Takaisin Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta

26.05.2016

Ympäristöministeriö

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry esittää pyydettynä lausuntona luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi vesienhoidon ja merenhoidon järjestämisestä annetun lain muuttamisesta seuraavaa.

Muutoksen tavoitteena on täydentää yhteisön meriympäristöpolitiikan puitteista annetun direktiivin saattamista osaksi Suomen lainsäädäntöä sekä lain sanamuotojen täsmentäminen. Muutosten taustalla on Euroopan komission lähettämä tiedustelu, johon jättämässään vastauksessa Suomi on sitoutunut täydentämään ja täsmentämään lainsäädäntöään eräiltä osin. MTK katsoo, että muutokset voidaan tehdä suoraan niiltä osin, kun kyse on lakiteknisistä muutoksista, joilla ei ole juurikaan vaikutusta lain soveltamiseen käytännön merenhoitotyössä.

Meriympäristön hyvän tilan määritelmää on täsmennetty mm. seuraavalla lisäyksellä: ”Kuvauksen mukaan merien eliölajit ja elinympäristöt ovat suojeltuja, ihmisen aiheuttama biologisen monimuotoisuuden heikentyminen on estetty…”. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Tekstin voi ymmärtää virheellisesti siten, että esim. elinympäristöistä muodostetaan luonnonsuojelualueiden tai vastaavien kaltaisia alueita. MTK ehdottaa, että nämä kaksi lausetta poistetaan tekstistä, sillä muut lauseet kuvaavat hyvän tilan riittävän tarkasti ottaen huomioon poistettaviksi ehdotettujen lauseiden sisällön.

MTK näkee hyvänä, että 26 §:ään lisätään meren ominaispiirteiden huomioon ottaminen, mikä tarkentaa merenhoitotoimenpiteiden asettamista. Samassa pykälässä viitataan myös kehityksen ohjaamiseen kohti hyvää tilaa. MTK muistuttaa tämän edellyttävän, että käytettävissä on mitattua, ajantasaista tietoa sekä meren tilasta että sinne tulevasta kuormituksesta. Tähän tulee panostaa entistä enemmän, jotta toimenpiteet osataan kohdentaa alueittain, sektoreittain sekä määrällisesti oikein.

MTK kannattaa sitä, että merenhoitosuunnitelmat ovat johdonmukaisia ja yhteen sovitettuja Itämeren rantavaltioissa. Tämä on tärkeää, jotta eri rantavaltioissa toimivilla toiminnanharjoittajilla on yhtäläiset toimin-taedellytykset ja vaatimukset työlleen.

Antti Sahi

Airi Kulmala