakauksesta perittävien maksujen kytkemistä maatalouden rakennetuesta annetun valtioneuvoston asetuksen 48 pykälään.

Maatalouden rakennetuista annetun lain ja maaseutuelinkeinojen rahoituslain muuttamisesta annetun lain voimaanpanosta annetun lain muuttamisesta MTK:lla ei ole huomautettavaa.

Antti Sahi

Juha Lappalainen