Takaisin HE 142/2015 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maataloustuotteiden markkinajärjestelystä annetun lain muuttamiseksi

15.03.2016

MTK kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä HE 142/2015 ja esittää lausuntonaan seuraavaa:

Hallituksen esityksessä ehdotetaan lisättäväksi maataloustuotteiden markkinajärjestelystä annettuun lakiin naudanliha-alan tuotteiden ja eräiden peltokasvien tuottajaorganisaatioiden hyväksymistä koskevat säännökset.

Lopultakin Suomessa otetaan käyttöön muissa jäsenvaltioissa vuosikymmeniä olleet jäsenvaltioille vapaaehtoiset tuottajaorganisaatiot. Vieläkään tätä mahdollisuutta ei Suomessa anneta kaikille maataloustuotteille. MTK vaatii, että kaikille maataloustuottajille riippumatta tuotantosuunnasta, annetaan mahdollisuus toimia tuottajaorganisaatioissa.

MTK vastustaa maa- ja metsätalousministeriön yritystä rajoittaa valtioneuvoston asetuksessa tuottajaorganisaatioita vielä enemmän kuin mitä tässä hallituksen esityksessä on tehty.

Emme tarvitse kansallisia rajoituksia koskien vaadittua vähimmäisjäsenmäärää tai kaupan pidetyn tuotannon vähimmäisarvoa.

Pääministeri Sipilän hallitusohjelmassa todetaan keskeiseksi tavoitteeksi sääntelyn karsimisen: ”Tavoitteena on turhan sääntelyn purkaminen ja hallinnollisen taakan keventäminen. EU-säännösten toimeenpanossa pidättäydytään kansallisesta lisäsääntelystä.”

MTK edellyttää, että tuottajaorganisaatioita koskevissa kansallisissa säädöksissä ei tehdä mitään lisäsääntelyä yli EU-säännösten.

Suomessa ei ole muihin Euroopan maihin verrattavaa perinnettä tuottajaorganisaatioista ja maatalousyrittäjän asema on erittäin heikko ruokaketjussa. Tavoitteena tulee olla, että maatalousyrittäjillä on mahdollisimman matala kynnys tuottajaorganisaation perustamiseen.

MTK vaatii, että kaikille tuotantosuunnille annetaan mahdollisuus perustaa tuottajaorganisaatioita eikä rajoiteta kansallisesti lainkaan tuottajaorganisaation vähimmäisjäsenmäärää eikä kaupan pidetyn tuotannon vähimmäisarvoa.

Marica Twerin
lakimies