Takaisin Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi eräiden valtion tukea koskevien Euroopan unioninsäännösten soveltamisesta annetun lain, valmisteverotuslain, sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta sekä verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta

18.03.2016

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta ja esittää alla olevat näkökulmat.

Esityksessä esitetään muutoksia useisiin säädöksiin: 1) Eräiden valtion tukea koskevien Euroopan unionin säännösten soveltamisesta annettu laki, 2) valmisteverotuslaki, 3) sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverolaki sekä 4) verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta annettu laki.

Muutosesitysten tavoitteena on varmistaa komission Euroopan unionin valtiontukisääntöjen uudistuksen yhteydessä hyväksyttyjen jäsenmaita velvoittavien tukipäätöstietojen julkaisuvelvoitteiden toimeenpano Suomessa.

MTK:n näkemyksen mukaan muutoksilla pyritään edistämään toiminnan läpinäkyvyyttä ja reilua markkinoiden toimintaa. Ilmoitusvelvollisuuksien kynnysarvot tulevat suoraan EU tason säädöksistä.

Maatalouden kannattavuus ja toimintaedellytykset ovat kriisiytyneet. Eräs syy kriisiin on valtavaksi paisunut sääntely ja byrokratia. Sekä Euroopan laajuisesti että Suomessa tavoitteeksi on otettu byrokratian purkaminen. Todellisuudessa kuitenkin jatkuvasti esitetään byrokratiaa lisääviä säädöksiä.

MTK vaatii tarkkaa harkintaa, siitä ovatko esityksen lakeihin tehtävät lisäykset tarpeellisia. Onko yrittäjistä tarpeellista kerätä entistä tarkempaa tietoa julkisiin rekistereihin, vai riittäisikö yrittäjien omavalvonta sekä kirjanpito, jota voidaan tarvittaessa riskiperusteisesti, kuitenkin nykyistä vähemmän tarkastaa. Esimerkiksi energiaverotukea koskien todetaan: ” Vaikka Suomea velvoittava tietojen julkaiseminen koskee vain niitä yrityksiä, jotka saavat tiettyä energiaverotukea yli 500 000 euroa vuodessa, velvoitteen toteuttaminen edellyttää tietojen saamista kaikista energiaverotukea saavista yrityksistä ja niiden toimipisteistä”

Yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen lisäksi maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla on säädetty poikkeuksia valtiontuen ennakkoilmoitusvelvollisuudesta. Näiden avulla voidaan edistää sääntelyn vähentämistä. Kuitenkin jatkuvasti yksityiskohtaisempaan suuntaan kehittyvät valtiontukisäännöt voivat romuttaa tavoitteen joustavuudesta.

MTK huomauttaa, että valtiontukea myöntävän tahon olisi Euroopan unionin valtiontukisäännösten mukaisesti ilmoitettava julkaistaviksi yksilöidyt vakiomuotoiset tiedot yli 500 000 euron yksittäisen tuen myöntämisestä. Maatalouden alkutuotannossa vastaava velvoite koskee yli 60 000 euron tukea. Jos maatalouden velvoiteraja olisi lähempänä yleistä rajaa, vähenisi alan byrokratia. Myös maatalouden de minimis -tuen korottaminen edistäisi samaa tavoitetta.

Ennen kaikkea MTK korostaa joustavuutta kansallisen toimeenpanon tulkinnoissa. EU tason sääntelyä ei pidä ylittää missään kotimaisessa säädöksessä.

MTK huomauttaa myös, että julkistettaessa yrittäjiä koskevia tietoja, on syytä noudattaa minimirajaa siinä, mitä yrittäjän liiketoimintaan liittyviä tietoja saatettaan julkisuuteen.

Digitaalisessa maailmassa on myös täytettävä Sipilän hallituksen tavoite pyytää tietoja asiakkailta vain kerran. Tällöin yrittäjälle riittää tietojen kertaalleen syöttäminen viranomaisten järjestelmiin. Tämän jälkeen tieto siirtyy viranomaisten eri järjestelmien välillä, ilman yrittäjään kohdistuvaa byrokratiaa.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto ry

Juha Marttila